Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10089710 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.10.2018 16:16Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötäLue lisää »20.10.2018 13:01Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot viime vuoden tahdissaLue lisää »20.10.2018 8:00VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.10.2018 16:16Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötäLue lisää »20.10.2018 13:01Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot viime vuoden tahdissaLue lisää »20.10.2018 8:00VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassaLue lisää »

Syksyn säät ovat vaikeuttaneet maanteiden kunnossapitoa

Share |
04.12.2017 10:21

Hiekkatie.jpg

Maanteiden keliolosuhteet ovat olleet tänä syksynä monin paikoin erittäin hankalia säävaihteluiden ja sateiden vuoksi. Etenkin runsaat sateet ja nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila vaikeuttavat talvihoitoa ja rasittavat päällysteitä ja sorateitä.

Leutojen talvien myötä rannikon vaikeat keliolosuhteet ovat siirtyneet sisämaahan ja jopa Pohjois-Suomeen asti. Ilmiö on ollut selvästi havaittavissa jo neljänä perättäisenä talvena, jolloin talven keskilämpötilat ovat olleet 2-4 astetta pitkän ajan keskiarvon yläpuolella. Enimmillään lämpötilan nollarajan alitusten määrä on kaksinkertaistunut.

Marraskuun sademäärät olivat suuria erityisesti Etelä- ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa koettiin jo poikkeuksellinen lumimyrskypäiväkin. Länsi-Suomessa vesisateet kylmille tienpinnoille ovat todella haastaneet kunnossapidon. Vakiintuneita talvikeliolosuhteita ei juurikaan enää esiinny Etelä- eikä Keski-Suomessa ja vakiintuneen talven pituus on aivan pohjoisessakin oleellisesti lyhentynyt. Monin paikoin huonokuntoiset päällysteet haittaavat myös talvikunnossapitoa. Sorateillä pinnat pehmenevät, koska kuivumista eikä haihtumista juurikaan tapahdu.

Liukkauden torjunnan tarve on korostunut aiempaa enemmän erityisesti seutu- ja yhdysteillä. Hiekkaa käytettiin jo talvella 2016-2017 liukkaudentorjunnassa noin 30 % edellisvuotta enemmän. Nopeasti vaihtuvissa sääolosuhteissa seutu- ja yhdystiet saattavat tästä huolimatta olla useita tunteja liukkaita, ajoittain myös päätiet.

”Ongelmallisimmilla yksittäisillä päätieosuuksilla pyrimme jo kuluvana talvena tehostamaan kunnossapitoa”, kertoo kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta.

Tienpitäjät ovat saaneet runsaasti palautetta talvikunnossapidosta. Palautetta hyödynnetään monin tavoin. Esimerkiksi ongelmallisimmat tienkohdat saadaan paremmin tietoon ja reagointinopeus paranee.

”Kehitämme kunnossapitoa yhdessä urakoitsijoiden kanssa siten, että käytettävälle rahoitukselle saadaan mahdollisimman suuri hyöty. Hyödynnämme uutta teknologiaa ja pyrimme ennakoivasti torjumaan liukkautta erityisesti pääteillä”, Kärki jatkaa.

Ilmastonmuutoksen on arvioitu lisänneen kunnossapidon kustannuksia 2010-luvulla noin 10 %. Jo vaurioituneella tiestöllä kustannusvaikutukset voivat kuitenkin olla suuremmat.

Tarkista kelitilanne ennakkoon

Vaikeissa keliolosuhteissa tienkäyttäjien on aina syytä ajaa varovasti, koska tiellä on usein liukkaita ja sohjoisia paikkoja, vaikka kunnossapitotoimet on jo käynnistetty

Liikennevirasto otti marraskuussa käyttöön palvelun, josta on nähtävissä koko maan talvikunnossapitotoimenpiteet lähes reaaliajassa. Samasta Liikenneviraston verkkosivuilta löytyvästä Liikennetilanne-palvelusta löytyy myös pääteiden kelitilanne ja -ennuste seuraavalle 10 tunnille. Tilannetta tiestöltä voi seurata myös kelikameroista.

20.10.2018 16:16Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötä
20.10.2018 13:01Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot viime vuoden tahdissa
20.10.2018 8:00VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassa
19.10.2018 18:0125 vuotta AFM harvesteripäitä Jyväskylästä maailman metsiin
19.10.2018 17:11Lakimuutoksella positiiviset vaikutukset matkailuautokauppaan
19.10.2018 16:00Teboil mukana Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella 23.-25.10.
19.10.2018 15:30www.ammattilehti.fi - Kymmenen miljoonan kävijäraja täyttyi - seuraavaksi tavoitteena kaksikymmentä miljoonaa sivulatauksissa!!!
19.10.2018 13:03Siparila Suomen suurimmaksi puisten pintamateriaalien valmistajaksi
19.10.2018 8:57Maatalouskoneet valtaavat Helsingin Messukeskuksen 15.-17.11.
18.10.2018 20:31AMMATTILEHTI KOEAJAA: VW Amarok DC Highline 3,0 TDI 190kW Automaatti - Tehopäivitetty Amarok

Siirry arkistoon »