Puutavarakuskin arki saapuu olohuoneisiin - Harri Eskelinen mukana Ammattina Sankari TV-sarjassa

23.11.2017 19.03

kauppisanka12.jpg

Raskaan kaluston kuljettajien arkea seuraava Ammattina Sankari TV-sarja alkoi TV Kutosella marraskuun alussa - kyseessä on jo sarjan viides tuotantokausi. Tällä kertaa mukana on myös puutavaran ajon ammattilainen Harri Eskelinen Iisalmen kupeesta Hernejärveltä. 

Harri Eskelinen (36 v.) toimii kuljettajana Veljekset Kauppinen Ay:ssa.

- Puutavara-autoa olen ajanut reilun 12 vuotta ja Kauppisen palveluksessa olen ollut kohta kuuden vuoden ajan. Ennen autohommiin siirtymistä ajoin viitisen vuotta metsässä kuormatraktoria. Operoin Kauppisen Mercedes-Benz Arocsilla yhdessä veljeni Jarin kanssa, kertoo Eskelinen.

Ammattina Sankari TV-ohjelmaan Eskelinen päätyi kun työnantaja Juha Kauppinen soitti ja kysyi olisiko mielenkiintoa lähteä hieman erilaiseen projektiin. Juhaan oli ollut aiheesta yhteydessä puolestaan Veho Hyötyajoneuvojen myyjä Jukka Pulkkinen

- Kyllä sitä yön yli tuli asiaa mietittyä mutta sitten rohkaisin itseni ja päätin lähteä mukaan. Ammattina Sankari -sarja on hyvällä asialla ja toivottavasti joku nuori innostuu näkemästään ja lähtee alalle, sanoo Eskelinen. 

Sarjan kuvaukset tehtiin syksyn 2017 aikana joten marraskuussa televisiossa alkavat jaksot tuovat ruutuihin tuoreita tunnelmia kuljettajien arjesta.

- Kyllähän kuvaukset alussa jännittivät ja oli vähän vaikeaa kertoa ääneen katsojille mitä seuraavaksi työssään tekee. Mutta siitä se lähti sujumaan ja juttuakin alkoi kameralle tulemaan, toteaa Eskelinen.

Kotona isän TV-seikkailuja odottaa innolla neljä lasta: Anni 16 v, Ville 13 v, Kalle 12 v ja Elli 8 v.

- Isällä taitaa kuitenkin olla enemmän perhosia vatsassa. Lisäyleisöä TV:n ääreen saadaan kotikatsomossa hoitolapsista sillä vaimoni Sirpa on yksityinen perhepäivähoitaja, kertoilee Eskelinen.       

Veljekset Kauppinen kuljettaa puuta ja muuta

Veljekset Kauppinen Sonkajärveltä ajaa puuta Metsä Groupille kahdella puutavarayhdistelmällä Ylä-Savon alueelta. Neljän ammattilaisen - Harri ja Jari Eskelisen sekä Marko Sutisen  ja Tero Kauppisen ajamat kuormat kulkevat pääosin Kiuruveden aseman terminaaliin, Soinlahteen, Suolahteen, Pihtiputaalle ja Äänekoskelle. 

- Junapuuta on ajettu viime aikoina paljon joten kuormaamista riittää; siksi nostureiksi on valittu 15 tonnimetrin Palfinger Epsilon Q150L -mallit, kertoilee Juha Kauppinen

Veljekset Kauppisen historia juontaa aina 1970-luvun lopulle, jolloin yritystoiminta alkoi traktoriurakoinnilla mm. turvesoilla. Tänä päivänä ajetaan myös kolmella sorakasettiyhdistelmällä joiden ajoista vastaa Seppo Kauppinen ja lisäksi tehdään mm. tienvarsien vesakonraivausta Slagkraft -raivaimella varustetulla traktorilla sekä pitkäpuomisilla vesakkoleikkurikoneilla.

- Puutavara-autot tulivat mukaan toimintaamme 2000-luvun taitteessa, toteaa Kauppinen.

Uusi yhdistelmä onnistunut kokonaisuus

Uusin puutavara-auto on puolitoistavuotta sitten käyttöön otettu Mercedes-Benz Arocs 3763 8x4 varustettuna turbohidastinkytkimellä. Kaupat autosta tehtiin Veho Hyötyajoneuvojen Jukka Pulkkisen kanssa ja Vehon huolenpitosopimuksella olevaa autoa huolletaan E. Harti- kaisella Iisalmessa.

- Turbohidastinkytkin on loistava keksintö helpottamaan pahoista paikoista ja jyrkemmistä mäistä liikkellelähtöä - liukkailla sillä voi luistattaa mielin mää- rin. Hidastimen jarrutusteho on lisäksi todella suuri varsinkin hitailla nopeuksilla. Myös maastokelpoisen Arocsin 2+2 akselirakenne on juuri sopiva puunajoon; auto kääntyy hyvin eikä puske koskaan, kommentoi Harri Eskelinen. 

Sonkajärvellä ollaan muutenkin tyytyväisiä Mercedes-Benziin.

- Meillä on ollut tähtikeuloja jo aiemmin soranajossa mutta kyllä tässä uudessa Arocsissa näkee miten paljon tekniikka on jälleen kehittynyt, miettii Juha Kauppinen. 

Arocsissa on tasokas teräksinen RIIKO -puuvarustelu, perässä kulkee siirtotelinen viisiakselinen Kilafors -perävaunu ja 76 tonnisen yhdistelmän maksimaalisen kuormatilan takaa Terminator XXL -pankot. Renkaat ostetaan PJ Myynnistä Iisalmen Soinlahdesta.

ammattina_ss_logo.png

AMMATTINA SANKARI 5. tuotantokausi alkoi Kutosella la 4.11.2017 klo 18.30 - uusi jakso viikottain ja uusintoja lisäksi myös TV5. 

Raskaan kaluston kuljettajien työtä seuraava sarja tarjoaa uudella kaudella entistä laajemman kattauksen. Mukana Suomen ja Euroopan teillä ovat Vähälä Yhtiöiden ylipitkän HCT-rekan kuski Kimmo, puuautokuski Harri Veljekset Kauppiselta, FSN Transportin pitkäaikainen luottokuski Jouko, jauhekuljetuksia Powder Transilla hoitava Santtu, Gli Yhtiöiden nuori mutta kokenut Arttu sekä TTS:n kouluttajat, kuorma-autokuski Mika ja bussikuski Jussi. (Kotimainen tosi-tv, 2017)

   

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »