Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9704399 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä HannoverissaLue lisää »20.9.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssäLue lisää »20.9.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä HannoverissaLue lisää »20.9.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssäLue lisää »20.9.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!Lue lisää »

Uudet sähköveturit tavaraliikenteen palveluksessa

Share |
05.10.2017 10:20

Vectron_veturi.jpg

VR Groupin Sr3-sähköveturi mahdollistaa uudenlaiset ja tehokkaat toimintamallit tavaraliikenteessä. Uusi työjuhta monipuolisine ominaisuuksineen on otettu käyttöön muun muassa Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan.

– Olemme saaneet uudet Sr3-veturit, toiselta nimeltään Vectronit, kaupalliseen liikenteeseen suunnitellussa aikataulussa. Ensimmäiset kymmenen sähköveturia siirtyivät Siemensiltä VR Groupin omistukseen touko−kesäkuussa. Takana on laaja ja perusteellinen testausohjelma, VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno kertoo. 

Sr3-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. Se soveltuu sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen. Tehokas työjuhta pystyy vetämään aiempaa suurempaa, yli 2 000 tonnin tavarajunaa. Veturin monipuolisia ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa.

Eri työvaiheet yhdellä veturilla  

Uudessa Sr3-veturissa on sähkömoottorin lisäksi kaksi dieselmoottoriyksikköä, joiden avulla veturi pystyy kulkemaan myös lyhyillä sähköistämättömillä rataosuuksilla sekä satama- ja tehdasraiteilla. Lisäksi veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.    

– Veturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun, koska erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa. 

Tehokkuutta sellukuljetuksiin  

Uusien Sr3-vetureiden pitkälle kehittyneitä ominaisuuksia hyödynnetään Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoski–Vuosaari-välillä. VR Transpoint on rakentanut yhdessä asiakkaan ja kumppanien kanssa uudenlaisen ja tehokkaan logistiikan kokonaisuuden, jossa tehtaan toiminnot, kuljetukset ja satamaoperointi on yhdistetty sujuvasti. Kaluston kierto on huippuunsa viritetty. 

– Kun tuotantovolyymit ovat täysmääräisiä, biotuotetehtaalta kulkee vuosittain 800 000 sellutonnia rautateitse Vuosaaren satamaan ja sieltä edelleen vientiin. On ensisijaisen tärkeää, että logistiikkaketju toimii saumattomasti ja tehokkaasti, Metsä Groupin logistiikkajohtaja Jari Voutilainen sanoo. 

Lisää sähkövetoista liikennettä 

VR Groupin tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Rautatielogistiikassa keskeinen keino energiatehokkuuden parantamiseksi on sähkövedon osuuden lisääminen. Uudet Sr3-sähköveturit tukevat tätä tarkoitusta. Kun dieselvetureiden sijaan käytetään sähkövetureita, myös päästö- ja meluhaitat vähenevät. Jo yli 76 prosenttia tavarajunista kulkee sähköllä, joka on tuotettu uusiutuvalla vesivoimalla. 

VR Group on tilannut Siemensiltä kaikkiaan 80 uutta energiapihiä ja tehokasta veturia. Kaupan arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Veturihankinta on osa merkittävää VR Groupin kalustoinvestointien sarjaa. Vetureiden sarjavalmistus alkaa kesällä 2018, ja koko kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

20.09.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä Hannoverissa
20.09.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä
20.09.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!
20.09.2018 9:30Peugeot Partner: International Van Of The Year 2019!
20.09.2018 9:30Opel Combo Vuoden Pakettiauto 2019
20.09.2018 8:45Biokaasusta Suomen edullisin polttoaine Nollapäästöpäivänä 21.9.
19.09.2018 15:10Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Scania vie älytekniikan vaatteisiin
19.09.2018 14:30Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Hiab tuo markkinoille MULTILIFT Ultima -koukkulaitteen
19.09.2018 12:30Ammattilehti koeajaa: Nissan Navarasta tyylikäs N-Guard erikoismalli
19.09.2018 10:45IAA 2018: Renault EZ-PRO - Autonominen jakeluajoneuvo

Siirry arkistoon »