Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7176124 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2017 10:11LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaaLue lisää »16.12.2017 19:22Fomatecille valmistuvat uudet toimitilat Kuopioon maaliskuussa 2018Lue lisää »16.12.2017 19:11Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon PunkaharjulleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

14.12.2017 10:11LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaaLue lisää »16.12.2017 19:22Fomatecille valmistuvat uudet toimitilat Kuopioon maaliskuussa 2018Lue lisää »16.12.2017 19:11Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon PunkaharjulleLue lisää »

Syksyn säät ovat vaikeuttaneet maanteiden kunnossapitoa

Share |
04.12.2017 10:21

Hiekkatie.jpg

Maanteiden keliolosuhteet ovat olleet tänä syksynä monin paikoin erittäin hankalia säävaihteluiden ja sateiden vuoksi. Etenkin runsaat sateet ja nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila vaikeuttavat talvihoitoa ja rasittavat päällysteitä ja sorateitä.

Leutojen talvien myötä rannikon vaikeat keliolosuhteet ovat siirtyneet sisämaahan ja jopa Pohjois-Suomeen asti. Ilmiö on ollut selvästi havaittavissa jo neljänä perättäisenä talvena, jolloin talven keskilämpötilat ovat olleet 2-4 astetta pitkän ajan keskiarvon yläpuolella. Enimmillään lämpötilan nollarajan alitusten määrä on kaksinkertaistunut.

Marraskuun sademäärät olivat suuria erityisesti Etelä- ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa koettiin jo poikkeuksellinen lumimyrskypäiväkin. Länsi-Suomessa vesisateet kylmille tienpinnoille ovat todella haastaneet kunnossapidon. Vakiintuneita talvikeliolosuhteita ei juurikaan enää esiinny Etelä- eikä Keski-Suomessa ja vakiintuneen talven pituus on aivan pohjoisessakin oleellisesti lyhentynyt. Monin paikoin huonokuntoiset päällysteet haittaavat myös talvikunnossapitoa. Sorateillä pinnat pehmenevät, koska kuivumista eikä haihtumista juurikaan tapahdu.

Liukkauden torjunnan tarve on korostunut aiempaa enemmän erityisesti seutu- ja yhdysteillä. Hiekkaa käytettiin jo talvella 2016-2017 liukkaudentorjunnassa noin 30 % edellisvuotta enemmän. Nopeasti vaihtuvissa sääolosuhteissa seutu- ja yhdystiet saattavat tästä huolimatta olla useita tunteja liukkaita, ajoittain myös päätiet.

”Ongelmallisimmilla yksittäisillä päätieosuuksilla pyrimme jo kuluvana talvena tehostamaan kunnossapitoa”, kertoo kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta.

Tienpitäjät ovat saaneet runsaasti palautetta talvikunnossapidosta. Palautetta hyödynnetään monin tavoin. Esimerkiksi ongelmallisimmat tienkohdat saadaan paremmin tietoon ja reagointinopeus paranee.

”Kehitämme kunnossapitoa yhdessä urakoitsijoiden kanssa siten, että käytettävälle rahoitukselle saadaan mahdollisimman suuri hyöty. Hyödynnämme uutta teknologiaa ja pyrimme ennakoivasti torjumaan liukkautta erityisesti pääteillä”, Kärki jatkaa.

Ilmastonmuutoksen on arvioitu lisänneen kunnossapidon kustannuksia 2010-luvulla noin 10 %. Jo vaurioituneella tiestöllä kustannusvaikutukset voivat kuitenkin olla suuremmat.

Tarkista kelitilanne ennakkoon

Vaikeissa keliolosuhteissa tienkäyttäjien on aina syytä ajaa varovasti, koska tiellä on usein liukkaita ja sohjoisia paikkoja, vaikka kunnossapitotoimet on jo käynnistetty

Liikennevirasto otti marraskuussa käyttöön palvelun, josta on nähtävissä koko maan talvikunnossapitotoimenpiteet lähes reaaliajassa. Samasta Liikenneviraston verkkosivuilta löytyvästä Liikennetilanne-palvelusta löytyy myös pääteiden kelitilanne ja -ennuste seuraavalle 10 tunnille. Tilannetta tiestöltä voi seurata myös kelikameroista.

14.12.2017 10:11LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
16.12.2017 19:22Fomatecille valmistuvat uudet toimitilat Kuopioon maaliskuussa 2018
16.12.2017 19:11Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon Punkaharjulle
16.12.2017 14:01Vaikeisiin keleihin kehitetty Martti on nyt ensimmäinen lumen ja jään haastanut robottiauto
16.12.2017 11:20MMK-Power Oy on aloittanut joulukuun alussa Cargo Floor -tuotteiden maahantuojana.
15.12.2017 22:22KATSO VIDEO! Kesla autonosturien huoltopalvelut laajenevat Etelä-Suomessa
15.12.2017 17:00Prätkäkortin teoriatunnit ilmaiseksi 300 nopeimmalle
15.12.2017 15:11Ville Kautonen Ponssen Kaakkois-Suomen aluemyyntipäälliköksi
14.12.2017 18:00VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava mielenkiintoinen Fluid Finland lehti on valmistumassa - tehokas kanava markkinoida tuotteita valmistavalle teollisuudelle
14.12.2017 16:10KESLA-autonosturihuollon avajaiset huomenna perjantaina Hyvinkään HRP Oy:llä - tervetuloa!

Siirry arkistoon »