Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6548098 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?Lue lisää »23.9.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössäLue lisää »23.9.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?Lue lisää »23.9.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössäLue lisää »23.9.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalleLue lisää »

SKAL Kuljetusbarometri 3/2017: Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen

Share |
13.09.2017 15:50

skal.png

Kuljetusyritysten odotukset kuljetusmäärien ja liikevaihdon kehitykseltä ovat korkeimmalla tasolla sitten vuoden 2011, mutta kannattavuus laahaa edelleen, kertoo SKAL Kuljetusbarometri. Kuljetusyritysten kansainvälistymisen aste osoittautui matalaksi kaikilla mittareilla. Esimerkiksi kabotaasiliikennettä ulkomaille vähintään kerran kuussa harjoittaa noin 2 prosenttia lähes 600 vastanneesta yrittäjästä.

Kuljetusyrittäjät ennustivat niin kuljetusmäärien kuin liikevaihdonkin kehityksen oikein toukokuun 2017 Kuljetusbarometrissa. Myönteiset odotukset toteutuivat vahvana kysyntänä kesäkaudella. Tullin mukaan Suomen viennin arvo kasvoi heinäkuussa 20 prosenttia ja tuonti 17 prosenttia edellisvuodesta. Tämä heijastui satamiin, ja 40 % ulkomaan liikennettä harjoittavista kuljetusyrityksistä lisäsi kuljetusmääriään kesällä (vrt. 3/2016: 21 %). Kaikista vastanneista 28 prosenttia nosti kuljetusmääriään (3/2016: 26 %).

Ulkomaan-, sopimus- ja säiliöliikennettä harjoittavista yrityksistä puolet (51 %) oli kasvattanut liikevaihtoaan kesän aikana (vrt. 3/2016: 26 %). Alueellisesti liikevaihtoaan kasvattaneita oli eniten pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa. Kuljetuslajeittain tarkasteltuna vain puutavarakuljetuksissa liikevaihto laski useammalla kuin nousi, mikä selittyy tavanomaisella kausivaihtelulla. Suotuisin kehitys oli kappaletavarakuljetuksissa, joihin sisältyvät esimerkiksi isojen infrahankkeiden vaatimat rakennustarvikekuljetukset. Kaikista vastanneista yrityksistä myynnin kasvusta raportoi 39 prosenttia (3/2016: 35 %). Loppuvuodelta 30 prosenttia vastanneista odottaa liikevaihdon kasvua.

Kysynnästä huolimatta kannattavuuskehitys oli vaatimatonta. Runsas viidennes (22 %) onnistui parantamaan kannattavuuttaan kesällä, kun joka neljännen (25 %) kannattavuus laski. Tilanne kertoo kuljetusalan kovasta kilpailutilanteesta ja kapeista marginaaleista. Kuljetuskapasiteettia on tarjolla runsaasti monilla suoritealoilla, jolloin hinnoista neuvottelu on haastavaa. Myös investointihalukkuus uuteen kuljetuskalustoon on varovaista. Vain noin joka kuudes oli hankkinut (14 %) tai aikeissa hankkia (13 %) uutta kuljetuskalustoa.

Kuljetustalouden pitkän aikavälin tarkastelussa ollaan vahvalla nousukäyrällä. Tie- ja infrarakentamista kannattaa jatkaa, sillä se palvelee kotimaan elinkeinoelämää ja vientiä sekä parantaa työllisyyttä.

Miksi kuljetusala ei kansainvälisty?

Pk-yritysbarometri** 11.9. osoitti, että 22 prosentilla pk-yrityksistä on kansainvälistä liiketoimintaa ja kansainvälistyminen on yrityksille kasvukeino. SKAL Kuljetusbarometrin perusteella tämä ei päde kuljetusyrityksiin, jotka myyvät ennen kaikkea palvelua eivätkä hyödykkeitä. Kyselyyn vastanneista 582 yrityksestä 13 prosenttia harjoittaa kansainvälistä liikennettä jollain tasolla ja 4 prosenttia harjoittaa sitä merkittävässä määrin (> 40 % liiketoiminnasta). 

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen näkee kansainvälisen liikenteen harjoittamisen esteenä ennen kaikkea kustannustason:

– Ulkomainen työvoima on yksinkertaisesti halvempaa. Suomalaisella kustannustasolla ei pärjää Keski-Euroopassa. 

Kabotaasi on nimitys tavaraliikenteelle, jota harjoitetaan toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulevalla kuorma‐autolla kansainvälisen kuorman purun jälkeen. EU salli kolme tällaista maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä. Kuljetusbarometrin perusteella suomalaisyrityksistä 2 prosenttia harjoittaa kabotaasia Suomen ulkopuolella vähintään kerran kuukaudessa. Tyypillisesti kyseessä on Suomesta toiseen Pohjoismaahan suuntautuva kuljetus, jonka päätyttyä tehdään siirtokuljetus kohdemaassa ennen maasta poistumista.

Myös tytäryritysten perustaminen ulkomaille on varovaista. Noin prosentti vastanneista on perustanut kuljetusyrityksen ulkomaille ja alle prosentti harkitsee yrityksen perustamista.

Tilastoviranomaisen tiedot eivät täsmää

Lehtonen hämmästelee Eurostatin tilastoja, joiden mukaan Suomi ei olisi erityisen houkutteleva kohdemaa kabotaasiliikenteelle. EU:n tilastoviranomaisen mukaan Suomessa harjoitettu kabotaasiliikenne olisi vain runsaat 0,2 % maanteiden tavaraliikenteen kuljetussuoritteesta. Suomen sisäinen vuotuinen kabotaasiliikenne, 65 miljoonaa tonnikilometriä vuodessa (2016), perustuu muiden valtioiden ilmoitukseen kabotaasiliikenteestä kohdemaassa. Koko Suomen maantieliikenne käsittää lähes 25 miljardia tonnikilometriä. SKAL:n kesäkuussa 2017 teettämä valtakunnallinen liikennelaskenta osoittaa, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on yli 9 prosenttia. 

– Laskentamme kattoi keskeiset liikennepaikat 24 tunnin aikana. Tulos antaa erilaisia viitteitä kuin Eurostat. Tiemaksujärjestelmä eli vinjetti helpottaisi Suomeen tulevan liikenteen määrän selvittämistä. Tämän hetkinen tarkka tieto puuttuu, Lehtonen toteaa.

Liitteet:

Barometriraportti (pdf)

Barometridiat (pdf)

Eurostat-lähteet: 

Kabotaasi kohdemaittain: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ca_c&lang=en

Vuotuinen kuljetussuorite (tkm) maittain: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ta_tott&lang=en

24.09.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?
23.09.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössä
23.09.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalle
23.09.2017 10:00Ely-keskuksen ja Metsähallituksen näkemykset ovat yhteneväiset Oulujärvellä - suunnitellut hakkuut saadaan toteuttaa saarissa
23.09.2017 9:00Stuttgartin lentoaseman maa-ajoneuvojen polttoaineeksi Neste MY uusiutuva diesel
22.09.2017 18:00Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Tampereelle
22.09.2017 16:00Nimityksiä Kesla Oyj:ssä
22.09.2017 15:11Hallituksen esitys liikenne- ja viestintäministeriön budjetiksi 3,36 mrd. euroa
22.09.2017 11:00John Deeren nettovoitto kolmannella vuosineljänneksellä on 642 miljoonaa dollaria
22.09.2017 10:00Lue tästä uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti

Siirry arkistoon »