AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Dokker Van - Etenemiskykyä ja kuormatilaa kohtuuhintaan

23.11.2017 19.05

dacce1.jpg

Kalleimmillaankin vain alle 20 tuhatta euroa maksava Dacia Dokker tarjoaa rahalle erinomaisen vastineen. Koeajoimme Dokker-mallistosta kaikilla herkuilla varustellun Navi Plus mallin. Se hätyyttelee tilojen ja varusteiden osalta puolta kalliimpia kilpailijoitaan.

(kuva: Dacia Dokker Van -tavara-auto sai malliuudistuksessa mm. uuden etumaskin. Kantavuus on parhaimmillaan 695 kg, hyötytilavuus on vakiona 3,3 m3 ja verkkoväliseinällä 3,9 m3.)

Dacian myynti teki viime vuonna huikean 70 prosentin kasvun Suomessa. Maailmanlaajuisesti uuden sukupolven Dacioita on myyty jo pari miljoonaa kappaletta. Suurimman siivun kasvun kakusta Suomessa vei katumaasturi Duster, mutta kakusta riitti kermaisia siivuja myös muille malleille; kuten nyt koeajettavalle ja hiljattain kevyesti mallipäivitetylle Dokkerille.

dacce3.jpg

(kuva: Uusi monitoimiohjauspyörä istuu hyvin käteen. Ohjaamossa on runsaasti käytännöllistä säilytystilaa. Tuulilasin yläpuolella ja kojelaudan päällä keskellä on tilavat säilytyslokerot. Ovikoteloissa on tilaa isolle juomapullolle.) 

Mallipäivitys toi Dokkeriin uuden etumaskin, joka jakaa valmistajan ”konserni-ilmeen”. Ohjaamon puolelle tuotiin nelipuolainen, kehältään entistä pienempi ohjauspyörä, jossa on nyt optiona eri toimintoja. Aiemmin kaksivärinen kojelauta on nyt kokomusta. Suurimmat uudistukset tehtiin valinnaisvarusteisiin, joita on entistä enemmän tarjolla. Niistä mielenkiintoisimpiin lukeutuu avattava verkkoväliseinä. Sen ja lisähinnasta tarjottavan, apumiehen jalkatilaan taiteteltavan EasySeat etuistuimen avuin kuormatila kasvaa noin 3,3:sta jopa 3,9 neliömetriin. 

dacce4.jpgVaihtoehdoissa riittää

Dokker Vania on saatavana Suomessa peräti kolmella eri moottorivaihtoehdolla ja kolmessa eri varustelutasossa: Dokker, Ambiance ja Navi Edition. Näistä ensin mainittu on tarjolla vain bensiinimoottorin yhteydessä ja viimeksi mainittu on maahantuojan toimesta meikäläisille markkinoille varustelema. Moottorin malli kulkee käsi kädessä auton varustelutason kanssa. Perus eli Dokker-varustelutasossa voimanlähteenä on ahtamaton, tilavuudeltaan 1,6 -litrainen mylly, josta irrotetaan tehoa tasan sata hevosvoimaa. Seuraavana on vuorossa Ambience varustelu, jossa voimanlähteenä on joko ahdettu 1,2-litrainen, teholtaan 115 hv bensiinimoottori tai ahdettu 1,5 litran diesel 90 hv teholla, joka toimii myös nyt koeajettavan Navi Plus varustelutasoa edustavan auton voimanlähteenä. Vaihteistona on mallista riippumatta 5-portainen manuaali. Voimalinja- ja varustelutasovaihtoehtojen osalta Dokker lukeutuu kokoluokkansa kärkikastiin. 

Dokkeria hankittaessa tulee moottorien lisäksi keskittyä myös muihin varusteisiin.

Edullisimman Dokker vaihtoehdon hintapyynti on karvan yli 14 000 euroa ja kalleimman vähän päältä 18 000 euroa. Hinnat alkaen mallissa on vain välttämättömimmät varusteet. Ilmastointia ei ole tarjolla edes lisähinnasta ja kantavuus on 555 kg, mikä on yli 100 kg muita pienempi. Kattavin Navi Plus varustelu sisältää lähes kaiken mitä Dacialla on tähän malliin tarjolla, kuten esimerkiksi suomenkielisen 7-tuuman kosketusnäytöllä, navigaattorilla ja liitettävyyspalveluilla täydennetyn ja tarvittaessa esimerkiksi peruutuskameratoiminnoilla laajennettavan Media Nav 2.0 Evolution -multimediakeskuksen.

dacce2.jpg(kuva: Takaovet avautuvat 60/40-suhteessa. Lastausaukon leveys on 1,08 m ja suurin sisäkorkeus on 1,25 m.) 

Ajossa

Dokkerin keulalle sovitettu, Renaultin moottorimallistosta suoraan irrotettu 90-hevosvoimainen 1.5 dCi -dieselmoottori on ajossa joustava ja polttoainetaloudellinen. 5-pykäläisen vaihteiston välitykset on sovitettu hyvin yhteen koneen parhaan vääntömomenttialueen kanssa. 

dacce6.jpg

(kuva: Sivuoven, joka on lisähinnasta tarjolla myös vasemmalle kyljelle, leveys on 70 cm.) 

Dokkerin kuljettajan paikalle kulku käy vaivattomasti ja hyvän ajoasennon löytää hetkessä. Ohjaamossa on hyvin tilaa tavallista isokokoisemmallekin kuljettajalle. 

Dacia Dokkerin ajotuntuma ja jousituksen käytös on parempi mitä matala hankitahinta antaa odottaa. Suunnittelijat ovat selvästi huomioineet sen seikan että suuri osa merkin myynnistä sijoittuu kehittyville alueille, joissa tieinfrastruktuuri on hyvinkin vaihtelevaa. Dokkerissa se näkyy reippaana maavarana ja tuntuu positiivisena jousituksessa, joka tarjoaa myös alemman kuntoluokan tiestöllä asiallista matkantekoa. Ohjaustuntuma on maantienopeuksilla hieman etäinen ja kulmikas, mutta johdonmukainen.

Mittasimme Dokkerin yhdistetyn ajotavan koeajokulutukseksi 6,2 l/100 km. Maantiellä lukema laskee reilusti alle 6 litran.

Ostaisinko Dacia Dokkerin?

Dacia Dokker antaa lähes 700 kg kantavuudellaan ja valmistajan ilmoittaman 3,3 kuutiometrin kuormatilallaan sekä mallista riippuen 14 - 18 000 euron hinnallaan kovan vastuksen omassa kokoluokassaan. Haastavassa ja kuluttavassa ammattikäytössä, kuten esimerkiksi työmaiden välisessä liikenteessä ja tavaroiden kuljettamisessa tai vaikkapa metsurin työjuhtana Dokker on yhtä lailla omassa elementissään kuin taajamassa pikalähetin kiitoautona.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »