Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9161337 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.7.2018 18:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!Lue lisää »22.7.2018 11:01Markkinointi Tapio Nyrönen Oy 30-vuotta: Asiakaspalvelu kaiken perustaLue lisää »22.7.2018 9:00Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannattiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.7.2018 18:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!Lue lisää »22.7.2018 11:01Markkinointi Tapio Nyrönen Oy 30-vuotta: Asiakaspalvelu kaiken perustaLue lisää »22.7.2018 9:00Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannattiLue lisää »

Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinen

Share |
24.11.2017 20:11

logs12.jpg

Niclas Hautanen Vöyriltä lähti kymmenen vuotta sitten maarakennusalan yrittäjäksi ja autot tulivat mukaan kuvioon vuonna 2010. Toiminta on kasvanut tasaista tahtia; tänä päivänä ajossa on jo viisi puutavarayhdistelmää ja yksi sorakasettiyhdistelmä. Puutavaranostureissa on siirrytty sähköohjaukseen ja uusimmat koneet ovat Z-mallisia.

logs2.jpg

- Kuljetusyrittämiseni alkoi kasettiyhdistelmällä ja ensimmäisen puutavarayhdistelmän ostin vuonna 2012 Mikael Karlssonilta, jonka yrityksessä toimin aiemmin kuljettajana. Perheessä meillä ei ollut mitään kontaktia kuljetusalaan sillä  isä on poliisi ja äiti sairaanhoitaja, kertoo Niclas Hautanen.

Pohjanmaa on erikoista aluetta monella tapaa - myös puhutun kielen suhteen. Rannikolla on alueita joissa kieli vaihtuu niin että ojan toisella puolella maatalossa on puhuttu ruotsia vuosisatoja ja toisella puolella suomea.

- Se on jännä asia että kielet eivät ole aikanaan kovin sekoittuneet eikä toisella puolella ole opittu naapurin kieltä. Itse olen kaksikielinen koska kotona puhuttiin isän kanssa suomea ja äidin kanssa ruotsia. Molempien kielien hyvä osaaminen on näillä alueilla tosi tärkeä asia yritystoiminnankin kannalta, pohdiskelee Hautanen. 

logs3.jpg

Puunajossa on hyvä tahti päällä

Hautasen yritys työllistää tällä hetkellä 10 kuljettajaa ja sesonkeina enemmänkin. 

- Meillä on hyvä porukka ja kuljettajat ovat ammattilaisia, kehuu Hautanen. 

Puutavara-autot ovat Metsä Groupin ja Metsänhoitoyhdistys Rannikon ajossa. Puut kuljetetaan metsästä pääasiassa Pietarsaareen, Kaskisiin, Vilppulaan, Merikarvialle ja Äänekoskelle. Sorayhdistelmä ajaa Sundström Oy:lle ja tekee lisäksi omia keikkoja. 

- Neljä puutavarayhdistelmää on 76 tonnisia ja yksi 68 tonninen, joista yhdessä on ns. combirakenne eli sen saa muutettua tarvittaessa puutavara-autosta sora-autoksi. Autoissa on ollut aina vahva luotto Volvoon ja lisäksi meillä on tällä hetkellä yksi Scania. Puuvarustelut ovat Alucarin kevyestä alumiinista tekemiä ja perävaunuista neljä on Briabia ja kaksi ruotsalaista valmistajina SLP ja MST, luettelee Hautanen.

logs4.jpg

Sähköohjaus ja Z-malli ovat tätä päivää

Nostureissa Niclas Hautanen on luottanut uransa alusta saakka Hiabin tuotteisiin Logliftiin ja Jonserediin.

- Tällä hetkellä meillä on ajossa kolme sähköohjattua Z-mallin Logliftia, 2x140Z ja yksi 115Z, sekä kaksi Jonsered 1080 -mallia L-puomistolla joista uudempi on sähköohjattu ja vanhempi 2-vipuinen, listaa Hautanen. 

logs6.jpgViimeisimmät nosturit ovat tulleet Z-mallisina mikä on vakuuttanut käyttöominaisuuksillaan.  

- Z-mallin nosturin liikeradat ovat hyvin lähellä perinteistä L-mallia joten kuormaamaan sillä tottuu nopeasti. Ja kun puomille ei tarvitse tehdä nuppiin tilaa saadaan lisää arvokasta kuormatilaa samalla kun aikaa säästyy paljon; Z-malli taittuu nätisti ja nopeasti kuormatilan perään ilman säätämistä. Sitten kun tullaan tehtaalle niin liinat vain auki ja purkukone purkaa nuppikuorman ilman nosturin siirtelyä, missä säästetään ajan lisäksi turhaa ohjaamoon kiipeilyä mikä on työturvallisuusasiakin. Myös kuormatilan putsaaminen käy nätisti kun nosturi on perässä ja auton päällä voi vapaasti liikkua harjan kanssa, kertoo Hautanen. 

Sähköohjauksen edut ovat olleet puunajossa niin selkeät että Hautanen ja kuljettajat eivät enää vipuohjauksiin suostuisi palaamaan.

- Sähköohjaus on käyttömukavuudeltaan aivan omassa luokassaan. Kun kuormataan ja puretaan paljon, välillä jopa 6-7 kuormaakin päivässä, niin kyllä vipuvehkeillä alkaa hartiat ja niskat kipeytymään. Ja kun kuormaaminen sujuu ainakin yhtä tehokkaasti modernilla sähköohjauksella niin miksi tehdä työstä raskaampaa ja leikkiä terveydellä? Ainut etu mekaanisessa nosturissa on se että jos sitä käyttäisi edelleen pärjäisi ehkä paremmin Puukuormaajamestari-kisassa, heittää Hautanen joka teki kelpo suorituksen Seinäjoen alkukilpailussa.

- Joka vuosi sitä pitää puukko käydä hakemassa, hän toteaa.  

logs5.jpgMyös kuljettaja Johan Sund on täysin sähköohjauksen ja Z -mallin kannalla:

- Ajoin ensin kuusi vuotta kaksivipuisella ja kun lähdin Ruotsiin vuodeksi ajoon niin siellä käytettiin sähköohjausta, mihin totuin nopeasti. Sen jälkeen en ole mekaanista ohjausta kaivannut. Ja Logliftin Z-malli on ominaisuuksiltaan kaikin puolin erinomainen käyttää.

Hiabin palvelu pelaa

Nostureiden lisäksi Niclas Hautanen on tyytyväinen Hiabin asiakaspalveluun sekä huolto- ja varaosatoimintoihin:

- Ensimmäisen nosturikaupan tein Henry Hagerlundin kanssa ja sen jälkeen on tehty oikein hyvää yhteistyötä Mika Kalliosaaren kanssa. Hiabilta saa aina juuri sellaisen nosturin kun haluaa ja toimitukset pelaavat. Huollamme nosturit pääasiassa Hiabilla Raisiossa missä ammattitaito on korkealla tasolla ja homma pelaa; Silanderin Kari osaa vastata teknisiin kysymyksiin vaikka unissaan. Raision lisäksi käymme jonkin verran myös Nivalassa Aittomäki Oy:n Hiab-huollossa missä sielläkin palvelu toimii.

Pitkäaikaista yhteistyötä

Hautasen mielestä pitkä yhteistyö on parempi asia kuin yksittäisessä kaupassa saavutetut mahdolliset pikavoitot.

- Hiabin lisäksi yhteistyö sujuu hienosti Volvon ja Käyttöauton kanssa sekä varusteluissa Alucarin kanssa. Ostin ensimmäisen kuorma-autoni Käyttöauton myyjältä Kjell Finneltä ja  nyt kaupat on tehty jo kahdeksasta uudesta Volvosta ja yhdestä käytetystä. Tänä päivänä kaikissa Volvoissamme on kattava Gold -huoltosopimus mihin kuuluu kaikki renkaita myöten, joten tiedän tarkalleen mitkä ovat autojen kulut tulevinakin kuukausina. Volvon kanssa on ilo tehdä yhteistyötä sillä he kuuntelevat asiakasta ja heillä on hyvä organisaatio, mikä on kiinnostunut siitä mitä teen. Volvon kanssa voikin puhua ennemmin yrityskumppaanuudesta kuin autokaupan tekemisestä, sanoo Hautanen.

22.07.2018 18:01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!
22.07.2018 11:01Markkinointi Tapio Nyrönen Oy 30-vuotta: Asiakaspalvelu kaiken perusta
22.07.2018 9:00Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannatti
21.07.2018 9:10Stora Enso investoi 25 miljoonaa euroa vihreän energian tuotannon lisäämiseen Maxaun tehtaalla
20.07.2018 11:01Metsähallitus nostaa valmiustasoa metsäpalojen varalle Lapissa
19.07.2018 13:30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassa
18.07.2018 19:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti
18.07.2018 18:01Ruotsissa on otettu käyttöön 12 000 kilometriä BK4 -luokan teitä 74 tonnin kokonasmassoille
18.07.2018 17:11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic
18.07.2018 10:10Yhdysvalloissa hyötyautomyynti vahvassa kasvussa - kertoo osaltaan talouden nosteesta

Siirry arkistoon »