Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7145259 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Metsäalan kone- ja kuljetusyrittäjien Metsäpäivä käynnissä Jyväskylässä: Kausivaihtelu syö tehoja metsätaloudesta

Share |
06.10.2017 12:10

ponsse2.jpg

Lähes kolmannes koneyritysten koko kone- ja henkilötyökapasiteetista seisoo käyttämättömänä vuosittain puunkorjuun kausivaihtelun takia.

- Kausivaihtelun aiheuttama vajaakäyttö syö yrityksen kannattavuutta enemmän, kuin millään yksittäisillä tehostamistoimilla voidaan korjata. Siksi kausivaihtelua on aktiivisesti vähennettävä, sanoi Koneyrittäjien liiton varapuheenjohtaja Marko Pyykkönen Jyväskylässä metsäalan kone- ja kuljetusyrittäjien Metsäpäivässä.

Luonnonolot ja säät rytmittävät pakostakin puunkorjuuta eri vuodenaikoina ja syntyy luontaista kausivaihtelua. Maasto- ja puustotieto sekä osaaminen on lisääntynyt ja tekniikka kehittynyt eikä luonnon armoilla tarvitse enää olla yhtä paljon kuin aiemmin. 

- Metsätyön tekeminen voi rytmittyä paljon nykyistä tasaisemmin eri vuodenaikoihin, jos hyödynnämme tiedon, tekniikan ja osaamisen nykyistä paremmin. Paljon on kiinni perinteestä ja asenteista. Vieläkin on liian lujassa usko, että puuta voi korjata vain talvella esimerkiksi kuusikoiden harvennuksilta ja turvemailta. Tämä asenne tulee vastaan kaikkialla puun myyjistä ostajiin ja kohteiden suunnittelijoista toteuttajiin, Pyykkönen totesi. 

Kaikki kohteet eivät sovellu ympärivuotisesti korjattavaksi. Syynä voi olla esimerkiksi hakattavan kohteen huono kuivatus tai hyvin tyypillisesti tiestön heikko kantavuus. Mutta yhtä totta on sekin, että kuiva kesä voi olla parempi hakkuuajankohta kuusikoissa ja turvemailla kuin eteläsuomalainen talvi. Hakkuukohteiden suunnittelijoiden ja toteuttajien pitää siis löytää kulloisestakin leimikkovarannosta ne kohteet, joissa muutamien viikkojen poudan jälkeen kesäkorjuu onnistuu.

- Olosuhteiden parempi hyödyntäminen vaatii oikean asenteen ja osaamista sekä tarkempaa tietoa hakattavien alueiden korjuu- ja kulkuoloista. Tällä keinolla kausivaihtelua saadaan vähennettyä ja koneyritysten tuloskuntoa parannettua. Töiden tasainen jatkuvuus on tärkeä myös metsätyön imagon kannalta, Pyykkönen sanoi.

On myös tarkasteltava lainsäädäntöä.

- Kausivaihtelua aiheuttavat myös metsätuholain määräykset kuusen ja männyn kesäaikaisten varastojen poiskuljetukselle. Ainakin männyn osalta rajoitusten poistoa on harkittava. Metsälaista tulevat määräykset sallituista korjuuvauriorajoista pitäisi muuttaa suosituksiksi. Suositusten muuttaminen ajanmukaiseksi on lain muuttamista helpompaa, kun tieto lisääntyy ja työn vaatimukset muuttuvat, Pyykkönen listasi muutostarpeita. 

Hakkuukoneita on Luonnonvarakeskuksen tilastojen mukaan ollut tämän vuoden helmikuussa käytössä puunkorjuussa 2000 kpl ja puutavara-autoja 1600 kpl. Heinäkuussa vastaavasti hakkuukoneita oli käytössä 500 kpl ja puutavara-autoja 1100 kpl. 

- Kausivaihtelu heikentää kuljettajien saatavuutta ja työ painottuvat kustannuksiltaan kalleimpaan vuodenaikaan. Myös asiakkaan kokonaiskustannukset ovat täten kalliimmat, sanoo metsäalan Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Kari Palojärvi.

- Kausivaihtelun kustannustaakan jako on vääristynyt. Nyt yrittäjä kantaa taakasta suhteettoman suuren osan, Palojärvi jatkaa.

Oleellista on huolehtia siitä, että metsätieverkosto pidetään kunnossa niin, että ympärivuotinen työ on mahdollista. Se on myös päivitettävä entistä suurempien puutavara-autojen vaatimusten mukaisiksi.

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettu
13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta
13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiin
13.12.2017 11:09G-sarja uudistuu 2018
13.12.2017 11:00Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon Punkaharjulle
13.12.2017 10:59Metsä Board nostaa loka-joulukuun 2017 tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:40Metsä Group nostaa vuoden 2017 viimeisen neljänneksen tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:00Sisu Auton huoltoverkosto laajenee Pohjois-Pohjanmaalle
12.12.2017 14:00Harley-Davidsonit jatkossa myös Pohjois-Espoosta
12.12.2017 9:00Biosfäärin hiilivarastoja kasvattamalla torjumme ilmastonmuutosta - Suomelle tärkeä rooli?

Siirry arkistoon »