Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9145912 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.7.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassaLue lisää »18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.7.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassaLue lisää »18.7.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan AmmattilehtiLue lisää »18.7.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoilleLue lisää »

Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta

Share |
13.12.2017 12:40

fh_akku.jpg

Volvo Trucks esittelee uuden Volvo FH- ja Volvo FM  kuorma-autoihin tarkoitetun akkujärjestelmän, joka tuottaa riittävästi virtaa kaikkiin ohjaamon sisätilojen toimintoihin ja vähentää akkujen purkautumisesta johtuvia seisokkeja.

 – Kuljettajilla on entistä mukavammat oltavat ohjaamossa, kun virtaa riittää kaikkiin tarpeisiin eikä käynnistysakkujen ehtymisen riskiä juuri ole, kertoo Volvo Trucksin sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien tuotepäällikkö Samuel Nerdal.

Uudessa akkujärjestelmässä on kaksi erillistä akkusarjaa – yksi käynnistysmoottoria ja toinen ohjaamon kaikkia muita sähkölaitteita varten.

Käynnistysakun ainoa tehtävä on moottorin käynnistäminen, eikä kuorma-auton muu virrankulutus vaikuta siihen. Kaikki muut toiminnot, kuten pysäköintilämmitin, pysäköintijäähdytin, jääkaappi, mediajärjestelmät ja henkilökohtaiset varusteet, kuten kannettavat tietokoneet, matkapuhelimet ja tabletit, saavat virran erillisistä geeliakuista.

Monilla asiakkailla virrantarve kasvaa jatkuvasti, ja geeliakkuteknologiaa hyödyntävä uusi akkuratkaisu täyttää tämän tarpeen. Geeliakkuteknologian ansiosta suuria energiamääriä voidaan varastoida pidempiä aikoja perinteisiin lyijyakkuihin verrattuna.

– Nämä edut näkyvät pääasiassa kaukokuljetustehtävissä ja erityisen kuumissa tai kylmissä ilmasto-olosuhteissa. Kuljettaja voi nauttia hyvistä yöunista jopa kylminä talviöinä heräämättä aika ajoin käynnistämään moottoria akkujen lataamista varten, Nerdal kertoo.

Ja kun käynnistysten määrä vähenee, myös polttoainekulutus ja ympäristövaikutukset pienenevät. – Pysäköity kuorma-auto kuluttaa tyhjäkäynnillä noin kolme litraa polttoainetta tunnissa. Ratkaisumme ansiosta tyhjäkäyntiaika voidaan minimoida, jolloin polttoainekustannuksia voidaan pienentää merkittävästi, Nerdal kertoo.

Uusien geeliakkujen käyttöikä on huomattavasti perinteisiä lyijyakkuja pidempi, ja niissä on myös enemmän lataussyklejä. Vaativien syklien yhteydessä geeliakut kestävätkin vähintään 10–15 kertaa kauemmin.

– Akkujärjestelmämme paitsi turvaa virransaannin erittäin vaativassa käytössä myös parantaa ajoneuvon käyttöastetta ja pienentää sen käyttökustannuksia. Tästä ratkaisusta hyötyvät monet asiakkaat, Nerdal kertoo.

Faktat: Volvo Trucksin uusi akkujärjestelmä

fh_keula.jpg

Saatavana lisävarusteena uusiin Volvo FH- ja Volvo FM  kuorma-autoihin Euroopan markkinoilla.

Kaksi akkusarjaa, joilla on erilliset virtapiirit.

Sähkötoimisten mukavuusjärjestelmien ja lisävarusteiden virranlähteenä toimivat 210 Ah:n geeliakut.

Käynnistysakkujärjestelmä koostuu perinteisistä lyijyakuista, 800 A (CCA).

Geeliakut voidaan asentaa joko rungon takaosaan (ja käynnistysakut rungon vasemmalle puolelle) tai rungon vasemmalle puolelle yhteiseen akkukoteloon käynnistysakkujen kanssa.

20.07.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassa
18.07.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti
18.07.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoille
18.07.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic
18.07.2018 10:10Yhdysvalloissa hyötyautomyynti vahvassa kasvussa - kertoo osaltaan talouden nosteesta
17.07.2018 19:02Interforst 2018 -metsäkonemessu Saksassa Münchenissä tällä viikolla - Ammattilehti paikalla ja raporttia luvassa
17.07.2018 11:11Kalle Hakala Volvo Truck Center itä-Suomen aluejohtajaksi
17.07.2018 10:01Fomatec esittelee maailman ensimmäisen täysautomaattisen ketjunteroituslaitteiston
17.07.2018 9:33Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen - kiri vahvistui kesäkuussa
16.07.2018 16:33Uusi Olofsfors CoverX metsäkonetela ensiesittelyssä Interforstissa Münchenissä 18.-22.7. - osastolla paikalla Metsätyön edustaja

Siirry arkistoon »