Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7011005 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinenLue lisää »24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessaLue lisää »24.11.2017 17:01Metsien hirvivahinkoarviointien määrä kaksinkertaistui edellisvuodestaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinenLue lisää »24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessaLue lisää »24.11.2017 17:01Metsien hirvivahinkoarviointien määrä kaksinkertaistui edellisvuodestaLue lisää »

Scanialta uusi maakaasumoottori kaukoliikenteen tarpeisiin

Share |
10.11.2017 12:15

Scania_kaasumoottori.jpg

Scanian uuden OC13-kaasumoottorin julkistus antaa lähtölaukauksen uuden kuorma-automalliston vaihtoehtoisten polttoaineiden ratkaisuille. Uusi OC13 perustuu Scanian tunnettuun 13-litran dieselmoottoriin. Moottori toimii sytytystulppien ja täydellisen palamisen periaatteella (ottomoottori).

Biokaasulla tai nesteytetyllä kaasulla toimiville ajoneuvoille on yhä lisääntyvä kysyntä Euroopassa. Ajoneuvojen saatavuus, kehittyvä tankkausinfrastruktuuri ja parantunut taloudellisuus lisäävät tätä kysyntää. Myös ilmastovaikutukset ovat tärkeitä – jopa nesteytettyä kaasua käyttävillä ajoneuvoilla voidaan saavuttaa 15 prosentin pienennykset CO2-päästöihin.

Luotettavaa teknologiaa

Scanian kaasumoottorin periaate perustuu ns. stoikiometriseen palamiseen eli polttoaineen ja hapen täydelliseen palamiseen. Kuten bensiinimoottorissa, palaminen sytytetään sytytystulppien avulla. Poltettavan kaasun ja hapen sekoittuminen tapahtuu kaasujen virratessa sylinteriin.

”Kehitystyön peruskivenä on ollut mahdollisimman hyvän ajettavuuden saavuttaminen.” selittää Folke Fritzson, Scanian tutkimus- ja kehitysosaston pääinsinööri. ”Kaasumoottorin suoritusarvojen ja käyttäytymisen tulee vastata modernin dieselmoottorin ominaisuuksia.”

Uusi 13-litran kaasumoottori voidaan aina yhdistää Scania Opticruise -vaihtamisautomaatilla varustettujen vaihdelaatikoiden kanssa. Uusi moottori ja nopea, joustava vaihtaminen yhdessä takaavat sen, että kuljettajan ajokokemus on huippuluokkaa.

Huolellisesti suunnitellut polttoainesäiliöt

Polttoainesäiliöiden ratkaisut ovat erityisen tärkeässä asemassa kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa. Sekä LNG (jäähdytetty, nestemäinen kaasu), että CNG (puristettu kaasu) säiliöt ovat suoraan tilattavissa Scanialta. LNG:n avulla auton toimintasäde on laajempi, koska mukana kulkevan polttoaineen määrä on huomattavasti suurempi.

”Polttotapahtumassa ei ole eroa käytettiin sitten LNG:tä tai CNG:tä, mutta toimintasäteessä on merkittävä ero”, kertoo Fritzson. ”LNG:n avulla toimintamatka normaalille puoliperävaunuyhdistelmälle on noin 1100 km normaalimaastossa, kun taas CNG:llä saavutetaan yleensä noin 500 km:n toimintamatka. Tämä on usein riittävä asiakkaille, jotka toimivat alueellisissa tehtävissä ja voivat tankata tukikohdassa joka päivä. Saavutettu toimintamatka on toki riippuvainen myös kuljetustyypistä ja maastosta.”

Turvallisuuden parantamiseksi Scanian suunnittelijat ovat sijoittaneet tankkausventtiilit taaksepäin kulkusuuntaan nähden. Tämä on yksinkertainen, mutta merkittävä turvallisuustekijä, joka estää kiveniskujen tai vastaavien rikkomasta tankkausventtiileitä.

Pidemmät huoltovälit

Normaalisti ottomoottoriperiaatteella (kaasun ja hapen esisekoitus ja sytytystulpat) toimivien moottoreiden huoltoväli on lyhyempi kuin dieselmoottoreilla. Usein sytytystulppien käyttöikä asettaa huoltovälin.

”Olemme määritelleet huoltoväliksi 45 000 km sekä sytytystulpille, että öljynvaihdolle”, kertoo Fritzson. ”Tämä on selvä edistysaskel verrattuna edellisen sukupolven kaasumoottoreihin, joilla huoltoväli oli 30 000 km. Pidemmän huoltovälin ansiosta säästetään huoltokuluissa ja parannetaan käyttöastetta.”

”Kaikki viittaa siihen, että olemme tekemässä läpimurron kaasumoottoreissa, jotka ovat tarkoitettu raskaammille pitkän matkan ajoneuvoille ja esimerkiksi rakennusalan ajoneuvoille”, kertoo Henrik Eng, joka toimii Scanian kaupunkisegmentin tuotejohtajana. ”Kaikki voivat nyt nauttia hyvästä ajettavuudesta ja kuljettajan mukavuustasosta. Lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuudet kasvavat nyt nopeasti Euroopassa.”

24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinen
24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessa
24.11.2017 17:01Metsien hirvivahinkoarviointien määrä kaksinkertaistui edellisvuodesta
24.11.2017 15:01Suomalainen metsäsuhde ensimmäisten joukossa Elävän perinnön kansalliseen luetteloon
24.11.2017 10:38Teknologiatiistai 28.11. Vamialla Vaasassa
24.11.2017 8:45VAHVA -kahmari on monipuolinen työlaite myös kuorma-autossa
24.11.2017 8:00Korkealaatuiset Eaton Walterscheid -tuotteet Hydroscandin valikoimaan
23.11.2017 19:22Hakkuiden vaikutus maaperän hiilivarastoon on huomioitu kasvihuonekaasuinventaariossa
23.11.2017 19:20Lisää kantavuutta pehmeille oikeilla telavalinnoilla
23.11.2017 19:05AMMATTILEHTI KOEAJAA: Dacia Dokker Van - Etenemiskykyä ja kuormatilaa kohtuuhintaan

Siirry arkistoon »