Matkailuauton talvikäyttö kasvaa - Painava lasti vaatii alleen kunnon talvirenkaat

15.09.2017 8.20

Matkailuautojen kauppa käy jälleen. Renkaiden päällä rullaavia miniasuntoja myytiin Suomessa viime vuonna lähes 18 prosenttia edellisvuotta enemmän, ja sama trendi näyttää jatkuvan tänäkin vuonna. Yhä useampi haluaa nauttia matkailuauton suomasta vapaudesta myös talvella. Se, miten talvirenkaita asuntoautossa tulee talvisin käyttää, määräytyy lain mukaan auton painon perusteella.

Matkailuautojen myynti on kasvanut reippaasti parin viime vuoden aikana samalla kun asuntovaunujen suosio on hiipunut. Matkailuautobuumin taustalla on liikkumisen helppous ja joustavuus. Liikenteessä asuntoautoa on huomattavasti ketterämpi pyöritellä kuin pitkää auton ja asuntovaunun yhdistelmää.

Matkailuauton käyttö ei rajoitu enää kesään vaan sillä halutaan reissuun myös talvella, jolloin se luonnollisesti vaatii alleen keliin sopivat talvirenkaat.

Kevyempiin, kokonaispainoltaan alle 3 500 kilon asuntoautoihin pätevät täysin samat määräykset kuin henkilö- ja pakettiautoihin. Auton alle tarvitaan neljä talvirengasta joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muulloinkin, jos tarve niin vaatii.

Määräykset muuttuvat, kun matkailuauton paino kasvaa yli 3 500 kilon. Tällöin laki sallii joulu– helmikuussa liikenteeseen myös matkailuautot, joissa talvirenkaat on asennettu ainoastaan vetäville akseleille (pois lukien ohjaavat vetävät akselit). Näissä renkaissa pääurien syvyys on oltava vähintään viisi millimetriä, muilla akseleilla renkaiden minimisyvyys on kolme milliä. Jos yli 3 500 kiloa painava auto on siis takavetoinen, lain mukaan riittää, että talvirenkaat ovat vain takana.

– Me suosittelemme talvirenkaita matkailuauton kaikille akseleille, myös yli 3 500 kiloa painavissa autoissa. Perusteena on turvallisuus. Jos talvirenkaat ovat talvikeleillä vain takana, niin liukkaalla painava auto alkaa kaarteessa herkästi aliohjata, koska etuakselilta loppuu pito. Aliohjaavassa tilassa painava auto siis puskee eikä tottele ohjausta, ja usein tämä merkitsee tieltä suistumista, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri .

Talvirenkaat pohjoisen olosuhteisiin

Matkailuautoihin voi valita joko nastallisen tai nastattoman renkaan. Laadukas, tasapainoista talvipitoa antava talvirengas korkeintaan 3 500 kiloa painaviin matkailuautoihin on Nokian Hakkapeliitta C3 -nastarengas tai ajomukavuutta huokuva Nokian Hakkapeliitta CR3 -kitkarengas. Yli 3 500 kiloa painaviin autoihin sopii hyvin myös Nokian Hakkapeliitta LT2 , jonka sivupinnat on vahvistettu Aramid-kuidulla. Kestävä rengas on saatavilla sekä nastallisena että ilman nastoja.

– Tärkeää on valita talvirenkaat, joiden kumisekoitus ja rakenne on kehitetty pohjoisen vaihteleviin keleihin. Niin sanotut keskieurooppalaiset kitkarenkaat antavat hyvän märkäpidon, mutta niiden pito talven liukkailla on huono, Morri toteaa.

Ilmanpaine kohdilleen

Matkailuautot ovat raskaita ja reissuun lastattuna paino kasvaa entisestään. Kumipyörien on kannettava koko auton paino ja annettava lisäksi turvallinen ja vakaa ajettavuus. Tähän voi vaikuttaa renkaiden ilmanpaineilla.

– Reissuun lähtiessä kannattaa tarkistaa todelliset akselikuormat vasta, kun auto on lastattu, ja säätää renkaiden ilmanpaineet sen jälkeen kohdilleen. Matkailuautojen renkaiden painetasot eivät useinkaan vastaa ajoneuvon todellisia akselikuormia, Morri sanoo.

Korkeampi rengaspaine parantaa auton ajovakautta ja vähentää renkaiden lämmönkehitystä. Näin auton hallinta helpottuu ja renkaiden kestävyys paranee.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »