Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7131394 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001Lue lisää »11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolleLue lisää »11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitäLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001Lue lisää »11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolleLue lisää »11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitäLue lisää »

Kolmas UPM:n yrittäjien HCT-hakeyhdistelmä liikenteeseen Koneurakointi Aki Sammalistolle - yhdistelmä esiteltiin eilen Kauhavalla

Share |
31.07.2017 7:11

samma1.jpg

Koneurakointi Aki Sammalisto alkaa kuljettaa uudella suuren hyötykuorman (HCT) hakeyhdistelmällä sahahaketta UPM:n Korkeakosken sahalta yhtiön tehtaille Raumalla, Kouvolassa ja Lappeenrannassa. Yhdistelmä esiteltiin lehdistölle Kauhavalla perjantaina 27.7.2017.

samma52.jpg

Liikenteeseen nyt tulevan yhdistelmän kokonaispituus on 28 metriä ja kokonaispaino lastattuna maksimissaan 84 tonnia. Yhdistelmän vetoauton pituus on 12 metriä ja sen perässä on normaali 13,6 metriä pitkä viisiakselinen perävaunu. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän poikkeusluvan mukaisesti vetoauton perään voidaan liittää myös 15-metrinen kuusiakselinen perävaunu, joka on vielä rakenteilla. Sen valmistuttua yhdistelmän kokonaispituus on 29,19 metriä ja kokonaispaino lastattuna enintään 91 tonnia.

samma2.jpg

- Tällä HCT-yhdistelmällä hoidamme samoja kuljetuksia kuin tällä hetkellä 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaismassaisilla yhdistelmillämme. HCT-yhdistelmällä pyrimme ajamaan 2,0-2,5 hakekuormaa vuorokaudessa, viitenä päivänä viikossa. Näin olleen yhdistelmän kokonaisvolyymi olisi noin 2 800 tn - 3 500 tonnia kuukaudessa, toimitusjohtaja Aki Sammalisto kertoo.

Koneurakointi Sammaliston HCT-yhdistelmä on neljäs UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmistä. Ensimmäisenä liikenteeseen lähti lokakuussa 2014 Orpe Kuljetuksen HCT-puutavara-auto, joka kuljettaa raaka-puuta Saimaan ympäri kulkevaa reittiä. Tämän vuoden aikana Kuljetusliike Kalevi Huhtalan HCT-yhdistelmä aloitti sahahakekuljetukset Porista Raumalle ja Kuljetusliike Wickströmin yhdistelmä vanerihakekuljetukset Pelloksen vaneritehtaalta Ristiinasta UPM:n tehtaille Lappeenrantaan ja Kuusankoskelle.

samma4.jpg

- Kaikki jo liikenteessä olevat UPM:n yrittäjien yhdistelmät ovat olleet tehokkaassa käytössä, minkä ansiosta niiden reiteillä liikennöivien yhdistelmien kokonaismäärä on vähentynyt. Näiden yhdistelmien kuormatilahan on 30-40 % suurempi kuin normaaliyhdistelmien. Kaiken kaikkiaan liikennöinti on sujunut hyvin ja kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä ajokkeihinsa, UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura kertoo.

UPM:n yrittäjien HCT-yhdistelmät ovat osa Metsäteho Oy:n koordinoimaa Puutavaran HCT -yhdistelmien tutkimusta.

Liikennöintiä noin  25 yhdistelmällä

Koneurakointi Aki Sammalisto Oy on perustettu vuonna 2006. Yrityshistoria ulottuu kauemmaksi vuoteen 1998 saakka, jolloin toiminta alkoi toiminimellä. Yritys tarjoaa koneurakointi- ja kuljetuspalveluita pääasiallisesti mekaaniselle metsäteollisuudelle ja energiateollisuudelle. Kalustona yrityksellä on mm. pyöräkuormaajia, koneenkuljetuskalustoa ja ketjupurkavia hakeautoja vaihteleva määrä, asiakkaiden tarpeiden mukaan muuttuvalla tavalla. 

Tällä hetkellä Koneurakointi Aki Sammalisto Oy liikennöi noin 25:llä yhdistelmällä mekaanisen metsäteollisuuden ja energiateollisuuden kuljetusten parissa. Päivittäin yhtiön kalusto kuljettaa noin 70 - 100 kuormaa eli noin 3 000 - 5 000 tonnia, riippuen kuljetusmatkojen pituudesta ja paluukuormien määrästä. Vuosittain keskimääräinen ajosuorite on luokkaa 350 tkm/ajoneuvo.  

Yhtiö työllistää alan ammattilaisia ympäri Suomea. Liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella noin 10 miljoonaa euroa. Yhtiön huoltohalli sijaitsee Soinissa, jossa kaluston huollot, pesut, varustelut ja uusien autojen rakentelut ja pienet kolari/vauriokorjaukset tehdään. 

Yritys hyödyntää alan huipputekniikkaa ajoneuvojen ja kustannusten seurannassa ja sen käytössä on ollut reaaliaikainen ajoneuvojen ja ajotavan seurantajärjestelmä jo vuodesta 2012. Kuljettajien ajotapaa seurataan ja siitä annetaan palautetta kuljettajille. Tavoitteena on kehittää sitä taloudellisempaan ja turvallisempaan suuntaan koko ajan.

11.12.2017 20:10Suupohjan Konehakkuu urakoinut Logsetilla vuodesta 2001
11.12.2017 13:51BFGoodrich® esittelee eurooppalaisen rengassarjan raskaalle kuljetuskalustolle
11.12.2017 10:00Viitostiellä, Siilinjärvellä ja Lapinlahdella, tehdään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä
10.12.2017 10:11Ponsse UK avasi uudet toimitilat Skotlannissa
10.12.2017 8:11SKAL vaatii: Talvitienhoidon vakavat puutteet korjattava välittömästi
09.12.2017 11:55Uusi DAF myyjä Kaakkois-Suomeen
09.12.2017 11:50Sisu Auto vahvistaa asemiaan venäjällä
08.12.2017 13:54Laitaatsalmen eteläinen silta avataan liikenteelle
08.12.2017 13:00Nimitysuutinen Wetteri Power Oy
08.12.2017 12:40Scanian mallistouudistus saa jatkoa: Tässä on uusi L-sarja

Siirry arkistoon »