Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6548110 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?Lue lisää »23.9.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössäLue lisää »23.9.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalleLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

24.9.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?Lue lisää »23.9.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössäLue lisää »23.9.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalleLue lisää »

Uusi erikoiskuljetusmääräys tuo helpotuksia arkeen ja yhtenäistää eurooppalaisia käytäntöjä

Share |
03.09.2017 19:01

erikoiskuljetusta.jpg

Erikoiskuljetuksia koskeva lainsäädäntö uudistuu. Jatkossa suuri osa erikoiskuljetuksista hoituu ilman erikoiskuljetuslupaa, muutoksia tulee niin ikään erikoiskuljetusmerkintöihin. Myös henkilö- ja pakettiautolla tehtäviin erikoiskuljetuksiin tulee muutoksia ja esim. veneiden kuljetus helpottuu. Traktoria voi myös käyttää jatkossa laajemmin erikoiskuljetuksissa.

Trafin uusi määräys erikoiskuljetuksista kattaa koko erikoiskuljetusten toimialan ajoneuvojen hyväksymisestä luvan myöntämisen ehtoihin, liikenteenohjaukseen ja itse kuljetukseen.

”Kysymyksessä on erikoiskuljetussääntelyn kokonaisuudistus. Nykyiset säädökset perustuvat 1990-luvun päätöksiin, joihin on tehty vain välttämättömiä muutoksia viime vuosien aikana. Nyt erikoiskuljetuksia koskevat asiat on koottu määräykseen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja samalla virtaviivaistamme monia käytänteitä”, kertoo erikoiskuljetusten parissa vuosikymmeniä toiminut Trafin erityisasiantuntija Seppo Terävä.

Uudessa määräyksessä yksinkertaistetaan erikoiskuljetusten merkintöjä. ”Otamme käyttöön EU:ssa yleisesti käytössä olevat merkinnät, mikä helpottaa rajojen yli liikkuvia erikoiskuljetuksia EU:n alueella”, kertoo Terävä.

Poikkeuslupien ja erikoiskuljetuslupien tarve vähenee

Jatkossa suurimmalle osalle erikoiskuljetuksista ei enää tarvitse hakea poikkeuslupaa. Myöskään moottorityökoneiden hyväksymiseen ei enää uuden määräyksen aikana tarvita lupaa.

”Erikoiskuljetuslupa tulee hakea vain niille erikoiskuljetuksille, joiden mitat ylittävät määräyksessä määritellyt vapaat mittarajat tai yleisesti sallitut massat eli vain suurimmille ja raskaimmille ajoneuvoille vaaditaan lupia jatkossa”, selventää Terävä.

Veneiden kuljetus helpottuu – myös traktoria saa käyttää jatkossa erikoiskuljetuksiin

Henkilö- ja pakettiautolla voi jatkossa kuljettaa 3,5 metrin levyisiä kuljetuksia, mikä helpottaa mm. veneiden kuljettamista. Edellytyksenä on, että kuljetuksessa käytetään vähintään 2,5 metriä leveää perävaunua.

”Muista myös merkitä kuljetus määräysten mukaisesti ja huomioi perävaunun liike, ettet osu muihin tiellä liikkuviin”, muistuttaa Terävä.

Jatkossa venettä voi myös kuljettaa kuorma-autolla, jos autossa on veneen nostoon ja tukemiseen tarvittava nosturi ja laitteet. Venekuljetus voi myös ylittää kuorma-autolle yleisesti sallitun pituuden.

Traktoria saa käyttää jatkossa erikoiskuljetusten vetämiseen, mikä helpottaa esim. parakkien, kioskien tai pienten rakennusten kuten rantasaunojen siirtoja. Traktorikuljetusten enimmäisleveys on 4 metriä ja se tulee merkitä määräysten mukaisesti.

Trafin määräys erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista

24.09.2017 0:01Terminatorimyynnin "Suomi -100" viikko tuo meille ennätystilauskannan - tilausaikaa jäljellä sunnuntaihin klo 24:00 saakka.?
23.09.2017 16:00Euroopan paperiteollisuus edelläkävijä energiatehokkuudessa sekä uusiutuvan energian käytössä
23.09.2017 11:00Komatsu Forestin suunnitelmia Länsi-Suomen konepäivien varalle
23.09.2017 10:00Ely-keskuksen ja Metsähallituksen näkemykset ovat yhteneväiset Oulujärvellä - suunnitellut hakkuut saadaan toteuttaa saarissa
23.09.2017 9:00Stuttgartin lentoaseman maa-ajoneuvojen polttoaineeksi Neste MY uusiutuva diesel
22.09.2017 18:00Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Tampereelle
22.09.2017 16:00Nimityksiä Kesla Oyj:ssä
22.09.2017 15:11Hallituksen esitys liikenne- ja viestintäministeriön budjetiksi 3,36 mrd. euroa
22.09.2017 11:00John Deeren nettovoitto kolmannella vuosineljänneksellä on 642 miljoonaa dollaria
22.09.2017 10:00Lue tästä uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti

Siirry arkistoon »