Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7901037 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.2.2018 9:25Mercedes-Benz: vuoteen 2022 mennessä, luvassa yli uutta 50 sähkö- ja hybridimalliaLue lisää »22.2.2018 9:20Vuoden arktinen muotoiluyritys 2018 -palkinto on myönnetty Aurora eMotionin sähkökelkalleLue lisää »22.2.2018 9:15Puukauppa kävi vilkkaana vuonna 2017Lue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

22.2.2018 9:25Mercedes-Benz: vuoteen 2022 mennessä, luvassa yli uutta 50 sähkö- ja hybridimalliaLue lisää »22.2.2018 9:20Vuoden arktinen muotoiluyritys 2018 -palkinto on myönnetty Aurora eMotionin sähkökelkalleLue lisää »22.2.2018 9:15Puukauppa kävi vilkkaana vuonna 2017Lue lisää »

Palvelutiskien styrox-kalapakkauslaatikoille löytyi puukuituvaihtoehto

Share |
31.07.2017 8:50

Muutamissa K-ruokakaupoissa on viimeisen vuoden aikana kokeiltu menestyksekkäästi Stora Enson valmistamaa uutta puukuitupohjaista EcoFishBoxia. Uusi kalalaatikko vähentää merkittävästi muovin syntymistä päivittäistavarakaupassa, jonka palvelutiskien tuoreet kalat on tavallisesti pakattu kuljetusta varten styrox-laatikoihin.

Suomalainen, aaltopahvista valmistettava EcoFishBox-kalapakkaus tehtiin yhteistyössä kaupan ja kalateollisuuden kanssa. Tuorekalaa on perinteisesti pakattu muovipohjaisiin styrox-laatikoihin, joten uusi pakkaustapa vähentää merkittävästi päivittäistavarakaupan muovinkulutusta.


– Kokeilimme vuoden aikana puukuitupohjaisia kalalaatikoita muutamissa K‑ruokakaupoissa. Käytettävyydeltään ja logistiikan suhteen tuote ei eronnut styroxisesta verrokistaan, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Muovipohjaiset pakkausmateriaalit vähenevät

Elintarvikepakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta, jotta hävikin ja jätteen määrä olisi minimaalinen. Samaan aikaan uusiutumattomista materiaaleista valmistetut pakkaukset ovat iso jäteongelma maailmanlaajuisesti.

– Joka vuosi yli 300 miljoonaa tonnia muovia jää kierrättämättä maailmanlaajuisesti, joista 8 miljoonaa tonnia päätyy meriin. Pelkästään Pohjolassa käytetään kalan pakkaamiseen vuosittain yli 100 miljoonaa styrox-pakkausta, kertoo myynnin kehityspäällikkö Vesa Penttinen Stora Ensolta.

– Olemme K-ryhmänä sitoutuneet muovin käytön vähentämiseen ja omalla esimerkillämme haluamme kannustaa myös asiakkaitamme, jotka voivat valita ostoskassikseen esimerkiksi paperikassin. Tulevaisuudessa uusiutuvien, puupohjaisten materiaalien käyttöä muovin sijaan voidaan lisätä edelleen päivittäistavarakaupan eri sovellutuksissa, kertoo Jäske.

Vastuullinen - kannolta kierrätykseen

Stora Enson aaltopahvinen EcoFishBox on vastuullinen pakkaus alusta loppuun. Aaltopahvi on materiaalina täysin kierrätettävä ja raaka-aineena käytetään kotimaista puukuitua.

Aaltopahvisen pakkausratkaisun ympäristövaikutukset ovat kokonaisuudessaan selvästi pienemmät kuin styrox-kalalaatikon. Tutkimusten mukaan hiilidioksidipäästöt laskevat koko arvoketjussa vähintään 30 %, kun pakkausmateriaali vaihtuu styroxista aaltopahviin.

– Kun litteänä aihiona toimitettavat aaltopahvipakkaukset saadaan toimitettu yhdellä rekalla, vaatisi vastaava määrä styrox-laatikoita peräti seitsemän rekkaa. Kuljetusten vähentyessä myös polttoaineen tarve sekä niiden aiheuttamat ympäristöhaitat ja hiilidioksidipäästöt pienenevät merkittävästi, kertoo Penttinen.

Kaupalle kuitupohjainen kalapakkaus merkitsee myös helpompaa ja edullisempaa kierrätystä. Litistettävän ja täysin kierrätettävän EcoFishBoxin käyttö voi alentaa pakkausjätteen käsittely-, kuljetus- ja kierrätysmaksuja jopa 60 prosentilla. Pahvinkeräys on Suomessa ensiluokkaisella tasolla ja jopa 99 % käytetystä aaltopahvista päätyy hyötykäyttöön.

22.02.2018 9:25Mercedes-Benz: vuoteen 2022 mennessä, luvassa yli uutta 50 sähkö- ja hybridimallia
22.02.2018 9:20Vuoden arktinen muotoiluyritys 2018 -palkinto on myönnetty Aurora eMotionin sähkökelkalle
22.02.2018 9:15Puukauppa kävi vilkkaana vuonna 2017
22.02.2018 9:00Ford Edge SUV saa uudet 238 hevosvoiman EcoBlue bi-turbo -moottorit ja edistyksellisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä
22.02.2018 9:00Uutuuskirja Logistiikka ja liikennejärjestelmät pohtii tulevaisuuden liikennettä
22.02.2018 9:00Volvo-uutuus: V60 Sportswagon
21.02.2018 20:11Metsähakkeen toimituslogistiikan uudelleenjärjestelyt parantavat toimitusketjun tuottavuutta ja vähentävät toiminnan kausittaisuutta
21.02.2018 15:33Kotimaiset keraamiset pinnoitteet valtaavat autonhoitoalaa
21.02.2018 15:19Kansainväliset öljymarkkinat - helmikuu 2018
21.02.2018 14:11Logset paransi tulosta 2017 - myyntikanavia kehitettiin USA:ssa ja Venäjällä

Siirry arkistoon »