Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7145259 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Rattijuopumusta kannattaa torjua monialaisesti

Share |
05.10.2017 15:55

dena_ratissa.jpg

Rattijuopumuksen torjuntaan kannattaa keskittyä monialaisesti ja etsiä myös uusia näkökulmia. Pohjoismaisia käytäntöjä ja keinoja vähentää päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista pohdittiin tänään Trafin ja Liikenneturvan järjestämässä kansainvälisessä seminaarissa.

Alkoholi ja liikenneturvallisuus keräsivät pohjoismaiset liikenneturvallisuustahot tänään 5.10.2017 SMART (Sober Mobility Across Road Transport) policies for tackling drink driving -seminaariin Helsinkiin. Päivän aikana kuultiin pohjoismaiden tilannekatsaukset ja avattiin hyviä käytäntöjä.

”Eri toimijoiden välistä yhteistyötä kannattaa vahvistaa, jotta päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista saataisiin vähennettyä. Kannattaa myös miettiä uusia näkökulmia, joiden avulla ongelmaan voisi vaikuttaa”, toteaa seminaaria moderoinut johtava asiantuntija Inkeri ParkkariTrafista.

Alkolukon voisi nostaa kilpailuvaltiksi kuljetuksia tarjottaessa

”Yhdeksi esimerkiksi voisi ottaa alkolukot, jotka ovat koulukuljetuksissa jo pakollisia, mutta olisi hyvä, että niiden käyttö laajenisi myös tieliikenteen ammattilaisten käyttöön laajemminkin. Kunnat ja kaikki muutkin kuljetuksia kilpailuttavat ja ostavat toimijat voisivat eri kilpailutuksia tehdessään antaa lisäpisteitä sellaisten ajoneuvojen käytöstä, jossa on alkolukko, tai jopa vaatia alkolukkoa pakolliseksi ”, ehdottaa Parkkari.

Näiden yksittäisten tekojen avulla on mahdollista viedä eteenpäin viestiä siitä, että alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen missään tapauksissa.  Ammattimaisessa tieliikenteessä kannattaakin tuoda esille entistä enemmän samaa nollatoleranssin ideaa, mikä muissa liikennemuodoissa on jo vakiintuneena käytäntönä.

Nuoria kannattaa puhutella myös kavereiden kautta

Seminaarissa esiteltiin myös Liikenneturvan, Trafin ja useiden muiden tahojen yhteistä, rattijuopumuksen vastaista #rohkee-kampanjaa. Kampanjan ideana on vedota nuoriin, jotta he eivät päästäisi päihtynyttä kaveriaan rattiin.

”Etenkin nuorten osalta sosiaalisen normin vahvistaminen viestinnän ja kampanjoinnin keinoin on osoitettu toimivaksi tavaksi torjua rattijuopumusta”, kertoo Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.

Trafi, Liikenneturva ja OTI kuuluvat Suomen edustajina European Transport Safety Councilin(ETSC), jonka kanssa yhteistyössä tämänpäiväinen seminaari järjestettiin.

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettu
13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta
13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiin
13.12.2017 11:09G-sarja uudistuu 2018
13.12.2017 11:00Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon Punkaharjulle
13.12.2017 10:59Metsä Board nostaa loka-joulukuun 2017 tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:40Metsä Group nostaa vuoden 2017 viimeisen neljänneksen tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:00Sisu Auton huoltoverkosto laajenee Pohjois-Pohjanmaalle
12.12.2017 14:00Harley-Davidsonit jatkossa myös Pohjois-Espoosta
12.12.2017 9:00Biosfäärin hiilivarastoja kasvattamalla torjumme ilmastonmuutosta - Suomelle tärkeä rooli?

Siirry arkistoon »