Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7539620 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »21.1.2018 7:00SEO täyttää 40 vuottaLue lisää »20.1.2018 11:11Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.1.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssäLue lisää »21.1.2018 7:00SEO täyttää 40 vuottaLue lisää »20.1.2018 11:11Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossaLue lisää »

Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta

Share |
13.12.2017 12:40

fh_akku.jpg

Volvo Trucks esittelee uuden Volvo FH- ja Volvo FM  kuorma-autoihin tarkoitetun akkujärjestelmän, joka tuottaa riittävästi virtaa kaikkiin ohjaamon sisätilojen toimintoihin ja vähentää akkujen purkautumisesta johtuvia seisokkeja.

 – Kuljettajilla on entistä mukavammat oltavat ohjaamossa, kun virtaa riittää kaikkiin tarpeisiin eikä käynnistysakkujen ehtymisen riskiä juuri ole, kertoo Volvo Trucksin sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien tuotepäällikkö Samuel Nerdal.

Uudessa akkujärjestelmässä on kaksi erillistä akkusarjaa – yksi käynnistysmoottoria ja toinen ohjaamon kaikkia muita sähkölaitteita varten.

Käynnistysakun ainoa tehtävä on moottorin käynnistäminen, eikä kuorma-auton muu virrankulutus vaikuta siihen. Kaikki muut toiminnot, kuten pysäköintilämmitin, pysäköintijäähdytin, jääkaappi, mediajärjestelmät ja henkilökohtaiset varusteet, kuten kannettavat tietokoneet, matkapuhelimet ja tabletit, saavat virran erillisistä geeliakuista.

Monilla asiakkailla virrantarve kasvaa jatkuvasti, ja geeliakkuteknologiaa hyödyntävä uusi akkuratkaisu täyttää tämän tarpeen. Geeliakkuteknologian ansiosta suuria energiamääriä voidaan varastoida pidempiä aikoja perinteisiin lyijyakkuihin verrattuna.

– Nämä edut näkyvät pääasiassa kaukokuljetustehtävissä ja erityisen kuumissa tai kylmissä ilmasto-olosuhteissa. Kuljettaja voi nauttia hyvistä yöunista jopa kylminä talviöinä heräämättä aika ajoin käynnistämään moottoria akkujen lataamista varten, Nerdal kertoo.

Ja kun käynnistysten määrä vähenee, myös polttoainekulutus ja ympäristövaikutukset pienenevät. – Pysäköity kuorma-auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin kolme litraa polttoainetta tunnissa. Ratkaisumme ansiosta tyhjäkäyntiaika voidaan minimoida, jolloin polttoainekustannuksia voidaan pienentää merkittävästi, Nerdal kertoo.

Uusien geeliakkujen käyttöikä on huomattavasti perinteisiä lyijyakkuja pidempi, ja niissä on myös enemmän lataussyklejä. Vaativien syklien yhteydessä geeliakut kestävätkin vähintään 10–15 kertaa kauemmin.

– Akkujärjestelmämme paitsi turvaa virransaannin erittäin vaativassa käytössä myös parantaa ajoneuvon käyttöastetta ja pienentää sen käyttökustannuksia. Tästä ratkaisusta hyötyvät monet asiakkaat, Nerdal kertoo.

Faktat: Volvo Trucksin uusi akkujärjestelmä

fh_keula.jpg

Saatavana lisävarusteena uusiin Volvo FH- ja Volvo FM  kuorma-autoihin Euroopan markkinoilla.

Kaksi akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit.

Sähkötoimisten mukavuusjärjestelmien ja lisävarusteiden virranlähteenä toimivat 210 Ah:n geeliakut.

Käynnistysakkujärjestelmä koostuu perinteisistä lyijyakuista, 800 A (CCA).

Geeliakut voidaan asentaa joko rungon takaosaan (ja käynnistysakut rungon vasemmalle puolelle) tai rungon vasemmalle puolelle yhteiseen akkukoteloon käynnistysakkujen kanssa.

21.01.2018 7:49Maailmanennätys Jaguar ensiesittelyssä
21.01.2018 7:00SEO täyttää 40 vuotta
20.01.2018 11:11Kuljetus J & O-P Jokinen: Vahvaa luottoa Ivecoon puutavaran ajossa
20.01.2018 9:20Älykästä nosturinohjausta metsäkoneisiin ja teollisuuskäyttöihin
20.01.2018 9:00UPM käynnistää metsänhoitotöiden myyntiin ja toteutukseen keskittyvän franchisingketjun pilottihankkeella Hämeenlinnan ja Lahden alueilla
19.01.2018 15:24Tuhannes Iveco Stralis NP maakaasukuorma-auto Saksaan
19.01.2018 13:45Stora Enso solmi sopimuksen kansainvälisten ammattiliittojen kanssa
19.01.2018 13:45Kansainväliset öljymarkkinat - tammikuu 2018
19.01.2018 12:13Tutkijaryhmä: biotalouskritiikillä on liian kapea näkökulma
19.01.2018 12:00SEO täyttää 40 vuotta

Siirry arkistoon »