Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6691927 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.10.2017 15:55Valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyys.Lue lisää »18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsaLue lisää »18.10.2017 12:00Kohta yrittäjäkin voi sairastaaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.10.2017 15:55Valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyys.Lue lisää »18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsaLue lisää »18.10.2017 12:00Kohta yrittäjäkin voi sairastaaLue lisää »

Helsinki-Vantaalla robottibussikokeilu Metropolia Ammattikorkeakoulun operoimana

Share |
02.10.2017 20:11

robottibussi.jpg

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka.

Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten. Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät myös Finavian ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.

”Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa”, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.  

”Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella”, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.

Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin.  Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17. Katso myös infosivu

18.10.2017 15:55Valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyys.
18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsa
18.10.2017 12:00Kohta yrittäjäkin voi sairastaa
18.10.2017 10:30Satelliittiseuranta auttaa metsälain valvonnassa
17.10.2017 19:01KATSO VIDEO! Uudet Fomatec Hybrid Tracks -metsäkonetelat muuttuvat nopeasti kantaviksi ja takaisin pitoteloiksi
17.10.2017 18:00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2017 - metsäkonevalmistajan tahti vain kiihtyi
17.10.2017 16:11Mercedes-Benzin #madeinuusikaupunki on suomalainen tähtitarina
17.10.2017 14:33Tehokkain tapa vähentää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen ja maltti liikenteessä
17.10.2017 8:09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia
16.10.2017 20:11PONSSE BuffaloKing kuormatraktori siivoaa rantoja hurrikaanin jäljiltä Floridassa

Siirry arkistoon »