AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S14A8 V E6 (9 m3) - Aina vaan paranee

25.07.2017 3.43

ivis1.jpg

Iveco uudisti kevyesti Daily -mallistoaan. Euro 6 -päivitetyn Dailyn erottaa parhaiten uudesta etumaskista.  

Iveco Daily pakettiautomalliston juuret löytyvät jo lähes 40 vuoden takaa. Mallin hyvän myyntimenestyksen takana on laaja, asiakkaiden tarpeisiin mu- kautuva mallisto ja luotettava tekniikka. Dailyt ovat alusta alkaen rakentuneet klassisen tikapuurungon ja takavedon varaan. Sittemmin mallistoa on täydennetty nelivetomalleilla. Tuore, viime vuoden puolella esitelty Euro 6 -päästötason Daily -mallisto perustuu vuonna 2014 esiteltyyn, täydellisesti uudistettuun, kolmannen sukupolven Dailyyn. Merkittävimmät uudistukset kohdistettiin akseliväliin, jousitukseen, ohjaamoon sekä keulan muotoiluun. Samalla moottorit ja voimansiirto uudistettiin ja valinnaisvarusteiden puolelle tuotiin tarjolle 8-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. 

ivis2.jpg

Maltillisesti päivitetty

Dailyn Euro 6 -malleissa pakokaasupäästöjä puhdistetaan urealiuosta hyödyntävän jälkikäsittelylaitteiston voimin. Automaattivaihteistoa tarjotaan jatkossa myös 136-heppaisen myllyn yhteyteen. Sisustan puolella uusittiin väriteemoja ja istuimien verhoilumateriaaleja sekä esiteltiin pakettiautokäyttöön räätälöidyt liitettävyyspalvelut. 

Lisävarusteiden puolelle saatettiin nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja kangasverhoillut niskatuet. Automaattivaihteiset mallit tunnistaa jatkossa sini-mustasta sisustasta ja krominkiiltoisesta etumaskista. Rahtitilaan vietiin LED-valaistus.

ivis3.jpg

Laaja mallisto

Umpipakettiautoa on tarjolla viitenä eri sisäpituutena (2,6 m - 5,1 m), kolmella eri akselivälillä (3,0 m - 4,1 m) ja sisäkorkeudella (1,54 m - 2,1 m). Tavaratilavaihtoehtoja on yhdeksän 7,3 kuutiosta aina 19,6 kuutioon asti. Kokonaispainot alkavat 3,3 ja päättyvät tasan 7-tonniin. Konepuolella on tarjolla 2,3 ja 3,0 litran rivinelikot teholuokissa 116 - 205 hevosvoimaa. Vakiovaihteistona on 6-vaihteinen manuaali; 8 -lovinen automaatti on tarjolla lisähinnasta.

ivis4.jpg

Ajossa miellyttävä

Nyt koeajettavan 9 m3 Dailyn akseliväli on 3,52 m ja kokonaispaino 3500 kg. Kantavuudeksi jää noin 1300 kg. Voimanlähteenä on 8-portaisen Hi-Matic automaattivaihteiston kanssa uutena vaihtoehtona tarjottava 136 hv / 350 Nm suoritusarvoihin yltävä 2,3 litran yhteispaineruiskutusdiesel. 

Jo koeajon ensimetrit paljastavat että Euro 6 -tekniikkaan siirtymisen myötä sisämelun taso on laskenut entisestään. Ajettavuutta leimaa helppous ja vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja keskittää asiallisesti, tarjoten hyvän tuntuman kautta linjan. Runkorakenteen ja takavedon ansiosta Dailyn kääntyvyys on luokkansa kärkeä. Jousitus ottaa tienpinnan epätasaisuudet jämäkästi vastaan kuormalla tai ilman.

Moottori ja vaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kone vetää tehokkaasti läpi koko kierrosalueen. Ivecon automaattivaihteiston yhteydessä lanseeraaman PWR eli vaihteiston teho-ohjelman ansiosta etenemistahti säilyy ripeänä raskailla kuormilla sekä perävaunua vedettäessä. Kärryn massa voi olla jopa 3500 kg. 

Koeajetun auton varustusta oli täydennetty tehokkailla Lazer LED-lisäpitkillä sekä peräpäähän kattolinjaan viedyillä työvaloilla, joita pystyi hyödyntämään myös peruutettaessa.

Ostaisinko?

Uudet, joskin maltilliset päivitykset tarjoavat pienen piristyksen. Suomalaisittain tärkein uudistus on automaatin liittäminen meillä suositun 146 hv koneen yhteyteen. 

Kattava korikoko- ja varustevaihtoehtotarjonta sekä 8-vaihteinen automaattivaihteisto yhdistettynä hyvään ajettavuuteen, kilpailukykyiseen hinnoitteluun ja laaja-alaisiin Elements -huoltopalvelupaketteihin ovat oivallisia houkuttimia asiakashankinnassa. 

Iveco Daily malliston hinnat alkavat 35.646,10 eurosta (sis. Alv 24% ja autoveron 4.276,10 eur). Koeajetun Daily 35S14A8 V mallin hinta varusteineen on 43.068,87 euroa (sis. Alv 24 % ja autoveroa 4.960,87 eur).

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »