Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7913985 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.2.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi RuotsissaLue lisää »23.2.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonuksetLue lisää »23.2.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuuLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.2.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi RuotsissaLue lisää »23.2.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonuksetLue lisää »23.2.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuuLue lisää »

Puurakenteen paloturvallisuus on monen komponentin summa

Share |
30.11.2017 5:23

Puurakenteiden palomitoitus tehdään pääosin laskemalla Eurokoodi 5:n mukaisesti. Laskelma ei kuitenkaan ole ainut keino mitoitukseen, sillä vaatimukset täyttävä ratkaisu voidaan myös testata realistisessa ympäristössä – polttamalla. Poikkeuksiakin on sillä palomääräysten mukainen suojaverhous rakenteelle voidaan saada pelkästään kokeellisesti testaamalla. Kun laskettua rakennetta verrataan testattuun, voidaan huomata, että tuloksissa on eroja - palotestaamisen kautta puurakentamisen kustannuksia voitaisiin pienentää merkittävästi.

Massiivipuun palosuojauksessa puurakenne ylimitoitetaan niin, että ylimääräisen puun palaessa rakenteen pinnasta tilalle muodostuva hiilikerros suojaa puun kantavaksi mitoitettua ydinosaa. Tällä menetelmällä palkkien ja pilarien koot kasvavat varsin järeiksi. Toinen tapa suojata kantavia puurakenteita on päällystää ne erilaisilla palamattomilla suojakerroksilla. Suojaavia materiaaleja käytettäessä puun hiiltyminen estetään joko kokonaan tai vain osan palonkestoajasta. Erilaisten suojausten käyttöön Eurokoodi antaa sekä taulukkoarvoja että laskukaavoja.

paloseina.jpg

Ulkoseinä palotestin jälkeen. Ulkoverhous ja tuulensuoja ovat rakenteesta pudonneet, mutta villa suojaa runkoa yhä edelleen 120 minuutin jälkeen.

Puisessa rankarakenteessa paloturvallisuus syntyy kivivillasta tehdyllä lämmön- ja ääneneristeellä. Sopiva kivivillatuote valitaan lähinnä rungon paksuuden ja Eurokoodissa esitetyn tuotetiheyden perusteella. Ulko- ja sisäpuolelta runko verhoillaan palolta suojaavalla verhouksella. Suomessa runkotolppien väli ohjeistetaan täyttämään Eurokoodin vaatimaa tasoa painavammalla tuotteella. Tuotteen paino on hyvä indikaattori, mutta se ei aina kerro tuotteen antamasta palokestoajasta. Vain testaamalla kuhunkin rakenteeseen voidaan löytää se kaikkein optimaalisin ratkaisu.

Laatuerot lisäävät turvamarginaalia

Koska laskelmiin käytettävä materiaalitieto ei perustu kenenkään tietyn valmistajan tuotteisiin, on standardissa annetut taulukkoarvot asetettu sellaisiksi, että kaikki markkinoilta löytyvät tarvikkeet täyttävät ne. Ulkoisesti samalta näyttävät ja samat ominaisuudet täyttävät tuotteet eivät kuitenkaan aina vastaa toisiaan eli niiden palonkesto-ominaisuuksissa voi olla suuriakin eroja. Testatut ratkaisut ovat aina valmistajakohtaisia, joten tuotteen vaihtaminen vastaavaan ei onnistu pelkän CE merkinnän tuotetietojen perusteella. CE merkintä ei välttämättä kerro tuotteen palonkesto-ominaisuuksista mitään.

Yleiset materiaalitiedot sisältävät aina turvamarginaalin. Rakenteiden turvamarginaalien pienennys onnistuu rakenteita testaamalla. Puurakenteiden testaamisen haasteena on niiden monikerroksellisuus. Käytännössä saman puurakenteen palotesti saatetaan tehdä useaan kertaan - kaikkien eri materiaalivalmistajien toimesta. Tämä on sekä tehotonta että kallista.

Panoksia standardointiin sekä yhteistyöhön

Tuotteiden testaamisella materiaalivalmistajat haluavat helpottaa suunnittelijoiden työtaakkaa, alentaa kustannuksia ja optimoida ratkaisuja. Ongelmana puurakenteiden testaamisessa ovat kehittymättömät palotestausstandardit, joihin ala ei ole juurikaan panostanut.

Paloturvallisuus ei ole kallista. Kivivillalla eristetyssä puurakennuksessa se on lämmön- ja ääneneristyksen sivutuote. Toiminnallisuuden todistamisella sen sijaan on hintalappu, jota voidaan pienentää materiaalivalmistajien paremmalla yhteistyöllä.

Paroc Puupäivillä 30.11.2017 Wanhassa Satamassa

Pekka Reijonen Parocilta kertoo aiheesta lisää Puupäivillä torstaina 30.11. Tule kuuntelemaan puheenvuoromme ja tapaamaan meitä!

23.02.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi Ruotsissa
23.02.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonukset
23.02.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuu
22.02.2018 23:16Alumiinipankon paras ominaisuus on vaikutelma ruostumattomuudesta - teräspankolla huonoin ominaisuus on ruostuminen.
22.02.2018 17:44Tervetuloa huomenna perjantaina ja lauantaina! Komatsu 901XC -hakkuukone saapuu Sotkamoon perjantaina ja lauantaina 23.-24. helmikuuta
22.02.2018 13:00TM: Opel Insignia on Vuoden Talviauto 2018
22.02.2018 12:30Volvo Trucks entistäkin vahvemmin mukana Puunkuormaajamestari 2018 -kisassa
22.02.2018 9:25Mercedes-Benz: vuoteen 2022 mennessä, luvassa yli uutta 50 sähkö- ja hybridimallia
22.02.2018 9:20Vuoden arktinen muotoiluyritys 2018 -palkinto on myönnetty Aurora eMotionin sähkökelkalle
22.02.2018 9:15Puukauppa kävi vilkkaana vuonna 2017

Siirry arkistoon »