Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6958590 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaastiLue lisää »20.11.2017 15:45Tilannekatsaus: Kansainväliset öljymarkkinat - marraskuu 2017Lue lisää »20.11.2017 10:40Antti Ollikainen Wetteri Power Oy:n toimitusjohtajaksiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaastiLue lisää »20.11.2017 15:45Tilannekatsaus: Kansainväliset öljymarkkinat - marraskuu 2017Lue lisää »20.11.2017 10:40Antti Ollikainen Wetteri Power Oy:n toimitusjohtajaksiLue lisää »

Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia

Share |
17.10.2017 8:09

Helsinki-Vantaan matkustajamäärät kasvavat ennakoitua nopeammin. Finavia käynnistää terminaali 1:n laajentamisen.

– Matkustajamäärät kasvavat nyt kohisten. Helsinki-Vantaalta avautuu tiheään tahtiin uusia reittejä ja vuorojen määrät nykyisiin kohteisiin lisääntyvät. Kaukoliikenteen kasvu tuottaa runsaasti lisää Euroopan ja kotimaan kohteisiin operoitavia reittejä, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson .

Kiihtyvän kasvun ansiosta lentoaseman Schengen-alueen kehittäminen käynnistyy nopeasti. Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn, jonne tulee seitsemän uutta lähtöporttia. Lisää matkustajatilaa saadaan 3 350 neliömetriä.

– Uudet tilat sijaitsevat kahdessa kerroksessa. Lisäneliömetrien ansiosta terminaali 1:n viihtyisyys kohenee ja asiakaskokemus paranee, Hansson kertoo.

Siirtyminen koneeseen ja koneesta terminaaliin tapahtuu kävellen. Porttien 8-11 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle. Porttien 5-7 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa, lentokoneen pysäköintipaikan tasolla.

Hanssonin mukaan ratkaisun tavoitteena on tehostaa lentokaluston käyttöä. Matkustajien kuljetukset busseilla terminaalin ja koneiden välillä vähenevät. Samalla koneiden kääntöajat nopeutuvat.

Uudet tilat avautuvat runsaan vuoden kuluttua kesäkuussa 2019.

Finavia investoi Helsinki-Vantaan kehittämiseen 900 miljoonaa euroa

Helsinki-Vantaata ja sen palveluita laajennetaan eri puolella lentoasemaa. Painopiste on ollut kaukolentoja eli non-Schengen-liikennettä palvelevan terminaaliosan laajentamisessa sekä sen asematason uudistamisessa.

Nyt kehitysohjelma etenee Schengen-liikenteen kehittämiseen.

– Terminaali 1:n laajentamisen lisäksi tarkoituksena on ensi vuoden syksyllä käynnistää terminaali 2:n sisäänkäynnin ja sen t ulo- ja lähtöhallien rakentaminen. Hankkeeseen liittyy myös Schengen-liikennettä palvelevan alueen laajennus, sanoo Hansson.

Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa

  • Kaikkiaan terminaali laajenee 103 000 neliömetrillä. Se vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.
  • Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 neliömetriä. Silloin terminaaliin mahtuisi 10 Eduskuntataloa.
  • Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.
  • Matkatavaran käsittelykapasiteetin nousee 50 prosenttia.
  • Lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä eli asematasoa uudistetaan 450 000 neliömetrin alueelta. Työmaalle mahtuisi 90 jalkapallokenttää.
  • Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella noin 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.

Kehitysohjelman vaiheistus

  •   Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen laajennukset T2:ssa (valmistunut 2014)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 1 (uusi porttialue bussikuljetuksille ja transfer-matkatavarajärjestelmän laajennus, valmistuneet 2016)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 2 (eteläsiipi valmistunut 2017)
  •   Non-Schengen laajennus 3 (rajatarkastuksen laajennus suunnittelussa, arv. valmist. 2018)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 4 (keskusaukio käynnissä, valmis 2019)
  •   Schengen-lentojen laajennus 1 (T1 käynnissä, valmis 2019)
  •   Non-Schengen-lentojen laajennus 5 (länsisiipi, valmis 2020)
  •   T2:n sisäänkäynti, tulo- ja lähtöaulat (suunnittelussa, arv. valmist. 2020)
  •   Schengen-lentojen laajennus 2 T2:ssa (suunnittelussa, arv. valmist. 2022)
20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaasti
20.11.2017 15:45Tilannekatsaus: Kansainväliset öljymarkkinat - marraskuu 2017
20.11.2017 10:40Antti Ollikainen Wetteri Power Oy:n toimitusjohtajaksi
20.11.2017 9:15Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto - sopii hyvin myös puunajoon
20.11.2017 9:11Täyssähköisen Mercedes-Benz Citaron lähtölaskenta on käynnistynyt
20.11.2017 8:33Sampo-Rosenlewin tehdaspäivässä Porissa 29.11. pääset tutustumaan metsäkoneisiin sekä niiden valmistukseen - tervetuloa!
20.11.2017 8:25Kaatopaikkakielto ohjaa metsäteollisuuden jätteitä hyötykäyttöön
20.11.2017 6:30VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on työn alla
19.11.2017 18:01Toyotan verkkokaupassa Black Friday 24.11.2017 - huipputarjouksia pumppukärryistä, käytetyistä trukeista jne.
19.11.2017 16:01Polvijärven peruskorjattu Teboil D-automaatti avattu

Siirry arkistoon »