Täysin uusi Sprinter helmikuussa markkinoille

04.12.2017 14.50

sprinter3_sisa.jpg

Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Oman segmenttinsä ehdoton ykkösmalli uudistuu perusteellisesti, j uudistuksen suuntaviivoja esitellään Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa.

Mercedes-Benz Vans käy läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, jossa on viisi toimintaperiaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans(varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkisen liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans(kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen). 

Uusi Sprinter on täydellisesti internet-yhteensopiva, muunneltava, sähkötoimisen vaihtoehdon tarjoava luokkansa johtotähti. ”Sprinter on hyötyajonevojemme lippulaiva, joka määrittelee ymmärryksemme integroiduista ajoneuvoratkaisuista. Se on täydellisesti muunneltavissa erilaisiin kuljetusvaatimuksiin ja innovatiivisiin verkostoratkaisuihin. Sprinter on ensimmäinen tämän uuden autoluokan edustaja”, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo.

Sprinter on määritellyt luokkansa laatu- ja vaatimustason aina ensiesittelystään vuodesta 1995 lähtien. Tyytyväisiä asiakkaita on yli 130 maassa, ja autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Sprinter on myös eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli.

internet-yhteensopiva 

Helmikuussa 2018 esiteltävä Sprinter tarjoaa aivan uuden liitettävyyden ja verkostoitumisen tason. Internet-reititin on ensi kertaa integroitu täysin ajoneuvon infrastruktuuriin. ”Auton integrointi osaksi teollista esineiden internetiä avaa runsaasti uusia mahdollisuuksia prosessien optimoimiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tarjolla on kokonaan uusi liitettävyyden taso, joka vastaa asiakkaidemme vaatimuksia ja vaihtelevia liiketoimintamalleja”, Sprinterin projektijohtaja Dr Ulf Zillig korostaa.

Digitalisaation ja kaupungistumisen kaltaiset megatrendit haastavat kuljetuspalvelut ja niiden tarjoajat. Kuriiri-, pikalähetys- ja pakettipalveluissa toimitusajat kiristyvät ja kustannuspaineet kasvavat. Online-tilaukset on toimitettava perille jo seuraavana päivänä ja elintarviketilaukset saman päivän aikana. Lisäksi palvelujen tarve kasvaa koko ajan, sillä kansainvälisen nettikaupan pakettitoimitukset ovat 1,5-kertaistuneet 65 miljardiin pakettiin vuodesta 2014 vuoteen 2017. 

Elintarvike- ja ruokatilausten odotetaan kasvavan vuosittain 6–15 prosenttia Euroopan maissa vuoteen 2020 mennessä.

Jatkossa ajoneuvokalusto on integroitava vahvemmin kuin koskaan ennen suoraan yrityksen toimintaprosesseihin. Ajoneuvot muuttuvat pelkistä kuljetusyksiköistä älykkäiksi logistiikka-alustoiksi, joilta myös vaaditaan luotettavaa ja taloudellisesti kestävää toimintaa. Autot integroituvat osaksi yrityksen omaa IT-järjestelmää ja taloushallintaa sekä laajaa teollista esineiden internetiä. Tämä tuo lisäarvoa yrittäjälle, yritykselle ja koko kuljetusketjulle. 

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu, Mercedes PRO Adapter, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä mahdollistaa myös pienten tai keskisuurten kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Ajojärjestelijälläkin on näin käytössään uusi tehokas työkalu koko kaluston yhtäaikaiseen seurantaan. Sekä kuljettaja että järjestelijä voivat myös koko ajan seurata tavaratilan täyttöastetta ja käyttöä. 

asiakkaan tarpeisiin

Asiakkaat vaativat kalustoltaan erinomaista muunneltavuutta ja sopeutumista hyvinkin vaihteleviin käyttötarpeisiin. Sprinter vastaa tähän vahvemmin kuin koskaan ennen, sillä tarjolla on yli 1000 yksilöllistä autovaihtoehtoa: eri koripituuksia, akselivälejä, kuormatilan korkeuksia, varustetasoja jne.  Tavaratila voidaan erilaisin säilytys- ja kuljetusratkaisuin varustella tarkasti tilaajan vaatimusten mukaiseksi. Kojelaudan keskeltä löytyvät älykkäät infotainment-järjestelmät näyttöineen, mutta niiden tilalle voidaan – auton verkottumisen siitä kärsimättä – sijoittaa myös normaalia enemmän säilytystilaa.

”Modulaarisuus ei ole päämäärä sinänsä – se on ehdoton ennakkoedellytys. Sprinterin tarjoamien valinnanmahdollisuuksien määrä ei ole koskaan ollut yhtä laaja. Asiakkaidemme vaatimukset vaihtelevat ylellisistä VIP shuttle -autoista rakennustyömaille sopiviin pakettiautoihin, jotka voidaan puhdistaa tarvittaessa käsin painepesurilla”, Sprinterin tuotepäällikkö Norbert Kunz huomauttaa.

Uusi Sprinter sekä lähettää että vastaanottaa tietoa. Tämä tuo uusia sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi henkilökuljetusten tehostamiseksi: jos auto toteaa, että matkustamoon jää tyhjiä istuimia, tieto tästä välittyy kuljetuskeskukseen, joka voi puolestaan suunnitella reitit niin että vapaa kapasiteetti saadaan käyttöön. Samalla tavalla voidaan tehostaa myös julkista liikennettä ja sen käyttöastetta.  Lisäksi Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet, joten matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »