Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:9706657 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä HannoverissaLue lisää »20.9.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssäLue lisää »20.9.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä HannoverissaLue lisää »20.9.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssäLue lisää »20.9.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!Lue lisää »

Helsinki-Vantaalla robottibussikokeilu Metropolia Ammattikorkeakoulun operoimana

Share |
02.10.2017 20:11

robottibussi.jpg

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka.

Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten. Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät myös Finavian ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.

”Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa”, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.  

”Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella”, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.

Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin.  Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17. Katso myös infosivu

20.09.2018 16:03Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä Hannoverissa
20.09.2018 14:22Ford Transit uudistuu - ensiesittely Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä
20.09.2018 9:30Citroën Berlingo van voitti tittelin: International Van of the Year 2019?!
20.09.2018 9:30Peugeot Partner: International Van Of The Year 2019!
20.09.2018 9:30Opel Combo Vuoden Pakettiauto 2019
20.09.2018 8:45Biokaasusta Suomen edullisin polttoaine Nollapäästöpäivänä 21.9.
19.09.2018 15:10Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Scania vie älytekniikan vaatteisiin
19.09.2018 14:30Ammattilehti IAA 2018 näyttelyssä: Hiab tuo markkinoille MULTILIFT Ultima -koukkulaitteen
19.09.2018 12:30Ammattilehti koeajaa: Nissan Navarasta tyylikäs N-Guard erikoismalli
19.09.2018 10:45IAA 2018: Renault EZ-PRO - Autonominen jakeluajoneuvo

Siirry arkistoon »