Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6383598 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.8.2017 17:45Bridgestonelta rengasuutuuksia keskikokoisiin kuorma-autoihinLue lisää »16.8.2017 13:30Pääteiden tieliikenne jatkaa kasvuaanLue lisää »16.8.2017 13:22Vähemmän öljyä ja veneiden yhteiskäyttöä - Kiertotalouden lupaavimmat kasvuyritykset valittiinLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

16.8.2017 17:45Bridgestonelta rengasuutuuksia keskikokoisiin kuorma-autoihinLue lisää »16.8.2017 13:30Pääteiden tieliikenne jatkaa kasvuaanLue lisää »16.8.2017 13:22Vähemmän öljyä ja veneiden yhteiskäyttöä - Kiertotalouden lupaavimmat kasvuyritykset valittiinLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S14A8 V E6 (9 m3) - Aina vaan paranee

Share |
31.07.2017 6:11

dailyy1.jpg

Iveco uudisti kevyesti Daily -mallistoaan. Euro 6 -päivitetyn Dailyn erottaa parhaiten uudesta etumaskista.  

Iveco Daily pakettiautomalliston juuret löytyvät jo lähes 40 vuoden takaa. Mallin hyvän myyntimenestyksen takana on laaja, asiakkaiden tarpeisiin mukautuva mallisto ja luotettava tekniikka. Dailyt ovat alusta alkaen rakentuneet klassisen tikapuurungon ja takavedon varaan. Sittemmin mallistoa on täydennetty nelivetomalleilla. Tuore, viime vuoden puolella esitelty Euro 6 -päästötason Daily -mallisto perustuu vuonna 2014 esiteltyyn, täydellisesti uudistettuun, kolmannen sukupolven Dailyyn. Merkittävimmät uudistukset kohdistettiin akseliväliin, jousitukseen, ohjaamoon sekä keulan muotoiluun. Samalla moottorit ja voimansiirto uudistettiin ja valinnaisvarusteiden puolelle tuotiin tarjolle 8-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. 

dailyy5.jpg

Maltillisesti päivitetty

Dailyn Euro 6 -malleissa pakokaasupäästöjä puhdistetaan urealiuosta hyödyntävän jälkikäsittelylaitteiston voimin. Automaattivaihteistoa tarjotaan jatkossa myös 136-heppaisen myllyn yhteyteen. Sisustan puolella uusittiin väriteemoja ja istuimien verhoilumateriaaleja sekä esiteltiin pakettiautokäyttöön räätälöidyt liitettävyyspalvelut. 

Lisävarusteiden puolelle saatettiin nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja kangasverhoillut niskatuet. Automaattivaihteiset mallit tunnistaa jatkossa sinimustasta sisustasta ja krominkiiltoisesta etumaskista. Rahtitilaan vietiin LED-valaistus.

dailyy33.jpg

Laaja mallisto

Umpipakettiautoa on tarjolla viitenä eri sisäpituutena (2,6 m - 5,1 m), kolmella eri akselivälillä (3,0 m - 4,1 m) ja sisäkorkeudella (1,54 m - 2,1 m). Tavaratilavaihtoehtoja on yhdeksän 7,3 kuutiosta aina 19,6 kuutioon asti. Kokonaispainot alkavat 3,3 ja päättyvät tasan 7-tonniin.  Konepuolella on tarjolla 2,3 ja 3,0 litran rivinelikot teholuokissa 116 - 205 hevosvoimaa. Vakiovaihteistona on 6-vaihteinen manuaali; 8 -lovinen automaatti on tarjolla lisähinnasta.

dailyy2.jpg

Ajossa miellyttävä

Nyt koeajettavan 9 m3 Dailyn akseliväli on 3,52 m ja kokonaispaino 3500 kg. Kantavuudeksi jää noin 1300 kg. Voimanlähteenä on 8-portaisen Hi-Matic automaattivaihteiston kanssa uutena vaihtoehtona tarjottava 136 hv / 350 Nm suoritusarvoihin yltävä 2,3 litran yhteispaineruiskutusdiesel. 

Jo koeajon ensimetrit paljastavat että Euro 6 -tekniikkaan siirtymisen myötä sisämelun taso on laskenut entisestään. Ajettavuutta leimaa helppous ja vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja keskittää asiallisesti, tarjoten hyvän tuntuman kautta linjan. Runkorakenteen ja takavedon ansiosta Dailyn kääntyvyys on luokkansa kärkeä. Jousitus ottaa tienpinnan epätasaisuudet jämäkästi vastaan kuormalla tai ilman.

Moottori ja vaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kone vetää tehokkaasti läpi koko kierrosalueen. Ivecon automaattivaihteiston yhteydessä lanseeraaman PWR eli vaihteiston teho-ohjelman ansiosta etenemistahti säilyy ripeänä raskailla kuormilla sekä perävaunua vedettäessä. Kärryn massa voi olla jopa 3500 kg. 

Koeajetun auton varustusta oli täydennetty tehokkailla Lazer LED-lisäpitkillä sekä peräpäähän kattolinjaan viedyillä työvaloilla, joita pystyi hyödyntämään myös peruutettaessa.

Ostaisinko?

Uudet, joskin maltilliset päivitykset tarjoavat pienen piristyksen. Suomalaisittain tärkein uudistus on automaatin liittäminen meillä suositun 146 hv koneen yhteyteen. 

Kattava korikoko- ja varustevaihtoehtotarjonta sekä 8-vaihteinen automaattivaihteisto yhdistettynä hyvään ajettavuuteen, kilpailukykyiseen hinnoitteluun ja laaja-alaisiin Elements -huoltopalvelupaketteihin ovat oivallisia houkuttimia asiakashankinnassa. 

Iveco Daily malliston hinnat alkavat 35.646,10 eurosta (sis. Alv 24% ja autoveron 4.276,10 eur). Koeajetun Daily 35S14A8 V mallin hinta varusteineen on 43.068,87 euroa (sis. Alv 24 % ja autoveroa 4.960,87 eur).

16.08.2017 17:45Bridgestonelta rengasuutuuksia keskikokoisiin kuorma-autoihin
16.08.2017 13:30Pääteiden tieliikenne jatkaa kasvuaan
16.08.2017 13:22Vähemmän öljyä ja veneiden yhteiskäyttöä - Kiertotalouden lupaavimmat kasvuyritykset valittiin
16.08.2017 9:00Goodyearin SealTech -ratkaisu Volkswagen Arteoniin
16.08.2017 8:35Tieverkon korjausvelan kasvu on saatu pysäytettyä
16.08.2017 6:50Sampo-Rosenlew metsäkoneiden työnäytös Mäntyharjulla tämän viikon torstaina 17.8.
16.08.2017 6:30Puutavara-autoalan Mittia-messut tulevana viikonloppuna Ljusdalissa - ProMagazine.se mukana menossa
15.08.2017 15:15Luva ry: Kohtaavatko maan hallituksen biotalouspuheet ja budjettiteot 2018?
15.08.2017 15:00Stora Enso tekee huipputulosta - mutta aikoo vähentää metsäasiantuntijoita
15.08.2017 14:50Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin

Siirry arkistoon »