Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7145265 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettuLue lisää »13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuuttaLue lisää »13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiinLue lisää »

Helsinki-Vantaalla robottibussikokeilu Metropolia Ammattikorkeakoulun operoimana

Share |
02.10.2017 20:11

robottibussi.jpg

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka.

Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten. Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät myös Finavian ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.

”Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa”, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.  

”Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella”, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.

Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin.  Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17. Katso myös infosivu

13.12.2017 19:11Komatsu Forestin huoltoverkosto - kahdesta osasta rakennettu
13.12.2017 12:40Volvo kuorma-autojen uusi akkujärjestelmä parantaa mukavuutta ja käynnistysvarmuutta
13.12.2017 12:00EU:lta 17 miljoonan rahoitustuki liikennehankkeisiin
13.12.2017 11:09G-sarja uudistuu 2018
13.12.2017 11:00Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon Punkaharjulle
13.12.2017 10:59Metsä Board nostaa loka-joulukuun 2017 tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:40Metsä Group nostaa vuoden 2017 viimeisen neljänneksen tulosohjeistustaan
13.12.2017 10:00Sisu Auton huoltoverkosto laajenee Pohjois-Pohjanmaalle
12.12.2017 14:00Harley-Davidsonit jatkossa myös Pohjois-Espoosta
12.12.2017 9:00Biosfäärin hiilivarastoja kasvattamalla torjumme ilmastonmuutosta - Suomelle tärkeä rooli?

Siirry arkistoon »