Uusi luksusluokan sporttinen Audi A7 Sportback

20.10.2017 9.59

Audi A7 Sportback edustaa Audin uutta muotoilukieltä ja lunastaa konseptiautojen muotoilulupaukset.  Neliovinen coupémainen A7 Sportback asettaa luksusluokan edistyksellisyyden uudet standardit. Uusi Audi A7 Sportback on uudentyyppinen Gran Turismo, jossa yhdistyvät dynaaminen muotoilu, systemaattinen digitalisointi, urheilullinen ajokokemus ja monipuolinen tilasuunnittelu.

A7 Sportbackin ulkoasu ilmentää Audin uutta muotoilukieltä. Uudet muotoilulinjat esiteltiin ensin konseptiautossa ja tuotantodebyyttinsä se sai uudessa Audi A8:ssa. Suuret pinnat, terävät särmät ja urheilulliset linjat ilmaisevat A7:n dynaamisuutta ja edistyksellisyyttä jokaisesta näkökulmasta. 

Keulan Singleframe-säleikkö, joka on leveämpi ja alempana kuin Audi A8:ssa, kapealinjaiset ajovalot, rohkeasti muotoillut ilmanottoaukot ja matala keula ilmaisevat yhdellä silmäyksellä Gran Turismon urheilullisuuden. Ajovalot on saatavana kolmena eri versiona: keski- ja huipputason varustelutasossa on 12 irrallista rinnakkain sijoitettua valosegmenttiä. Huippuversiossa on HD Matrix led -ajovalot Audin laservaloilla. 

Uusi Audi A7 Sportback on kuin urheilullinen veistos, jossa on pitkä konepelti ja akseliväli ja kapeat ylitykset. Selkeät ääriviivat korostavat 21-tuumaisia renkaita, jotka viittaavat Audin quattro-geeneihin. Nämä geenit määrittävät myös ajoneuvon rungon mittasuhteet. Siluettia rajaa dynaaminen kattolinja, joka taipuu jyrkästi taakse. Neljä lukemaa ilmentävät suuren Sportbackin urheilullista luonnetta: se on 4 969 mm pitkä, 1 908 mm leveä ja sen akseliväli on 2 926 mm, mutta se on vain 1 422 mm korkea. 

A7_taka.jpg


Kuten edellisessäkin mallissa, auton perä kapenee kuin huvipurressa. Pitkän tavaratilan luukku päättyy selvästi kaarevaan liepeeseen, johon integroitu spoileri avautuu automaattisesti nopeuden ylittäessä 120 km/h. Kaikista Audin huippumalleista tuttu matala valonauha liittää toisiinsa takavalot, jotka koostuvat 13 pystysuorasta lohkosta. Kun ovet avataan tai lukitaan, nopeasti liikkuvat valoanimaatiot etu- ja takavaloissa korostavat A7 Sportbackin dynamiikkaa. Uuden Audi A7 Sportbackin edistyksellinen ulkoasu on lähes kromiton. Värivaihtoehtoja on 15, joista kahdeksan on uusia. Lisävarusteena saatava S line -ulkonäköpaketti terävöittää ulkonäköä muotoillen jäähdyttimen säleikköä ja etuosan ilmanottoaukkoja, kynnyslistoja sekä lisäämällä etu- ja takadiffuusorit, jotka ovat kiiltävän mustat ja voimakkaasti veistokselliset. 

Konseptiauton muotoilusta tuotantoversioon: sisustus  

Sisustus yhdistää muotoilua ja teknologiaa ainutlaatuisella tavalla. Uuden Audi A7 Sportbackin sisustus hämmästyttää futuristisella lounge-ilmapiirillään. Sen yksinkertaistettu ja puhdas muotokieli perustuu ainutlaatuiseen jännitteen ja tyyneyden tasapainoon. Vaakasuorat linjat ja tyylikäs kojelauta luovat ilmavan ja avaran tunnelman. Kuljettajaa kohti suunnattu keskikonsoli korostaa Gran Turismon urheiluautomaista luonnetta. Sisätilakonseptia hallitsee neljä avainarvoa: edistyksellisyys, urheilullisuus, intuitiivisuus ja hienostuneisuus. Kaikki värit, verhoilumateriaalit ja kuvioinnit korostavat uutta estetiikkaa, perusversiosta design-valikoimaan, S line -ulkonäköpakettiin ja erityisen hienostuneeseen Velcrona-nahkaan. Lisävarusteena saatava tunnelmavalaistus korostaa sisätiloja ja säätää tunnelmaa. 

A7_sisusta.jpg

10,1 tuuman ylänäyttö (yhdessä MMI navigation plus -paketin kanssa) on kallistettu kohti kuljettajaa. Tumman taustan ja grafiitinharmaan kehyksen ansiosta se sulautuu suljettuna lähes täysin taustaansa. Käyttöliittymä ilmestyy näkyviin välittömästi, kun auton ovet avataan.  Näytön ulkoinen olemus on yksinkertaistettu ja ytimekäs, jolloin koko näytön sisältö on nopeasti havaittavissa. 

Hallintaa sormenpäillä: MMI-kosketusnäyttö ja online-ääniohjaus   Uusi Audi A7 jatkaa systemaattisesti A8:n aloittamaa digitalisointistrategiaa. Sisustusarkkitehtuuri yhdistyy saumattomasti Audin uuden MMI-kosketusnäytön kanssa. Se korvaa edellisen mallin kiertosäätimen sekä perinteiset painikkeet ja hallintalaitteet kahdella suurella korkean resoluution kosketusnäytöllä. 

Kuljettaja ohjaa infotainment-järjestelmää ylemmästä näytöstä. Keskikonsoliin asennettu 8,6-tuumainen alempi näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. Kuljettaja voi lepuuttaa rannettaan automaattivaihteiston leveän vaihteenvalitsimen päällä. 

MMI-kosketusnäyttö pitää sisällään haptisen ja akustisen palautteen ja se on yhtä intuitiivinen käyttää kuin älypuhelin. Käyttäjä kuulee ja tuntee napsahduksen vahvistuksena sormenpäällä tehtävästä aktivoinnista. Looginen ja matala valikkorakenne mahdollistaa nopean pääsyn eri toimintoihin ja toimintoja voidaan myös personoida konfiguroitavien ja siirreltävien suosikkipainikkeiden avulla.  

Audi tarjoaa lisävarusteena head-up display -tuulilasinäytön, johon heijastetaan tärkeimpiä tietoja. MMI navigation plus -järjestelmä sisältää myös Audi virtual cockpit -virtuaalisen mittariston, jossa on 12,3 tuuman näyttö. Lisävarusteena saatava ääniohjaus tekee käytöstä myös entistä miellyttävämpää. MMI navigation plus -järjestelmän avulla ääniohjaus prosessoi kysymyksiä ja komentoja kaksisuuntaisesti. Kysymyksiä ja komentoja käsitellään sekä järjestelmän sisällä, mutta lisäksi vastauksia haetaan suoraan pilvipalvelusta. 

Lisää mukavuutta ja turvallisuutta: infotainment-järjestelmä ja liitettävyysominaisuudet 

Audi A7 on kattavan liitettävyytensä ansiosta täydellisesti varustettu pitkiä ajomatkoja varten. Se tarjoaa asiakkaille enemmän mukavuutta, turvallisuutta ja personointivaihtoehtoja. Uudessa A7:ssa on samat infotainment- ja liitäntäpalvelut kuin Audi A8:ssa. Yksittäisiin käyttäjäprofiileihin voidaan taltioida jopa seitsemän eri kuljettajan asetukset ja yksilöitävissä on jopa 400 parametria. Audi Connect online -palveluita on laajennettu. Audin parviälyä hyödyntävään Car-to-X -turvallisuus- ja mukavuuspalvelupakettiin on lisätty mm. liikennemerkki- ja vaaratiedot. 

Uudessa A7 Sportbackissa on vakiona MMI-radio: lisävarusteena on valittavissa myös MMI-navigointi ja MMI navigointi plus. Tarjolla on neljä äänentoistojärjestelmää, huippuversiona Bang & Olufsen Advanced Sound System, joka tarjoaa kiehtovan 3D-äänen myös takana istuville matkustajille. 

Älykästä ja kätevää: Audi AI -järjestelmät 

AI-painikkeella kuljettaja aktivoi Audi AI remote parking pilot ja Audi AI garage pilot -etäpysäköintijärjestelmät, jotka tulevat saataville vuoden 2018 aikana. Järjestelmien automatiikka ohjaa A7 Sportbackin automaattisesti pysäköintiruutuun tai autotalliin. Kuljettaja voi poistua autosta ja käynnistää toiminnon älypuhelimestaan myAudi-sovelluksella. Toimintoa valvoakseen kuljettaja pitää Audi AI -painiketta alhaalla koko toiminnon ajan. Avustavien järjestelmien ohjauskeskus (zFAS) tarkkailee ympäristöä sensoreiden avulla ja muodostaa kuvan ympäristöstä. Varustelutasosta riippuen käytössä voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja laserskanneri. 

Audi AI -järjestelmien lisäksi uudessa A7 Sportbackissa on yhteensä 39 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka on jaettu kolmeen pakettiin: Audi AI -pysäköintipaketti (otetaan asteittain käyttöön 2018 alkuvuodesta), City-kaupunkiavustinpaketti, jossa on uusi risteysavustin sekä Tour-matka-avustinpaketti. Tour-paketissa on mm. taloudellisuusavustin, joka auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta ja adaptiivinen ajoavustin ADA, joka täydentää Audi adaptive cruise control -järjestelmää avustaen auton ohjauksessa oman ajokaistan säilyttämiseksi. Kaikissa kuljettajaa avustavissa järjestelmissä on edelleen kehitetyt hallintamekanismit. 

Hallittavuus ja matkustusmukavuus: kori 

Uusi Audi A7 laajentaa edelleen urheilullisuuden ja mukavuuden yhdistelmää. Lisävarusteena saatava dynaaminen nelipyöräohjaus, uusi elektroninen alustanhallinta ECP ja edelleen kehitetty ilmajousitus tekevät siitä entistäkin ketterämmän, joustavamman ja mukavamman. A7 onkin täydellinen Gran Turismo -malli: dynaaminen ja ketterä mutkaisilla maanteillä, mutta silti mukava pitkillä moottoritieosuuksilla. 

Etu- ja taka-akselit on kehitetty monilta osin täysin uusiksi. Perinteisen progressiivisen ohjauksen urheilullisuus lisääntyy mitä enemmän ohjauspyörää käännetään. Uusi järjestelmä antaa entistä paremman tuntuman tiehen. A7:ssa on suuret 21-tuumaiset 255/35 -takarenkaat paremmalla rullausmukavuudella, alumiiniset kiinteät jarrusatulat sekä halkaisijaltaan jopa 400 mm jarrulevyt. Valittavana on neljä jousitusvaihtoehtoa: perinteinen teräsjousitus, 10 mm matalampi urheilullinen sport-jousitus, elektronisesti ohjattu jousitus sekä itsesäätyvä ilmajousitus. 

Dynaaminen nelipyöräohjaus on huipputason innovaatio. Se yhdistää urheilullisen ajamisen järkähtämättömään vakauteen. Ohjauksen välityssuhde, 9.5:1–16.5:1, vaihtelee nopeuden mukaan. Etupyörien ohjauksen välityssuhde muuttuu nopeuden mukaan ja takapyörät kääntyvät alhaisilla nopeuksilla etupyöristä vastakkaiseen suuntaan, jonka seurauksena auto on ketterämpi käsitellä esimerkiksi kaupunkiliikenteessä. Suuremmilla, yli 60 km/h, nopeuksilla takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, mikä parantaa ajodynamiikkaa sekä auton vakautta ja helpottaa kaistanvaihtoa. 

Lisävarusteena saatava Sport differential -takatasauspyörästö parantaa käsiteltävyyttä entisestään. Se jakaa vääntömomentin takapyörien välillä täydentäen quattro-nelivetoa. Kuten dynaaminen nelipyöräohjaus, säädettävä vaimennus ja mukautuva ilmajousitus, Sport differential -takatasauspyörästö on integroitu sähköiseen ECP-alustanhallintaan. Kuljettaja voi käyttää Audi drive select -järjestelmää aktivoidakseen eri ajoprofiileja, joissa on aiempaan malliin verrattuna huomattavasti enemmän eroa mukavuudessa ja urheilullisuudessa. 

Laajasti sähköistetty: kevythybridijärjestelmä lisää mukavuutta ja tehokkuutta 

Kaikki Audi A7 Sportbackissa käytetyt moottorivaihtoehdot on saatavana uudella kevythybridijärjestelmällä (MHEV), joka lisää mukavuutta ja tehokkuutta. V6-moottoreiden kanssa käytetään 48 voltin sähköjärjestelmää. Hihnalla toimiva laturin ja startin yhdistelmä (BAS) lataa litium-ioniakkua jopa 12 kW:n teholla jarrutuksen yhteydessä. 55–160 kilometrin tuntinopeudessa A7 Sportback voi rullata vapaalla moottori sammutettuna, kun MHEV-järjestelmä huolehtii sähköjärjestelmästä. Moottori käynnistyy tarvittaessa nopeasti ja huomaamattomasti BAS-laturi-käynnistysmoottorin avulla. 

Start–stop-ominaisuuden toiminta-alue on laajentunut merkittävästi ja se aktivoituu nyt 22 km/h nopeudessa. Yhteistyössä vakiovarusteena olevan etukameran avulla moottori käynnistyy pysähdyksistä heti kun edessä oleva auto liikkuu eteenpäin. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km.

Uusi Audi A7 Sportback saapuu markkinoille 3,0 V6 TFSI -bensiinimoottorilla. V6 TFSI -bensiinimoottori tuottaa 250 kW tehoa ja 500 Nm vääntöä. Audi A7 kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 250 km/h. Audi A7 55 TFSI:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 6,8 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 154 g/km (NEDC). Myöhemmin tarjonta täydentyy kuusi- ja neljäsylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla. 

Korikonsepti: Coupé, Sedan ja Avant yhdessä 

A7 Sportback yhdistää eri mallien parhaat ominaisuudet ollen dynaaminen taituri sekä työ- että vapaa-ajan ajoihin. Se tarjoaa coupémaisen muotoilun, Sedanin tilavuuden ja Avantin muunneltavuuden. A7:n sisätilakonsepti tekee vaikutuksen tilavuudellaan ja erinomaisilla istuimillaan – ja sillä on näistä huolimatta dynaaminen kattolinja. Edelliseen malliin verrattuna sisäpituus on kasvanut 21 mm, minkä ansiosta jalkatilaa on enemmän. Myös matkustamon yläosa on tilavampi. Tavaratilan lastausaukon leveys on myös kasvanut ja se on nyt 1 050 mm. 

Kaikki uudet istuimet ovat monipuolisesti säädettäviä ja etuistuimiin saa lisäksi tuuletus- ja hierontatoiminnot. Yksittäisten takaistuinten kanssa (vaihtoehtona 2+1 istuimet) tarjolla on runsaasti tilaa ja mukavuutta. Uudet huipputekniset lisävarusteet tekevät Audi A7 Sportbackilla matkustamisesta mukavampaa: ilmanlaatupaketti parantaa sisäilman laatua hienovaraisilla tuoksuilla, ionisaattorilla ja tehokkaalla suodattimella. 

Teräs- ja alumiinikomposiittinen kori, jossa osa pintapelleistä on alumiinia, on keskeinen tekijä edelleen kehitetyssä hallinnassa ja mukavuudessa. A7 Sportbackin korin jäykkyys, ilmanvastus ja aerodynamiikka ovat huippuluokkaa. Gran Turismo hemmottelee matkustajia parannetulla akustiikallaan ja – kiitos hienostuneen aerodynamiikan – vähäisillä ulkoäänillä. 

Parannettu panoraamakattoikkuna erikoissuurilla lasielementeillä päästää matkustamoon enemmän valoa. Lisävarusteena saatavat lämmitettävä tuulilasi ja integroiduilla suuttimilla varustetut tuulilasinpyyhkijät tarjoavat lisämukavuutta. 

Huomattavan dynaamisista linjoista huolimatta tavaratilan tilavuus on 535 litraa ja takapenkit taitettuina tila kasvaa 1 390 litraan. Tavaratila on optimoitu siten, että sinne mahtuu kaksi golfbägia vaakatasoon – lisävarusteena saatavan vararenkaan lisäksi. Luukun avaamiseen ja sulkemiseen on lisävarusteena saatavana sensoriohjaus, jolloin luukku voidaan avata ja sulkea jalan liikkeellä. 

Uusi Audi A7 Sportback valmistetaan Neckarsulmin tehtaassa Saksassa.  

Uusi Audi A7 Sportback saapuu Suomen keväällä 2018. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »