Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:6961870 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.11.2017 9:50Tori.fi:n tuore vaihtoautokysely paljasti mikä menee kaupaksiLue lisää »21.11.2017 8:00IVECO Daily voitti kestävän kehityksen palkinnon "Sustainable Truck of the Year" - toisena vuotena peräkkäinLue lisää »20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaastiLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

21.11.2017 9:50Tori.fi:n tuore vaihtoautokysely paljasti mikä menee kaupaksiLue lisää »21.11.2017 8:00IVECO Daily voitti kestävän kehityksen palkinnon "Sustainable Truck of the Year" - toisena vuotena peräkkäinLue lisää »20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaastiLue lisää »

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV300 Van 1,6 dCi 145 L2H1 - Odotettu uutuus tonniluokkaan

Share |
25.07.2017 5:01

nissa12.jpg

Uusi tonniluokkaan sijoittuva Nissan NV300 tarjoaa sisarmalliensa tapaan hyvän ajettavuuden ja polttoainetalouden sekä avarat ohjaamo- ja kuormatilat. Kattavien ohjaamovarusteiden ansiosta se on todellinen liikkuva toimisto.

Renault Trafic-malliin pohjautuva ja valmistajan mallistossa NV200 ja NV400 -mallien puoliväliin asemoituvaa Nissan NV300 -mallia tarjotaan poikkeuksellisen kattavalla mallivaihtoehtojen kirjolla.

nissa22.jpg

Umpipakettiautomallia on tarjolla kahdella eri koripituus- ja korkeus -vaihtoehtona. Kuormatilaa on mallista riippuen 5,2 -8,6 m3. Umpipakettiauton lisäksi mallisto pitää sisällään jatko-ohjaamo- ja tila-auto- sekä ohjaamoalusta -versiot. Kantavuudet ovat malliversiosta riippuen noin 1070 - 1300 kilogramman välimaastossa.

NV300:n voimalinjan perustana on uusi 1,6-litrainen Nissan Renault -allianssin valmistama ja Euro 6 -päästötasolle yltävä dCi-dieselmoottori, josta on tarjolla 95, 125 ja 145-hv tehoiset vaihtoehdot. Pienitehoisimmassa on perinteinen turboahdin ja tehokkaammissa kaksoisturboahtimet. Suomeen tuotavissa malleissa on vakiona ECO -nappi ja S&S-polttoainetehokkuustoiminnot. Kaikki moottorit on yhdistetty 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon.

Valmistajan mukaan 125 hv:n versio olisi kaikista polttoainetaloudellisin. Sen yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaksi ilmoitetaan 5,9 l / 100 km ja CO2 -päästöksi 155 g/km. Euro 6 -päivityksen myötä sujuva matkanteko kysyy dieselin ohella nyt myös urealiuoksen ajoittaista lisäystä. 

nissa5.jpg

Mukava pihistelijä

Nissan NV300 on, sisarmalliensa (Renault Trafic, Fiat Talento, Opel Vivaro) tapaan, äärimmäisen hyvä ajettava niin taajamassa kuin pitkilläkin taipaleilla. Asiallinen kuljettajan istuin ja hyvät ohjauspyörän säätövarat sekä erinomainen moottori, vaihteisto ja vaihteensiirto yhdistettynä hyvään jousitukseen ja laajaan kuljettajanäkemään nostavat NV300:n ansaitusti kuumimpaan kärkikamppailuun pakettiautojen tonniluokassa.

Nyt koeajettavan, tehokkaimmalla moottorilla varustetun auton ajotietokone antoi yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemaksi, talvirenkain ja n. 600 km ajosuoritteella, erittäin hyvänä kulutuslukemana pidettävän 8,7 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tarmokkaan käytön johdosta kokonaiskulutus kohosi loppumittauksessa noin 10 litraan sadalla kilometrillä. 

Koeajossa, muuten niin hyvää ajettavuutta varjosti ohjaustuntuman etäisyys ohjauksen keskivaiheilla, josta ainakin osa on pantava pehmeärunkoisten kitkarenkaiden piikkiin.

Toimiva kokonaisuus

Kattavilla lisävarusteilla täydennetty koeajokkimme täyttää ansiokkaasti valmistajan lupaukset liikkuvasta toimistosta. Kuljettajan lisäksi kahdelle matkustajalle suunniteltu ohjaamo tarjoaa riittävät tilat ja hyvän matkustusmukavuuden. Ammattikäyttäjän iloksi pikkuesineille ja papereille on varattu kelvolliset säilytystilat. Keskimmäisen istuimen selkänoja alas käännettynä kuljettajan viereen avautuu käytännöllinen, irrotettavalla kirjoitusalustalla varustettu työpöytä, joka käy myös kyynärnojasta. Käytettävyyttä ja erilaisten laitteiden virransaantia tukevat runsaslukuiset USB- ja tupakansytytinpistokkeet. Verkkovirtaa kaipaavat joutuvat kuitenkin turvautumaan erikseen hankittavaan ja asennettavan virtalähteeseen.

nissa33.jpg

Rahtiosaston puolella asiat ovat hyvällä tolalla. Leveät ja korkeat lastausluukut ja aukot ovat lähes suorakaiteen muotoisia. Seinät ovat lähes pystysuorat ja koko pituudeltaan ja korkeudeltaan vaneroidut. Matala lastauskorkeus, pitkäntavaran luukku ja kuormansidontalenkkien runsas määrä oikeuttavat ylimääräiseen plus-merkkiin kiitettävään arvosanan päälle, autoa ja tavaratilaa kokonaisuutena arvioitaessa. 

Uuden NV300 verolliset hinnat lähtevät 30 993 eurosta. Nyt koeajetun L2H1 -korisen auton hintapyynti on varusteineen noin 35 500 euroa.

nissa43.jpg

21.11.2017 9:50Tori.fi:n tuore vaihtoautokysely paljasti mikä menee kaupaksi
21.11.2017 8:00IVECO Daily voitti kestävän kehityksen palkinnon "Sustainable Truck of the Year" - toisena vuotena peräkkäin
20.11.2017 20:11Myy metsäkoneesi Fomatec konepörssin kautta - luotettavasti ja tehokkaasti
20.11.2017 15:45Tilannekatsaus: Kansainväliset öljymarkkinat - marraskuu 2017
20.11.2017 10:40Antti Ollikainen Wetteri Power Oy:n toimitusjohtajaksi
20.11.2017 9:15Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto - sopii hyvin myös puunajoon
20.11.2017 9:11Täyssähköisen Mercedes-Benz Citaron lähtölaskenta on käynnistynyt
20.11.2017 8:33Sampo-Rosenlewin tehdaspäivässä Porissa 29.11. pääset tutustumaan metsäkoneisiin sekä niiden valmistukseen - tervetuloa!
20.11.2017 8:25Kaatopaikkakielto ohjaa metsäteollisuuden jätteitä hyötykäyttöön
20.11.2017 6:30VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on työn alla

Siirry arkistoon »