Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:10102068 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen SuomestaLue lisää »21.10.2018 13:01Työtaistelutoimet laajentuvat metsäteollisuudessa - poliittisia lakkoja tulee rajoittaaLue lisää »21.10.2018 11:11Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen SuomestaLue lisää »21.10.2018 13:01Työtaistelutoimet laajentuvat metsäteollisuudessa - poliittisia lakkoja tulee rajoittaaLue lisää »21.10.2018 11:11Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselleLue lisää »

Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia

Share |
17.10.2017 8:09

Helsinki-Vantaan matkustajamäärät kasvavat ennakoitua nopeammin. Finavia käynnistää terminaali 1:n laajentamisen.

– Matkustajamäärät kasvavat nyt kohisten. Helsinki-Vantaalta avautuu tiheään tahtiin uusia reittejä ja vuorojen määrät nykyisiin kohteisiin lisääntyvät. Kaukoliikenteen kasvu tuottaa runsaasti lisää Euroopan ja kotimaan kohteisiin operoitavia reittejä, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson .

Kiihtyvän kasvun ansiosta lentoaseman Schengen-alueen kehittäminen käynnistyy nopeasti. Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn, jonne tulee seitsemän uutta lähtöporttia. Lisää matkustajatilaa saadaan 3 350 neliömetriä.

– Uudet tilat sijaitsevat kahdessa kerroksessa. Lisäneliömetrien ansiosta terminaali 1:n viihtyisyys kohenee ja asiakaskokemus paranee, Hansson kertoo.

Siirtyminen koneeseen ja koneesta terminaaliin tapahtuu kävellen. Porttien 8-11 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle. Porttien 5-7 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa, lentokoneen pysäköintipaikan tasolla.

Hanssonin mukaan ratkaisun tavoitteena on tehostaa lentokaluston käyttöä. Matkustajien kuljetukset busseilla terminaalin ja koneiden välillä vähenevät. Samalla koneiden kääntöajat nopeutuvat.

Uudet tilat avautuvat runsaan vuoden kuluttua kesäkuussa 2019.

Finavia investoi Helsinki-Vantaan kehittämiseen 900 miljoonaa euroa

Helsinki-Vantaata ja sen palveluita laajennetaan eri puolella lentoasemaa. Painopiste on ollut kaukolentoja eli non-Schengen-liikennettä palvelevan terminaaliosan laajentamisessa sekä sen asematason uudistamisessa.

Nyt kehitysohjelma etenee Schengen-liikenteen kehittämiseen.

– Terminaali 1:n laajentamisen lisäksi tarkoituksena on ensi vuoden syksyllä käynnistää terminaali 2:n sisäänkäynnin ja sen t ulo- ja lähtöhallien rakentaminen. Hankkeeseen liittyy myös Schengen-liikennettä palvelevan alueen laajennus, sanoo Hansson.

Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa

  • Kaikkiaan terminaali laajenee 103 000 neliömetrillä. Se vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.
  • Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 neliömetriä. Silloin terminaaliin mahtuisi 10 Eduskuntataloa.
  • Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.
  • Matkatavaran käsittelykapasiteetin nousee 50 prosenttia.
  • Lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä eli asematasoa uudistetaan 450 000 neliömetrin alueelta. Työmaalle mahtuisi 90 jalkapallokenttää.
  • Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella noin 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.

Kehitysohjelman vaiheistus

  •   Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen laajennukset T2:ssa (valmistunut 2014)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 1 (uusi porttialue bussikuljetuksille ja transfer-matkatavarajärjestelmän laajennus, valmistuneet 2016)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 2 (eteläsiipi valmistunut 2017)
  •   Non-Schengen laajennus 3 (rajatarkastuksen laajennus suunnittelussa, arv. valmist. 2018)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 4 (keskusaukio käynnissä, valmis 2019)
  •   Schengen-lentojen laajennus 1 (T1 käynnissä, valmis 2019)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 5 (länsisiipi, valmis 2020)
  •   T2:n sisäänkäynti, tulo- ja lähtöaulat (suunnittelussa, arv. valmist. 2020)
  •   Schengen-lentojen laajennus 2 T2:ssa (suunnittelussa, arv. valmist. 2022)
21.10.2018 15:30Meksikolaiset piensahurit hakivat ratkaisuja tuotannon parantamiseen Suomesta
21.10.2018 13:01Työtaistelutoimet laajentuvat metsäteollisuudessa - poliittisia lakkoja tulee rajoittaa
21.10.2018 11:11Liikennealan maakuntauudistuslait lausuntokierrokselle
20.10.2018 16:16Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötä
20.10.2018 13:01Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot viime vuoden tahdissa
20.10.2018 8:00VTT:n Jussi Manninen: Metsäsektorin jalostuksen arvo voitaisiin kaksinkertaistaa uusilla biotalouden tuotteilla - Metsäpohjainen biotalous tärkeä työkalu ilmastopolitiikassa
19.10.2018 18:0125 vuotta AFM harvesteripäitä Jyväskylästä maailman metsiin
19.10.2018 17:11Lakimuutoksella positiiviset vaikutukset matkailuautokauppaan
19.10.2018 16:00Teboil mukana Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella 23.-25.10.
19.10.2018 15:30www.ammattilehti.fi - Kymmenen miljoonan kävijäraja täyttyi - seuraavaksi tavoitteena kaksikymmentä miljoonaa sivulatauksissa!!!

Siirry arkistoon »