Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6997510 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistitLue lisää »22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksiLue lisää »22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistitLue lisää »22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksiLue lisää »22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?Lue lisää »

SKAL Kuljetusbarometri 3/2017: Parhaat kuljetusalan suhdannenäkymät 7 vuoteen

Share |
13.09.2017 15:50

skal.png

Kuljetusyritysten odotukset kuljetusmäärien ja liikevaihdon kehitykseltä ovat korkeimmalla tasolla sitten vuoden 2011, mutta kannattavuus laahaa edelleen, kertoo SKAL Kuljetusbarometri. Kuljetusyritysten kansainvälistymisen aste osoittautui matalaksi kaikilla mittareilla. Esimerkiksi kabotaasiliikennettä ulkomaille vähintään kerran kuussa harjoittaa noin 2 prosenttia lähes 600 vastanneesta yrittäjästä.

Kuljetusyrittäjät ennustivat niin kuljetusmäärien kuin liikevaihdonkin kehityksen oikein toukokuun 2017 Kuljetusbarometrissa. Myönteiset odotukset toteutuivat vahvana kysyntänä kesäkaudella. Tullin mukaan Suomen viennin arvo kasvoi heinäkuussa 20 prosenttia ja tuonti 17 prosenttia edellisvuodesta. Tämä heijastui satamiin, ja 40 % ulkomaan liikennettä harjoittavista kuljetusyrityksistä lisäsi kuljetusmääriään kesällä (vrt. 3/2016: 21 %). Kaikista vastanneista 28 prosenttia nosti kuljetusmääriään (3/2016: 26 %).

Ulkomaan-, sopimus- ja säiliöliikennettä harjoittavista yrityksistä puolet (51 %) oli kasvattanut liikevaihtoaan kesän aikana (vrt. 3/2016: 26 %). Alueellisesti liikevaihtoaan kasvattaneita oli eniten pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa. Kuljetuslajeittain tarkasteltuna vain puutavarakuljetuksissa liikevaihto laski useammalla kuin nousi, mikä selittyy tavanomaisella kausivaihtelulla. Suotuisin kehitys oli kappaletavarakuljetuksissa, joihin sisältyvät esimerkiksi isojen infrahankkeiden vaatimat rakennustarvikekuljetukset. Kaikista vastanneista yrityksistä myynnin kasvusta raportoi 39 prosenttia (3/2016: 35 %). Loppuvuodelta 30 prosenttia vastanneista odottaa liikevaihdon kasvua.

Kysynnästä huolimatta kannattavuuskehitys oli vaatimatonta. Runsas viidennes (22 %) onnistui parantamaan kannattavuuttaan kesällä, kun joka neljännen (25 %) kannattavuus laski. Tilanne kertoo kuljetusalan kovasta kilpailutilanteesta ja kapeista marginaaleista. Kuljetuskapasiteettia on tarjolla runsaasti monilla suoritealoilla, jolloin hinnoista neuvottelu on haastavaa. Myös investointihalukkuus uuteen kuljetuskalustoon on varovaista. Vain noin joka kuudes oli hankkinut (14 %) tai aikeissa hankkia (13 %) uutta kuljetuskalustoa.

Kuljetustalouden pitkän aikavälin tarkastelussa ollaan vahvalla nousukäyrällä. Tie- ja infrarakentamista kannattaa jatkaa, sillä se palvelee kotimaan elinkeinoelämää ja vientiä sekä parantaa työllisyyttä.

Miksi kuljetusala ei kansainvälisty?

Pk-yritysbarometri** 11.9. osoitti, että 22 prosentilla pk-yrityksistä on kansainvälistä liiketoimintaa ja kansainvälistyminen on yrityksille kasvukeino. SKAL Kuljetusbarometrin perusteella tämä ei päde kuljetusyrityksiin, jotka myyvät ennen kaikkea palvelua eivätkä hyödykkeitä. Kyselyyn vastanneista 582 yrityksestä 13 prosenttia harjoittaa kansainvälistä liikennettä jollain tasolla ja 4 prosenttia harjoittaa sitä merkittävässä määrin (> 40 % liiketoiminnasta). 

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen näkee kansainvälisen liikenteen harjoittamisen esteenä ennen kaikkea kustannustason:

– Ulkomainen työvoima on yksinkertaisesti halvempaa. Suomalaisella kustannustasolla ei pärjää Keski-Euroopassa. 

Kabotaasi on nimitys tavaraliikenteelle, jota harjoitetaan toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulevalla kuorma‐autolla kansainvälisen kuorman purun jälkeen. EU salli kolme tällaista maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä. Kuljetusbarometrin perusteella suomalaisyrityksistä 2 prosenttia harjoittaa kabotaasia Suomen ulkopuolella vähintään kerran kuukaudessa. Tyypillisesti kyseessä on Suomesta toiseen Pohjoismaahan suuntautuva kuljetus, jonka päätyttyä tehdään siirtokuljetus kohdemaassa ennen maasta poistumista.

Myös tytäryritysten perustaminen ulkomaille on varovaista. Noin prosentti vastanneista on perustanut kuljetusyrityksen ulkomaille ja alle prosentti harkitsee yrityksen perustamista.

Tilastoviranomaisen tiedot eivät täsmää

Lehtonen hämmästelee Eurostatin tilastoja, joiden mukaan Suomi ei olisi erityisen houkutteleva kohdemaa kabotaasiliikenteelle. EU:n tilastoviranomaisen mukaan Suomessa harjoitettu kabotaasiliikenne olisi vain runsaat 0,2 % maanteiden tavaraliikenteen kuljetussuoritteesta. Suomen sisäinen vuotuinen kabotaasiliikenne, 65 miljoonaa tonnikilometriä vuodessa (2016), perustuu muiden valtioiden ilmoitukseen kabotaasiliikenteestä kohdemaassa. Koko Suomen maantieliikenne käsittää lähes 25 miljardia tonnikilometriä. SKAL:n kesäkuussa 2017 teettämä valtakunnallinen liikennelaskenta osoittaa, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on yli 9 prosenttia. 

– Laskentamme kattoi keskeiset liikennepaikat 24 tunnin aikana. Tulos antaa erilaisia viitteitä kuin Eurostat. Tiemaksujärjestelmä eli vinjetti helpottaisi Suomeen tulevan liikenteen määrän selvittämistä. Tämän hetkinen tarkka tieto puuttuu, Lehtonen toteaa.

Liitteet:

Barometriraportti (pdf)

Barometridiat (pdf)

Eurostat-lähteet: 

Kabotaasi kohdemaittain: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ca_c&lang=en

Vuotuinen kuljetussuorite (tkm) maittain: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ta_tott&lang=en

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistit
22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksi
22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?
22.11.2017 17:30MacGregorille kattava tilaus Summit LNG Terminalilta Bangladeshista
22.11.2017 12:09Nurminen Logistics järjestää kokojunakuljetuksen Suomesta Kiinaan
22.11.2017 11:00Stora Enso myy Baienfurtin arkittamoliiketoiminnan
22.11.2017 9:00Muistithan ilmoittaa autosi takaisin liikenteeseen - lakimuutoksen jälkeen liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta tulee vähintään tonnin lisävero
21.11.2017 16:40Koskitukki Vantaan Energian uuden Martinlaakson biovoimalaitoksen polttoainetoimittajaksi
21.11.2017 15:01Tammikuussa alkaa Valtimolla neljä uutta koulutusta - hanki itsellesi uusi ammatti metsäkonealalta tai puutavarankuljetuksesta
21.11.2017 14:44Tilaa Fleetguard Fleetcool OAT jäähdytysnestettä Voitelukeskukselta - yksi jäähdytysneste väristä välittämättä

Siirry arkistoon »