Scanian mallistouudistus saa jatkoa: Tässä on uusi L-sarja08.12.2017 12.40
Täysin uusi kaupunkiympäristöihin kehitetty matala L-sarja on nyt saatavana Scanian kaupunkiympäristöihin tarkoitettuihin uuden sukupolven kuorma-autoihin. L-sarja on elementissään kaupungeissa ja esikaupungeissa, olipa kyse jakelu-, jäte tai rakennusalan kuljetuksista. L-sarjan ohjaamot ovat aina 200 cm pitkiä, ja niistä on saatavana kolme eri kattokorkeutta: matala, normaali ja korkea. Jos valitset niiaavan mallin (niiaus aktivoituu automaattisesti käsijarrua käytettäessä), pääset ohjaamoon astumalla suoraan ovisyvennykseen – itse lattia on noin 80 cm:n korkeudella (tarkka korkeus riippuu rengasvalinnasta). Astinlauta on paitsi matalalla, myös 79 cm leveä. Ilman niiausta ohjaamossa on oltava kaksi porrasta; tällöinkin lattian korkeus on vain 93 cm. Astinlauta on samalla korkeudella kummallakin puolella ohjaamoa. Ohjaamon sisällä on myös helppo siirtyä puolelta toiselle moottoritilan edessä olevaa yhdyskäytävää pitkin, jolloin kuljettaja esimerkiksi välttää astumisen suoraan kadulle. L-sarjan voimanlähteenä on Scanian päivitetty 9-litrainen moottori, josta on saatavana kolme eritehoista dieselversiota. Vuoden 2018 aikana Scania lisää L-sarjan moottorivalikoimaan myös OC09-kaasumoottorinsa, josta on saatavana kaksi eritehoista versiota (sekä CNG:lle että LNG:lle). Kaikki moottorit voidaan yhdistää Scania Opticruise -vaihteistoon tai Allison-automaattivaihteistoon. Scanian L-sarja voidaan varustaa automaattisella niiauksella, jolloin astinlauta on 44 cm:n korkeudella. Astinlauta on paitsi matalalla myös leveä, mistä on paljon hyötyä käyttäjälle, joka kipeää toistuvasti sisään ja ulos esimerkiksi jätteenkeräyksessä. Innovatiivisia käyttötapoja ”L-sarjan voidaan sanoa kruunaavan tarjontamme kaupunkiratkaisuissa”, sanoo Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. ”L-sarjan ominaisuudet soveltuvat optimaalisesti jakeluliikenteeseen ja muihin kuljetuksiin, jotka – useammin kuin kuvitellaan – sijoittuvat ruuhkaisesti liikennöityihin kaupunkiympäristöihin, joissa erilaisten tienkäyttäjien on mahduttava samaan tilaan.” ”Markkinoilla on selkeä trendi kohti matalia ohjaamoja, joita on perinteisesti käytetty lähinnä jäteautoissa. Ne ovat nyt leviämässä yhä useampiin kuljetuksiin”, Eng kertoo. ”Vielä vuosikymmen sitten monet olisivat kohottaneet kulmakarvojaan nähdessään matalalla ohjaamolla varustetun kippiauton, mutta se on pian jokapäiväinen näky vilkkaasti liikennöidyissä kaupungeissa. Myönnytykset, joita on tehtävä maavaran ja tulokulman suhteen, ovat pieniä verrattuna hyötyihin, joita saavutetaan kaupunkialueilla kuljettajan ollessa aiempaa lähempänä muun liikenteen tasoa.” Engin mukaan markkinoilla on paljon kiinnostusta siirtyä mataliin ajoneuvoihin, mikä selittyy erityisesti viranomaisten pyrkimyksellä kohti turvallisuutta ja kestävää kehitystä. ”Viranomaiset vaativat perustellusti, että kuorma-autoja on uudistettava tavoitteiden saavuttamiseksi”, hän jatkaa. ”Matala ohjaamoinen kippiauto, jonka matkustajan ovessa on Scania CitySafe -ikkuna ja konepellin alla hiljainen biometaanilla toimiva kaasumoottori, on paljon tervetulleempi Lontoon kaduille kuin perinteiset ajoneuvot. On tosiasia, että alueet, joilla melu- ja päästörajoituksia on tiukennettu ja joilla muun tyyppistä liikennettä on paljon, ovat karkottamassa perinteiset kippiautot muihin kuljetuksiin kaupunkien ulkopuolelle.” |