Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6530297 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2017 15:00Milwaukee® esittelee uuden työvaatemallistonLue lisää »20.9.2017 14:00Joakim Ehrnsten voitti taloudellisen ajon Renault Trucks Optifuel Challenge Suomen osakilpailunLue lisää »20.9.2017 13:30Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

20.9.2017 15:00Milwaukee® esittelee uuden työvaatemallistonLue lisää »20.9.2017 14:00Joakim Ehrnsten voitti taloudellisen ajon Renault Trucks Optifuel Challenge Suomen osakilpailunLue lisää »20.9.2017 13:30Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssäLue lisää »

DAF uudistaa ja täydentää CF- ja XF -mallejaan

Share |
13.09.2017 15:00

04_2017_New_CF_and_New_XF_CF_Construction_Ghostview_Pure_Excellence_1920.jpg

DAF on lisännyt 11 eri veturi- ja alustamallia; kahdeksan 2-, 3- ja 4 –akselista alustamallia ja kolme 3- ja 4 –akselista veturimallia. Uudet mallit ovat keskimäärin 7% polttoainetaloudellisimpia, noin 100kg kevyempi rakenne mahdollistaa entistä suuremmat hyötykuormatpäällirakennevalmiuksia on parannettu nopeuttamaan päällirakennusaikaa. DAF tarjoaa nyt täydellisen mallisarjan alan johtavia kuorma-autoja asiakkailleen ja on ylpeä tarjotessaan alan parhaiten suorituvan työkalun jokaiseen työtehtävään.

DAF julkaisi ensimmäisen osan uudesta mallisarjasta aiemmin kesällä ja nyt on aika esitellä uuden malliston moniakseliset vetopöytä- ja alustamallit. Samalla mallistoon julkaistaan uusia ominaisuuksia.

Keskimäärin 7% polttoaineen säästö

Kaikki uudet DAF kuorma-autot säästävät polttoainetta keskimäärin 7% täysin uuden,saumattomasti integroidun ja älykkään hitaamman voimansiirtolinjan ansiosta.

Uusi erittäin kompakti EAS -yksikkö: enemmän tilaa runkoon ja parempi kantavuus

Uudet CF ja XF alustat hyötyvät entistä pienemmästä EAS –yksiköstä. EAS –yksikkö mahtuu nyt kokonaisuudessaan aina samalle puolelle alustaa. Se voidaan sovittaa myös etutelin väliin. Tämä mahdollistaa vapautuvan tilan käytön esimerkiksi nosturin tukijaloille, työkalulaatikoille tai suuremmille polttoainesäiliölle. Parempi alustan komponenttien sijoittelu takaa myös suuremman hyötykuorman kun sen rakenne on keventynyt 50kg.

Jopa 100-250kg parempi hyötykuorma

Samanaikasesti uusimmat mallit on varustettu 100kg kevyemmillä voimansiirtolinjalla ja pakokaasujärjestelmällä. Tämä tuo DAF asiakkaille paremman hyötykuorman. Uudet akselit ja teliratkaisut tuovat lisäksi jopa 250kg painosäästön.

Uusi sähköhydraulisesti ohjautuva teliakseli

Yksi tärkeimmistä uusista ominaisuuksista on entistä pienemmän kääntösäteen mahdollistava täysin uusi ohjautuva teliakseli. Akseli on saatavilla uusiin CF ja XF malleihin.

Uusi akseli tuo mukanaan myös vasta kehitetyn ohjausjärjestelmän (EHS, Electric Hydraulic Steering), joka on 30kg kevyempi, tuoden lisää kantavuutta. Akselin ohjauksen liike on erittäin tarkka järjestelmän jatkuvasti laskiessa optimaalisen ohjauskulman ajoneuvon nopeuden ja mitoituksen mukaisesti. Tästä seuraavat hyödyt huomaa parhaiten liikennöitäessä kaupunkialueilla ja taajamissa. Kitkan minimoimiseksi ohjauksen pumppu aktivoituu ainoastaan ohjattaessa, tämä tuo 1% säästön polttoainetalouteen.

Ajonopeuden ylittäessä 40 km/h akseli lukitsee itsensä suoraan eteenpäin ja takaa maksimaallisen ajovakauden sekä tuo etua polttoainetalouteen. Lisäksi teliakselin ohjausjärjestelmä sisältää huomattavasti vähemmän komponentteja, jolloin se on huomattavasti kestävämpi ja käyttövarmempi.

Uusi ohjaava teliakseli voidaan toimittaa 6x2 veturi- ja alustamalleihin sekä 8x2 alustamalleihin.

Tuekseen EHS –järjestelmä on saanut uuden ilmajousitusratkaisun CF ja XF 6x2 FAN malleihin, joka sallii entistä nopeammat ja suuremmat liikeradat kun suoritetaan ajotehtäviä vaihtokoreilla. Liike alaspäin on nyt 90mm ja ylöspäin 185mm mahdollistaen 275mm kokonaisliikkeen.

03_2017_New_CF_and_New_XF_CF_FAQ_Pure_Excellence_1920.jpg

Uusi 10-tonnin paripyöräinen teliakseli

DAF esittelee myös täysin uuden 10 tonnin paripyöräisen teliakselin, joka mahdollistaa telin 34 tonnin rakenteellisen kantavuuden. Tämä tuo suurta etua käsiteltäessä erittäin painavia yksiköitä. Uusi akseli on 25kg kevyempi ja tuo muiden mallin uudistusten kanssa jopa 125kg paremma hyötykuorman. Lisäksi akseli mahdollistaa 28 tonnin ajoneuvonkokonaispainon hyödyntämisen entistä useammassa tehtävässä.

Uusi paripyöräinen teliakseli voidaan toimittaa 6x2 veturi- ja alustamalleihin sekä 8x2 alustamalleihin.

Uusi napavälitteinen telivetoinen teliakselisto

Tehtäviin jossa on toistuvaa maastoajoa DAF esittelee täyden uuden napavetoisin teliakseliston (HR1670T). Tässä ratkaisussa on kehitetty täysin uusi valurautainen telin ripustus, tämä tuo painonsäästöä jopa 60kg.

Tavoitteena paras mahdollinen polttoainetalous DAF kehitti yhä nopeammat välitykset akseleihin (3.46, 3.61, 3.76:1). Nämä mahdollistavat entistä alhaisemmat moottorin käyntinopeudet. Mahdollisimman pienien käyttökustannuksien takaamiseksi öljynvaihtovälit uudelle akselistolle on nostettu 3 vuoteen tai 450,000 kilometriin.

Uusi telivetoinen akselisto on saatavilla 6x4 ja 8x4 veturi- ja alustamalleihin.

Uusi erittäin kevyt 8x4 betoniauton alusta Euroopan markkinoille

Erittäin kevyt CF FAD 8x4 betoniauton alusta on nyt saatavilla 19 tonnin akseliperäisellä (SR1132T) telivedolla ja kahdella 7,1 tonnin etuakselilla. Tämä kustannustehokas alusta, joka on ollut erittäin suosittu Englannissa, on nyt saatavana koko Euroopan markkinaalueella. Ohjausjärjestelmän, jousituksen, levyjarrujen ja EAS –yksikön optimoinnin tuloksena ajoneuvon omapaino on enää vaivaiset 9150kg, luokkansa alhaisin. Ainutlaatuisessa betonialustassa on joko PACCAR MX-11 moottori, teholuokassa 270 - 330 kW (370 - 450 hp).

Uudelle tasolle nostettu päällirakentajaystävällisyys 

DAF esittelee tärkeitä parannuksia alustaan parantaakseen päällirakentaja ystävällisyyttä. Uusi BAM –järjestelmä (Body Attachment Modules) on tärkeä lisä alustaan helpottamaan päällirakenteen asennusta. Uusi laajennettu rungon reikäkuvio alustan takaosassa helpottaa niin perälaudan kuin vetovarustuksenkin asennusta. Tämä uusi laajennettu reikäkuvio säästää päällirakennekustannuksia ja lyhentää ajoneuvojen toimitusaikaa.

Uusi ja älykäs akkuvahtijärjestelmä (Battery Energy Monitoring System)

Uusi ominaisuus on myös älykäs akkuvahtijärjestelmä (Battery Energy Monitoring system, BEM lyhennettynä). Tämä valinnainen järjestelmä käyttää vasta kehitettyä anturia mittaamaan akun varaustilaa ja osaa jopa ottaa huomioon ympäristön varmistaakseen että ajoneuvot ovat aina työkunnossa ja lähtövalmiita.

Uudet PACCAR MX-11 ja MX13 moottorit

Uudistuksia voimansiirtolinjaan kehitettäessä yksi pääperiaatteista oli käyntinopeuden alentaminen luokkansa parhaimman polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Maksimaalinen vääntömomenttiPACCAR MX-11- ja MX-13-moottoreissa on huomattavasti korkeampi ja se on saatavilla jo kierrosnopeudella 900 rpm. Malliston huipulla PACCAR MX-13-moottori tuottaa 390 kW/530 hv, joka antaa 2 600 Nm kun käyntinopeus on 1 000 rpm.

Tehokas TraXon-vaihdelaatikko standardina

Uusissa CF ja XF malleissa vakiona on uusimman sukupolven automatisoitu TraXon-vaihdelaatikko, 12 tai 16 vaihteisena. Vähentämällä kitkaa, nopeammilla vaihteiden vaihdoilla ja laajennettulla EcoRoll toiminnon käytöllä saavutetaan mahdollisimman alhainen polttoainekulutus. Kuljettajan mukavuutta lisäävät hiljainen, pehmeä ja tarkka kytkimen toiminto. Kokonaisvälityksien kasvattaminenparantaa ajettavuutta, myös uusilla, nopeammilla taka-akseleilla.

Edistykselliset voimansiirtolinjan ohjelmistot

Uusissa CF ja XF malleissa on täysin uusi sähkö- ja elektroniikkajärjestelmä. Järjestelmä esittelee uuden ohjausyksikön joka yhdistää voimansiirtolinjan toimintojen käytön, parannettu EcoRoll ja vakionopeudensäädin, esim. Dynamic Cruise. Uusi Dynamic Cruise toiminto sopeuttaa vakionopeudensäätimen luonnetta eri ajo-olosuhteisiin. Ennakoivan vakionopeudensäätimen (PCC) ja EcoRoll integroinnin ansiosta, PCC pystyy nyt aktivoimaan EcoRollin aikaisemmassa vaiheessa kun ajetaan ylämäkeen, kun massa ja nopeus ovat tarpeeksi suuret harjanteen ylittämiseen.

Erittäin tehokas taka-akselin muotoilu

Taka-akselille on kehitetty jopa 2,05:1 välityksiä, jotka mahdollistavat käyntinopeuden 1 000–1 040 rpm ajettaessa 85km/h, voimansiirtolinjan määrittelystä riippuen. Uuden sukupolven tasauspyörästö on uudelleen muotoiltu maksimaalisen kestävyyden ja tehokkuuden sekä äärimmäisen alhaisen äänitason saavuttamiseksi.

Matalan viskositeetin öljyn käyttö taka-akselissa takaa mahdollisimman hyvän polttoainetehokkuuden, kuten laakerit joissa on matala kitka.

Esitellessämme kahdeksan 2-, 3- ja 4-akselista alustamallia ja kolme 3- ja 4-akselista veturimallia, Pure Excellence on nyt vakiona uudessa DAF mallistossa. Pure Excellence edustaa DAF Transport Efficiency ajattelutapaa joka takaa alhaisimmat käyttökustannukset ja parhaimman käytettävyyden. Samaan aikaan se takaa parhaimman laadun valmistuksessa ja mukavuuden kuljettajalle uusissa XF-, CF- ja LF –malleissa.

20.09.2017 15:00Milwaukee® esittelee uuden työvaatemalliston
20.09.2017 14:00Joakim Ehrnsten voitti taloudellisen ajon Renault Trucks Optifuel Challenge Suomen osakilpailun
20.09.2017 13:30Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssä
20.09.2017 12:45Kunnon äijäpulkka metsästys- ja kalastusvälineiden kuljetukseen
20.09.2017 11:11KATSO VIDEO! Uusi Sisu Polar Hybrid Ammattilehden koeajossa ja esittelyssä
20.09.2017 10:15Muutoksia Ford-jälleenmyyjäverkostossa Mikkelin ja Savonlinnan talousalueella
20.09.2017 9:24Pulaa hitsaajista, CNC-osaajista ja sosiaalityön erityisasiantuntijoista, ylitarjontaa sihteereistä
20.09.2017 9:00Korjausvelan kasvu on pysäytetty lisärahoituksen turvin
20.09.2017 5:55ILMOITTAJA - syksyn iso Metsäalan Ammattilehti valmistumassa, vielä ehdit mukaan!
19.09.2017 16:22Komatsu Forestin Mika Latvala: Hyllyt ovat täynnä hyvää tavaraa Pirkkalan uudessa ProSelect -myymälässä

Siirry arkistoon »