Sarah Lindahl, 21-v: "Puunajo on parasta hommaa!"

18.11.2017 19.01

sarahnet1.jpg

Ennakkoluulottomuus, oikea asenne ja opettajan kannustus saivat porilaisen Sarah Lindahlin innostumaan kumipyöräkuljetusten kuninkuusluokasta. Lyhyessä ajassa nuoresta naisesta on kehittynyt auton ja nosturin käsittelyn ammattilainen.

(kuva yllä: Sarah Lindahl 21-v. on puunajon ammattilainen jolta sujuu kuorman teko nopeasti ja tarkasti. - Puutavaranajo on kaikin puolin mielekästä ja vaihtelevaa työtä. Ei tarvitse olla paikallaan ja saa toimia itsenäisesti, Sarah sanoo.)

Tämän vuoden Puunkuormaajamestari -kilpailun naisten luokan finaalinäytöskisassa Tuurissa ansiokkaasti hopeaa ottanut 21-vuotias Sarah Lindahl vie lavialaisen Kuljetus Saarivirta Oy:n punahyttistä, manuaalivaihteista Volvo FH 16:sta kokeneen ammattilaisen varmuudella Varsinais-Suomen kumpuilevissa maisemissa; yhdistelmäpainon ollessa jopa 76 tonnia.

sarahnet3.jpg

(kuva: Sarahin mielestä puutavara-auton kuljettajan työ on vapaata ja sopii erittäin hyvin myös naisille. Huomaa urakka-nuppi ja manuaalivaihteet - ne kielivät ajotehtävien vaativuudesta.) 

- Tykkään ajaa manuaalivaihteisella. Saan itse valita millä vaihteella edetään tilanteen mukaan, Sarah Lindahl lisää. 

Pinolle saavuttuamme Sarah kiipeää auton perään kytketyn Loglift 115Z -nosturin sarviin ja lappaa nuppiautoon pankkojen täydeltä tukkipuuta, nosturihydrauliikan äärirajoja koettelevalla vauhdilla. Vasta vähän myöhemmin selviää, että Sarah on tänään toista kertaa Z-nosturin ohjaimissa ja alan kokemustakin on karttunut vasta reilun vuoden ajalta. 

- Tänään ollaan tuuraamassa, kun vakikuski on puintilomalla. Tämä on muuten sama, mutta oma autoni on kevyempi, kolmeakselinen ja perinteisellä puominosturilla. Äkkiä tämän Z:n kanssa pääsi sinuiksi, Sarah toteaa.

sarahnet4.jpg

(kuva: Kuljetus Saarivirta Oy tarjoaa 13 puutavara-auton ja yhden kantoauton voimin puutavarakuljetuksia laaja-alaiselle asiakaskunnalle Pietarsaari-Lappeenranta välisen sektorin eteläpuolella.) 

Opettajan ehdotuksesta

Ammattikuljettajaksi Sarah Lindahl opiskeli Uudessakaupungissa ammattiopisto Novidassa. Kiinnostus autohin ja kuorma-autoihin on syntynyt jo vuosia sitten. 

- Olen jo ihan pienestä pitäen ollut kiinnostunut työkaluista ja autoista, etenkin rekoista. Meillä ei ole perheessä kuorma-autoja, eikä tietääkseni koko suvussakaan autoilutaustaa. Sitä kyllä jatkuvasti kysytään ja kaveritkin välistä hieman ihmettelevät. Ammattikuljettan ura sai varmaan jonkinlaisen alkusysäyksen siitä kun pääsin naapurissa asuvan maitoautonkuljettajan matkassa Fazerin tehtaille. Alun perin minusta piti tullakin säiliöautonkuljettaja, mutta opiston opettaja kannusti kokeilemaan puutavara-autonkuljettajan työtä. Sanoin että mikäs siinä ja opettaja ohjasi minut tänne Saarivirralle työharjoitteluun. Ennen tätä alaa olin jonkin aikaa autoasentajana Satakunnan Liikenteen linja-autohuollossa. Sekin oli mukavaa työtä! Asentajan koulutuksesta sai onneksi vähennyksiä ammattikuljettajan tutkintoon. Sen ansiosta sain kortin ja pätevyydet suoritettua noin 1,5 vuodessa, Sarah summaa. 

sarahnet6.jpg

(kuva: Kuljetus Saarivirta Oy:n Erkki Saarivirta ja vaimonsa Eeva-Liisa sekä yrityksen kuljettaja Jesse Valve olivat Tuurissa Puunkuormaajamestari 2017 -finaalitapahtumassa kannustamassa Sarah Lindahlin hienosti näytöskisan hopealle, jonka katse on jo ensi vuoden kisassa...)   

Mukava työyhteisö

Kuljetus Saarivirta Oy tarjoaa 13 puutavara-auton ja yhden kantoauton voimin puutavarakuljetuksia laaja-alaiselle asiakaskunnalle Pietarsaari-Lappeenranta välisen sektorin eteläpuolella. Volvojen lisäksi kalustoluettelossa on myös Scanioita ja Mercedes-Benzejä. Nuorekas, reilun 30 työntekijän työyhteisö on tiivis ja aktiivisesti yhteistyössä myös työajan ulkopuolella. 

- Saarivirralla on hyvä olla töissä ja työkaverit ovat tosi kivoja sekä avuliaita. Tuuriparini Jesse Valve on ikäiseni ja tulemme tosi hyvin toimeen keskenämme, Sarah kehuu. Puutava- ranajo on kaikin puolin mielekästä ja vaihtelevaa työtä. Ei tarvitse olla paikallaan ja saa toimia itsenäisesti, Sarah sanoo.

Puutavara-auton kuljettajan työssä vastaan tulevista haasteista puhuttaessa Sarah nostaa esiin kuormansidontaliinat ja vetopyörien ketjuttamisen. 

- Kun pituutta on tasan 150 cm niin heitä siinä sitten liinat yli nelimetrisen kuorman yli. Ketjuttaminen on ihan OK ja vaikka ne painavat minua enemmän niin oikea tekniikka siinä aika äkkiä löytyi, Sarah sanoo hymyillen. 

Viime aikojen leudot talvet ja suuret sademäärät tuovat oman haasteensa maastossa ajamiseen. 

- Tiepohjat ovat välillä mitä ovat mutta harvoin pinot ovat saavuttamattomien taipaleiden päässä, kun keskittyy huolella ajamiseen. Ja mitä pinoihin tulee niin terveisiä vaan alueemme konekuskeille: Kaikki on kunnossa jatkakaa vaan samaan malliin, kehuu Sarah.

sarahnet5.jpg

(kuva: Sarah Lindahl vie lavialaisen Kuljetus Saarivirta Oy:n Volvo FH 16:sta kokeneen ammattilaisen varmuudella Varsinais-Suomen kumpuilevissa maisemissa; yhdistelmäpainon ollessa jopa 76 tonnia.)

 
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan

Siirry arkistoon »