Mercedes-AMG tuo F1-auton katukäyttöön16.09.2017 8.00
Mercedes-AMG Project ONE on todennäköisesti kunnianhimoisin suuren autovalmistajan koskaan toteuttama urheiluautoprojekti. Oikean Formula-1 moottorin ja neljän sähkömoottorin muodostaman hybridikokonaisuuden sovittaminen tieliikenteeseen vaatii aivan erityistä osaamista ja kunnianhimoa. Mercedes-AMG Project ONE on todellinen hyperauto, joka kykenee nelivetonsa ansiosta tarjoamaan lähes saman suorituskyvyn kuin Formula-1 auto.
Neljä sähkömoottoria ja yksi Formula-1 moottori Mercedes-AMG Project ONE -auton bensiinimoottorina on Formula 1 – pohjainen 1.5-litrainen V6. Suurin ero autourheilun kuninkuusluokassa käytettyyn voimanlähteeseen on moottorin suurimman kierrosluvun rajoittaminen 11 000 kierrokseen minuutissa F1 -autossa sallitun 15 000 rpm/min sijasta. Bensiinimoottorin rinnalla ainutlaatuisen kadulle räätälöidyn ajokokemuksen viimeistelevät neljä sähkömoottoria. Kaksi sähkömoottoria huolehtii voiman välittämisestä etupyörille, joten Formula 1-autosta poiketen Mercedes-AMG Project ONE on nelivetoinen. Kolmas sähkömoottori on yhteydessä pakokaasuahtimen kompressori- ja turbiinisiipipyörien akseliin pitäen turboahtimen pyörimässä jopa 100 000 rpm/ min nopeudella, vaikka kuljettaja on nostanut jalan kaasulta. Tällä rakenteella eliminoidaan turboviive kaikissa tilanteissa. Neljäs sähkömoottori on yhteydessä kampiakseliin ja tuottaa parhaimmillaan 120 kW (163 hv) lisätehon. Huolimatta massiivisesta voimastaan Mercedes-AMG Project ONE on myös ladattava hybridi, joka kykenee liikkumaan päästöttömästi 25 km pelkän sähkön voimin. Alle kuusi sekuntia 0 – 200 km/h Mercedes-AMG Project ONE kykenee tarjoamaan lähes Formula 1 –tason suorituskyvyn. Race Start-lähtöjärjestelmää käytettäessä kiihdytys 0 – 200 km/h vie alle kuusi sekuntia ja huippunopeus on yli 350 km/h. Esikuvastaan poiketen poikkeuksellisesta suorituskyvystä voi kuljettajan rinnalla nauttia myös matkustaja. |