EU Mepit vaativat ajonavustusjärjestelmiä vakiovarustuksena uusiin autoihin

16.11.2017 8.29

Mepit vaativat, että jalankulkijat havaitsevien automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien ja älykkäiden nopeudensäätelyjärjestelmien tulisi kuulua uusien autojen vakiovarustukseen.

Joka vuosi yli 25 000 ihmistä kuolee ja satoja tuhansia loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa Euroopassa. Näistä onnettomuuksista 90 % johtuu inhimillisistä virheistä.

Monilta onnettomuuksilta voitaisiin välttyä uusien teknologisten järjestelmien avulla, jotka avustavat kuljettajia vaarallisissa tilanteissa. Koska ajonavustusjärjestelmien hyödyt ovat selvät, mepit vaativat päätöslauselmassaan, että niistä tehtäisiin pakollisia kaikkiin uusiin autoihin.

Älykkäät hätäjarrutusjärjestelmät, jotka havaitsevat jalankulkijat ja pyöräilijät, hidastavat automaattisesti auton nopeutta niin, että onnettomuustilanteilta vältytään. Älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät taas auttavat kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia. Lisäksi on olemassa järjestelmiä, jotka ilmoittavat, mikäli auto ajautuu toiselle ajokaistalle tai ohjaavat auton takaisin oikealle kaistalle.

“Teemme kaikki virheitä liikenteessä kuskeina, jalankulkijoina tai pyöräilijöinä. Näissä tilanteissa automaattiset ajonavustusjärjestelmät auttaisivat välttämään onnettomuuksia,” sanoi esittelijä Dieter-Lebrecht Koch (EPP, Saksa).

Aiemmin ajonavustusjärjestelmät kuuluivat vakiovarustuksena vain luksusautoihin, mutta nyt järjestelmiä löytyy myös muista automalleista. Kuitenkin yhä edelleen kolmessa neljästä uudesta autosta ei ole mitään ajonavustusjärjestelmiä. Suurin syy tälle on se, että nämä järjestelmät nostavat autojen hintaa.

Jotta voidaan vähentää kustannuksia, mepit ehdottavat päätöslauselmassaan, että vain niiden järjestelmien, jotka ovat jo markkinoilla ja joiden on todettu kustannustehokkaasti parantavan liikenneturvallisuutta, tulisi kuulua uusien autojen vakiovarustukseen. Tällaisia järjestelmiä ovat hätäjarrutusjärjestelmät ja älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät.

“Jokaisella pitäisi olla varaa ostaa ajonavustusjärjestelmillä varustettu auto. Ajonavustusjärjestelmien laajamittaisen käyttöönoton myötä autojen hinnat eivät tule nousemaan pilviin. Ne ovat vain hieman kalliimpia,” lisäsi Koch.

Mepit haluavat myös arvioida mahdollisuutta alentaa veren alkoholipitoisuuden promillerajaa nollaan uusien autoilijoiden sekä ammattikuljettajien osalta.

Päätöslauselma hyväksyttiin äänin 593 puolesta, 39 vastaan, 53 tyhjää.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »