Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7014110 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.11.2017 21:00Jäljitelmäpankkojen erot Terminatoreihin alkavat tulla käyttäjäkunnan tietoisuuteen.Lue lisää »24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinenLue lisää »24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.11.2017 21:00Jäljitelmäpankkojen erot Terminatoreihin alkavat tulla käyttäjäkunnan tietoisuuteen.Lue lisää »24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinenLue lisää »24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessaLue lisää »

VTT: Biodieselin tuotantoon lisää tehoa hajautetulla tuotannolla

Share |
12.09.2017 14:00

biomassa.JPG

Teknologian tutkimuskeskus VTT on mukana kehittämässä biopolttoaineiden tuotantoprosessia, joka voidaan viedä biopohjaisen raaka-ainelähteen luokse. Uudella tuotantoprosessilla tavoitellaan 35 prosentin säästöjä tuotantokuluissa. Näin biopolttoaineiden tuotantokulut litraa kohden laskisivat jopa alle 0,80 euron.

EU-rahoitteisessa COMSYN-projektissa rakennetaan tiivis kaasutus- ja synteesiprosessi, jolla valmistetaan bio- ja kierrätysraaka-aineista kilpailukykyisiä polttoaineita erityisesti raskaaseen liikenteeseen.

Tiivistetyllä biopolttoaineen tuotantoprosessilla tavoitellaan 35 prosentin säästöjä tuotantokuluissa vaihtoehtoisiin tuotantomuotoihin verrattuna. Tämä tarkoittaisi jopa alle 0,80 euron tuotantokuluja litraa kohden, mikä on alhaisempi kuin aiemmin kehitetyillä biodieselin tuotantoprosesseilla.

Tuotantokonsepti perustuu hajautettuihin tuotantoyksiköihin, jotka sijoitetaan lähelle biomassalähteitä. Biomassasta tuotetaan kaasutus- ja kaasunpuhdistusprosessissa synteesikaasua, josta voidaan tuottaa polttoaineiden raaka-aineeksi sopivaa hiilivetyseosta Fischer-Tropsch-prosessilla. Hiilivetyjen lopullinen jalostaminen liikennepolttoaineiksi tapahtuu keskitetysti öljynjalostamoilla. Prosessi soveltuu kaikentyyppisille biomassoille.

Lisäksi hajautetun tuotannon konsepti vähentää investointiriskiä, mikä on ollut merkittävin pullonkaula ison mittakaavan biopolttoainelaitoksissa.

Jos prosessi liitetään osaksi paikallista sähkö- ja lämpöverkkoa, voidaan hyödyntää sen hukkalämpö ja kaasut. Näin päästään biomassan korkeaan – jopa 80 prosentin – hyötysuhteeseen. Tuotteet vastaavat laadultaan nykyisiä raakaöljypohjaisia tuotteita.

VTT kehittää ja pilotoi kaasutus- ja kaasunpuhdistusprosessia yhdessä GKN Sinter Metals Filters GmbH:n kanssa Bioruukki-pilotointikeskuksessa Espoossa. Synteesiprosessia kehittää INERATEC GmbH, jonka modulaarinen Fischer-Tropsch-reaktori on projektin aikana Bioruukissa käytössä. Fischer-Tropsch teknologian tehostaminen on yksi COMSYN-projektin päätutkimuskohteita. UniCRE (Unipetrol Centre for Research and Education) jalostaa reaktorin tuotteet korkealaatuisiksi nestemäisiksi polttoaineiksi. Amec Foster Wheeler Italiana Srl ja DLR German Aerospace Center vastaavat prosessisuunnittelusta sekä projektin teknistaloudellisista ja ympäristöanalyyseistä. Tuotantokonseptin markkinatutkimuksista ja liiketoiminta-analyyseistä vastaa ÅF-Consult Oy.

COMSYN-projekti alkoi 1.5.2017 ja jatkuu neljä vuotta. Se on saanut 5.1 miljoonaa euroa EU:n Horizon 2020 –rahoitusta Competitive Low-Carbon Energy -ohjelmasta.

24.11.2017 21:00Jäljitelmäpankkojen erot Terminatoreihin alkavat tulla käyttäjäkunnan tietoisuuteen.
24.11.2017 20:11Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: Hyvä puutavaranosturi on sähköohjattu ja Z-mallinen
24.11.2017 18:01Luke, Xamk ja Savonlinnan kaupunki yhteistyöhön metsäbiotaloudessa
24.11.2017 17:01Metsien hirvivahinkoarviointien määrä kaksinkertaistui edellisvuodesta
24.11.2017 15:01Suomalainen metsäsuhde ensimmäisten joukossa Elävän perinnön kansalliseen luetteloon
24.11.2017 10:38Teknologiatiistai 28.11. Vamialla Vaasassa
24.11.2017 8:45VAHVA -kahmari on monipuolinen työlaite myös kuorma-autossa
24.11.2017 8:00Korkealaatuiset Eaton Walterscheid -tuotteet Hydroscandin valikoimaan
23.11.2017 19:22Hakkuiden vaikutus maaperän hiilivarastoon on huomioitu kasvihuonekaasuinventaariossa
23.11.2017 19:20Lisää kantavuutta pehmeille oikeilla telavalinnoilla

Siirry arkistoon »