AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok 3,0 V6 TDI 165 kW 4MOTION Highline - Todellinen euro-muskeli

17.09.2017 11.01

euro1.jpg

Sitten vuoden 2009 ensiesittelyn Volkswagen Amarok pick-up on yltänyt maailmanlaajuisesti yli puolen miljoonan kappaleen myyntilukuihin. Suomen markkinoille Amarok tuotiin pari vuotta tätä myöhemmin, kun mallin tuotanto saatiin Argentiinan lisäksi käyntiin myös Saksan Hannoverissa. 

(kuva yllä: Volkswagen Amarokin uusi keulailme on onnistunut. Uudet Bi-Xenon-ajovalot ovat tehokkaat. Koeajoautossa oli 19-tuumaiset renkaat. Hyötyautokäytössä pärjää pari tuumaa pienemmilläkin. Samalla pintakuviovaihtoehtojen määrä kasvaa.) 

Ensimmäinen isompi mallipäivitys Amarokin kohdalla tuli ajankohtaiseksi viime vuoden puolella. Silloin malli valmisteltiin loppuvuodesta voimaan astuvan Euro 6 -päästömääräysten tasolle. Merkittävin uudistus oli voimanlähdevalikoiman rakentaminen Audi-mallistosta irrotetun, mutta Amarokia varten hienosäädetyn V6-moottorin varaan. Suosittua nelisylinteristä ei kustannussyistä päivitetty Euro 6 -tasolla vaan se tiputettiin kokonaan pois Euroopan mallistosta. 

ama2.jpg

(kuva: Kuljettajan valtakunta on laadukas ja viihtyisä. Uusi kojelauta on toimiva ja noudattaa valmistajan tuoretta malli-ilmettä.)

Ulkoisesti ja ohjaamon puolelta Amarokia on uudistettu maltillisesti. Kun mallisukupolvien edustajat asetetaan vierekkäin on pesäero entiseen selkeä. 

Varustelutasoja on entiseen tapaan kolme: Trendline, Comfortline ja Highline. 

ama3.jpg

(kuva: Ainoana moottorivaihtoehtona Amarokiin tarjottava 3,0 litran V6 TDi on yllättävän pieniruokainen. Tehovaihtoehdot ovat 163, 204 ja 224 hv.)

Vaikuttavat lukemat

Nyt koeajettavan viisipaikkaisen Amarok Highlinen konehuoneen täyttää malliston tehokkain eli huikeat 165 kW (224 hv) ja 550 Nm suoritusarvot tarjoava moottori. Pienempitehoisten tarjotessa 120 kW (163 hv) / 450 Nm ja 150 kW (204 hv) / 500 Nm suoritusarvoja.

Tehokoneen yhteyteen on viety erityinen lisätehoa antava Overboost-toiminto. Ajotilanteesta riippuen se voi nostaa TDI:n tehoa peräti 15 kW, jolloin kokonaisteho on jopa 180 kW. Vakiovarusteena on myös poltto- aineen kulutusta ja päästöjä alentava BlueMotion -teknologia start-stop-järjestelmällä.

ama6.jpg

(kuva: Jämäkän Volkswagen Amarokin sanotaan kulkevan maantiellä vakaasti, kuin kiskoilla. Ajokokeemme tukee vahvasti tätä väitettä.) 

Suomessa Amarokia tarjotaan vain nelivetoisena, kahdella eri voimansiirtoratkaisulla: manuaalivaihteisto kytkettävällä 4MOTION -nelivedolla ja alennusvaihteistolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella Torsen-tekniikalla toteutetulla 4MOTION -nelivedolla. Tosin tehokkaimman koneen yhteydessä on aina automaattivaihteisto.

Kaikissa vetotapavaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa ja valinta kannattaa tehdä harkiten; käyttötarpeen sekä oman mieltymyksen mukaan.

Moottorien lisäksi tekniikkapuolen uutuuksiin lukeutuvat nopeuden mukaan säätyvä, aiempaa tarkemman ohjaustuntuman tarjoava Servotronic -ohjaustehostin sekä taka-akselin levyjarrut, jotka lisättiin 224 hv tehoversioon. 

Amarokia saa Suomessa myös korotetulla kokonaispainolla. Silloin auton takajousitus on toteutettu joko osittain tai kokonaan ilmajousin. Kokonaismassat nousevat mallista riippuen 220-280 kg, jolloin suurimmat kokonaismassat ovat 3200 ja 3300 kg. Vetopainot ovat vaihteiston tyypistä ja auton kokonaismassasta riippuen 3000 - 3500 kg välillä. 

Jämäkkä talouskone

Ajo-ominaisuuksien ja tilankäytön osalta Amarok lukeutuu luokkansa kirkkaimpaan kärkeen. Jousitus on erinomainen ja lava-autoille tunnusomainen takajousituksen kovuus loistaa poissaolollaan. Amarok etenee junamaisen vakaasti kaikilla kokeilluilla tiepohjilla. Uudistettu ohjaustehostus täyttää maastoajossa lupaukset kohentuneesta tarkkudesta. Plussaa ansaitsevat myös alamäkihidastin sekä lisähintaiset ohjauspyörään viedyt vaihteenvalitsimet.

V6:sen voimavarat eivät tunnu loppuvan lainkaan. Valmistaja lupaa auton huippunopeudeksi peräti 193 km/h ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan kilometriin tunnissa ainoastaan 7,9 sekuntia. Äärimmäisyyksiin tässä ajoneuvoluokassa vietyjen ajo-ominaisuuksien ja auton tarjoamien suoritusarvojen valossa suomalaisen lainsäätäjän paketti- ja kaksikäyttöautoille asettama 100 km/h kattonopeusrajoitus tuntuu entistäkin naurettavammalta vitsiltä. 

Valmistaja ilmoittaa 224 heppaisella myllyllä varustetun auton polttoaineen keskikulutukseksi uudella NEDC mittaustavalla 7,8 l/100 km. Koeajossa Amarok ylti maantieajossa hyvikin 8 litran tuntumaan. Raskaamman ajokengän omaava saa kulutuksen nousemaan helposti 10 litran tuntumaan. Moottorin suoritusarvot auton massiivinen koko huomioon ottaen sekin on kunnioitettavan matala lukema.

ama4.jpg

(kuva: Amarokin lava on saanut pintaansa hyvin kulutusta kestävän ja lavaa suojaavan sekä muovikaukaloon verrattuna tilaa säästävän kitkapinnoitteen. Lukittava takaluukku kestää avattuna 200 kg kuorman. Lavalle saa nostaa lähes tonnin edestä rahtia.)

Rahtiosasto kunnossa

Amarokin lava on saanut pintaansa hyvin kulutusta kestävän ja lavaa suojaavan sekä  muovikaukaloon verrattuna tilaa säästävän kitkapinnoitteen. Lukittava takaluukku kestää avattuna 200 kg kuorman. Lavalle saa nostaa lähes tonnin edestä rahtia. Pituutta lavalla on hieman alta 1,5 metriä ja leveyttä pyöräkoteloiden kohdalta mitattuna 1,22 metriä. Kuormansidontalenkit ovat järkevästi lavan pohjassa tai sen tuntumassa. Vakiovarusteisiin lukeutuva 12 V virtapistoke lavalla on käytännöllinen lisä auton kattavassa varustuksessa.

ama5.jpg(kuva: Takamatkustajille on asialliset oltavat. Matkustusmukavuus on ryhdikkäästä istuma-asennosta huolimatta hyvä. Istuin tarjoaa riittävän tuen ja on sopivalla korkeudella. Kantikkaista oviaukoista on helppo nousta autoon.)

Laaja hintaskaala

Volkswagen Amarok V6 malliston verolliset hinnat alkavat Trendlinen vajaasta 43 000 eurosta. Hinnaston toista ääripäätä edustaa nyt koeajettavan kaltainen Highline varustelutason auto 65 000 euron lähtöhinnallaan. Runsaiden lisävarusteiden johdosta koeajokkimme kokonaishinta nousee 76 000 euroon. Edullisimman mallin kohdalla ero kilpailijoihin on vielä siedettävä, etenkin kun ottaa huomioon nokkapellin alle sovitetun koneen mallin ja suorituskyvyn. 

ama72.jpg

(kuva: Volkswagen Amarok edustaa pick-up autojen aatelia ja se soveltuu mainiosti vaikkapa metsäurakoitsijoiden liikkumiseen.)

 
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »