Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6696319 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.10.2017 19:10Monilähdetiedolla eväitä ympärivuotiseen korjuuseenLue lisää »18.10.2017 15:55Puutavarayhdistelmän valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyysLue lisää »18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsaLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

18.10.2017 19:10Monilähdetiedolla eväitä ympärivuotiseen korjuuseenLue lisää »18.10.2017 15:55Puutavarayhdistelmän valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyysLue lisää »18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsaLue lisää »

Vahva euro ja kustannustaso painavat sahoja

Share |
03.08.2017 15:35

Sahakaupankehitys.jpg

Sahatavaran viennin arvo kasvoi vuoden alusta toukokuun loppuun mennessä lähes 690 miljoonaan euroon ja ylitti määrältään 3,7 miljoonaa kuutiometriä. Kasvua kirjattiin viisi prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Kolme suurinta vientimarkkinaa olivat Kiina (810 000 m3), Egypti (480 000 m3) ja Japani (387 000 m3). Vientimäärä Kiinaan kasvoi lähes 70%, väheni Egyptiin 30% ja kasvoi lievästi Japaniin (+2%). Kuusisahatavaran viennin määrä kasvoi 11 ja hinta yhdellä prosentilla. Mäntysahatavaran vientimäärä kasvoi prosentilla ja hinta putosi lähes 4 prosenttia.

Mäntysahatavaran tilannetta heikentävät Egyptin edelleen kireänä pysyvä taloustilanne sekä Algerian tuontirajoitukset, joilla pyritään korjaamaan öljyn vientitulojen romahtamisesta johtuvaa heikkoa kauppatasetta. Kuusen vientikysyntä kasvoi kaikilla päämarkkinoilla Kiinan vedolla. Sahatavaraviennin negatiivinen hintakehitys johtuu merkittävältä osin US dollaria vastaan vahvistuneesta Euron kurssista, mikä heikentää oleellisesti euromääräistä hintatasoa Kiinassa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä.

Sahateollisuuden kustannustaso on edelleen nousussa. Alkuvuoden konttirahtien korotukset nostivat Aasian liikenteen kuljetuskustannuksia oleellisesti. Raaka-ainekustannukset ovat nousseet huomattavasti enemmän kuin sahatavaran hinta. Etenkin männyssä hintojen epäsuhta on pahimmillaan 2000-luvulla. Saha- ja selluteollisuuden tuloksentekokyvyn ero kasvaa edelleen, kun raaka-aineen hintapaineet kohdistetaan vain tukkiin.

Sahateollisuuden sivutuotemarkkina on heikko. Jo nyt ylitarjonnasta kärsivien purun ja kuoren markkinaa uhkaavat europarlamentin ympäristövaliokunnassa esitetyt linjaukset, joiden mukaan mm. sahanpurua ei voitaisi käyttää polttoaineena eikä nestemäisten polttoaineiden raaka-aineena. Vaatimus on suomalaisissa olosuhteissa kohtuuton, sillä se tekisi Suomessa purusta ja kuoresta pysyvästi jätettä, mikä puolestaan on vastoin EU:n jätedirektiiviä.

Suomalaisen sahateollisuuden kansainvälinen kilpailuasema on vaikea. Ruotsissa sahat ovat pystyneet tekemään viimeisen kahden vuoden aikana runsaat kolme prosenttiyksikköä parempaa liiketulosta kuin suomalaiset. Suomalaisten takamatka virolaisiin sahoihin on vieläkin suurempi. Venäläiset ovat kasvattaneet tuotantoaan ja kahmineet markkinaosuuksia heikon ruplan avulla. Kannattavuusero kilpailijamaihin selittyy pitkälti Suomen korkeilla raaka-ainekustannuksilla.

Tuoreimmat tilastot löydät Sahateollisuus ry:n sivuilta:
http://www.sahateollisuus.com/tilastot

18.10.2017 19:10Monilähdetiedolla eväitä ympärivuotiseen korjuuseen
18.10.2017 15:55Puutavarayhdistelmän valintakriteereinä tuottavuus, liikenneturvallisuus ja ympäristöystävällisyys
18.10.2017 15:20Bridgestone investoi yli 250 miljoonaa euroa Euroopan toimintoihinsa
18.10.2017 12:00Kohta yrittäjäkin voi sairastaa
18.10.2017 10:30Satelliittiseuranta auttaa metsälain valvonnassa
17.10.2017 19:01KATSO VIDEO! Uudet Fomatec Hybrid Tracks -metsäkonetelat muuttuvat nopeasti kantaviksi ja takaisin pitoteloiksi
17.10.2017 18:00Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2017 - metsäkonevalmistajan tahti vain kiihtyi
17.10.2017 16:11Mercedes-Benzin #madeinuusikaupunki on suomalainen tähtitarina
17.10.2017 14:33Tehokkain tapa vähentää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen ja maltti liikenteessä
17.10.2017 8:09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia

Siirry arkistoon »