Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6997393 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistitLue lisää »22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksiLue lisää »22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistitLue lisää »22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksiLue lisää »22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?Lue lisää »

Skoda Kodiaqista Scout -erikoismalli

Share |
12.09.2017 14:50

ŠKODA jatkaa katumaasturikampanjaansa. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin maastoajo-ominaisuudet tulevat näyttävästi esiin auton ulkonäössä ja tekniikassa. Auto on 9 mm pidempi perusmalliin verrattuna. 19-tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet antavat oman tyylikkään leimansa auton vahvaan ulkonäköön. Uuteen nelivetoiseen KODIAQ-malliin on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria.

ŠKODA KODIAQ SCOUT erottuu massasta erityisen muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on jopa seitsemän istuinta ja oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila – ŠKODA KODIAQ SCOUT tekee vaikutuksen monessa eri suhteessa. Auton modernissa muotoilussa tunteisiin vetoavuus, käytännöllinen järkevyys ja vakuuttava vankkuus yhdistyvät täydellisesti toisiinsa.

Muotoilu

Automallin ainutlaatuisuus on havaittavissa heti ensi silmäyksellä. Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan. Tämä korostaa ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin maastoajoluonnetta. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat myös tyylikkään hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut (tummennetut SunSet-ikkunat). Ne ovat yksi ulkopuolen keskeisistä erityispiirteistä. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on vakiovarusteena 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista.

skoda_scout.jpg

Erityiset maastoajo-ominaisuudet

ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallin vakiovarusteisiin lukeutuvat muiden muassa Offroad-tila, joka säätää elektroniset alustajärjestelmät automaattisesti näppäimen painalluksella, huonontien paketti sisältäen pohjan ja moottorin alapuolisen suojuksen, pysäköintitutka edessä ja takana, sekä ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow), joka vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen ACC (jos varusteena) sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla tai muutoin liukkailla teillä ajamiseen.

Sisätilan erityisvarusteet korostavat myös auton omaleimaisuutta. ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on vakiona Alcantara®-verhoillut istuimet joissa SCOUT-logo, monitoimiohjauspyörä, jaloteräksiset poljinlevyt, LED-tunnelmavalaistus jossa kymmenen värivaihtoehtoa, 8” Amundsen-navigointi- ja -tietoviihdejärjestelmä sekä Canton Sound System 10 kaiumella, Alcantara®-oviverhoukset sekä KODIAQ-logo etu- ja takaovien kynnyslistoissa.

Moottori-vaihteisto-yhdistelmät

Tarjolla kuusi moottori-vaihteisto-yhdistelmää, joiden tehot ovat 110 - 140 kW (150 - 190 hv):

1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4: huippunopeus 197 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,8 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,2 l / 100 km, maantie 5,9 l / 100 km, EU-yhdistetty 6,8 l / 100 km, CO2-päästö 153 g/km   

1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,0 l / 100 km, CO2-päästö 161 g/km

2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,3 l / 100 km, CO2-päästö 168 g/km

2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4: huippunopeus 197 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,7 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,3 l / 100 km, maantie 4,7 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,3 l / 100 km, CO2-päästö 139 g/km   

2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,6 l / 100 km, CO2-päästö 147 g/km

2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km

Neliveto

Kaikissa ŠKODA KODIAQ SCOUT -malleissa on vakiona neliveto. Sen sydän on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, toisin sanoen heti nivelakselin takapäähän. Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat erittäin nopeasti ja nerokkaasti tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella. Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisesti lähes vain etupyörille.

Maastoajokelpoisuus

ŠKODA KODIAQ SCOUT viihtyy erinomaisesti myös teiden ulkopuolella. Peräti 194 mm maavaran avulla se selviytyy monista vaikeista paikoista. Maavarakulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta. Kun päällystetty tie päättyy, kuljettaja voi valita Offroad-ajotilan käyttöön helposti katkaisinta painamalla. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan asianmukaisesti ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin. Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen.

skoda_scout_takaviisto.jpg

Avustinjärjestelmät

ŠKODA KODIAQ -mallien monipuoliset avustinjärjestelmät ovat tässä autoluokassa esimerkilliset. Uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin , takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin . Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assist kanssa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältääkaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan . ŠKODA KODIAQ -perusmallista tuttuapysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Myös Area View -ympäristönäkymä on erinomainen apuväline. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä. Kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.

Tietoviihde ja ŠKODA Connect

ŠKODA KODIAQ SCOUT -malliin on tarjolla uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Niiden kapasitiivinen kosketusnäyttö on kirkaslasityyppinen. Tietoviihteen huippua edustaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli (lisävaruste). ŠKODA KODIAQ SCOUT -mallissa on lisäksi erityinen näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste. ŠKODA Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät oivallisesti auton nykyaikaista tietoviihdejärjestelmää. Ne nostavat auton navigointi-, tieto- ja viihdejärjestelmien toiminnot sekä avustavat palvelut täysin uudelle tasolle. Toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai ŠKODA Connect -sovelluksen kautta.

23.11.2017 14:25Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2018 finalistit
22.11.2017 22:00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksi
22.11.2017 17:30Vähätteleekö kasvihuonekaasuinventaario turvemaiden hiilipäästöjä?
22.11.2017 17:30MacGregorille kattava tilaus Summit LNG Terminalilta Bangladeshista
22.11.2017 12:09Nurminen Logistics järjestää kokojunakuljetuksen Suomesta Kiinaan
22.11.2017 11:00Stora Enso myy Baienfurtin arkittamoliiketoiminnan
22.11.2017 9:00Muistithan ilmoittaa autosi takaisin liikenteeseen - lakimuutoksen jälkeen liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta tulee vähintään tonnin lisävero
21.11.2017 16:40Koskitukki Vantaan Energian uuden Martinlaakson biovoimalaitoksen polttoainetoimittajaksi
21.11.2017 15:01Tammikuussa alkaa Valtimolla neljä uutta koulutusta - hanki itsellesi uusi ammatti metsäkonealalta tai puutavarankuljetuksesta
21.11.2017 14:44Tilaa Fleetguard Fleetcool OAT jäähdytysnestettä Voitelukeskukselta - yksi jäähdytysneste väristä välittämättä

Siirry arkistoon »