AMMATTILEHTI KOEAJAA: Nissan NV300 Van 1,6 dCi 145 L2H1 - Odotettu uutuus tonniluokkaan25.07.2017 5.01
Uusi tonniluokkaan sijoittuva Nissan NV300 tarjoaa sisarmalliensa tapaan hyvän ajettavuuden ja polttoainetalouden sekä avarat ohjaamo- ja kuormatilat. Kattavien ohjaamovarusteiden ansiosta se on todellinen liikkuva toimisto. Renault Trafic-malliin pohjautuva ja valmistajan mallistossa NV200 ja NV400 -mallien puoliväliin asemoituvaa Nissan NV300 -mallia tarjotaan poikkeuksellisen kattavalla mallivaihtoehtojen kirjolla. Umpipakettiautomallia on tarjolla kahdella eri koripituus- ja korkeus -vaihtoehtona. Kuormatilaa on mallista riippuen 5,2 -8,6 m3. Umpipakettiauton lisäksi mallisto pitää sisällään jatko-ohjaamo- ja tila-auto- sekä ohjaamoalusta -versiot. Kantavuudet ovat malliversiosta riippuen noin 1070 - 1300 kilogramman välimaastossa. NV300:n voimalinjan perustana on uusi 1,6-litrainen Nissan Renault -allianssin valmistama ja Euro 6 -päästötasolle yltävä dCi-dieselmoottori, josta on tarjolla 95, 125 ja 145-hv tehoiset vaihtoehdot. Pienitehoisimmassa on perinteinen turboahdin ja tehokkaammissa kaksoisturboahtimet. Suomeen tuotavissa malleissa on vakiona ECO -nappi ja S&S-polttoainetehokkuustoiminnot. Kaikki moottorit on yhdistetty 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. Valmistajan mukaan 125 hv:n versio olisi kaikista polttoainetaloudellisin. Sen yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaksi ilmoitetaan 5,9 l / 100 km ja CO2 -päästöksi 155 g/km. Euro 6 -päivityksen myötä sujuva matkanteko kysyy dieselin ohella nyt myös urealiuoksen ajoittaista lisäystä. Mukava pihistelijä Nissan NV300 on, sisarmalliensa (Renault Trafic, Fiat Talento, Opel Vivaro) tapaan, äärimmäisen hyvä ajettava niin taajamassa kuin pitkilläkin taipaleilla. Asiallinen kuljettajan istuin ja hyvät ohjauspyörän säätövarat sekä erinomainen moottori, vaihteisto ja vaihteensiirto yhdistettynä hyvään jousitukseen ja laajaan kuljettajanäkemään nostavat NV300:n ansaitusti kuumimpaan kärkikamppailuun pakettiautojen tonniluokassa. Nyt koeajettavan, tehokkaimmalla moottorilla varustetun auton ajotietokone antoi yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemaksi, talvirenkain ja n. 600 km ajosuoritteella, erittäin hyvänä kulutuslukemana pidettävän 8,7 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tarmokkaan käytön johdosta kokonaiskulutus kohosi loppumittauksessa noin 10 litraan sadalla kilometrillä. Koeajossa, muuten niin hyvää ajettavuutta varjosti ohjaustuntuman etäisyys ohjauksen keskivaiheilla, josta ainakin osa on pantava pehmeärunkoisten kitkarenkaiden piikkiin. Toimiva kokonaisuus Kattavilla lisävarusteilla täydennetty koeajokkimme täyttää ansiokkaasti valmistajan lupaukset liikkuvasta toimistosta. Kuljettajan lisäksi kahdelle matkustajalle suunniteltu ohjaamo tarjoaa riittävät tilat ja hyvän matkustusmukavuuden. Ammattikäyttäjän iloksi pikkuesineille ja papereille on varattu kelvolliset säilytystilat. Keskimmäisen istuimen selkänoja alas käännettynä kuljettajan viereen avautuu käytännöllinen, irrotettavalla kirjoitusalustalla varustettu työpöytä, joka käy myös kyynärnojasta. Käytettävyyttä ja erilaisten laitteiden virransaantia tukevat runsaslukuiset USB- ja tupakansytytinpistokkeet. Verkkovirtaa kaipaavat joutuvat kuitenkin turvautumaan erikseen hankittavaan ja asennettavan virtalähteeseen. Rahtiosaston puolella asiat ovat hyvällä tolalla. Leveät ja korkeat lastausluukut ja aukot ovat lähes suorakaiteen muotoisia. Seinät ovat lähes pystysuorat ja koko pituudeltaan ja korkeudeltaan vaneroidut. Matala lastauskorkeus, pitkäntavaran luukku ja kuormansidontalenkkien runsas määrä oikeuttavat ylimääräiseen plus-merkkiin kiitettävään arvosanan päälle, autoa ja tavaratilaa kokonaisuutena arvioitaessa. Uuden NV300 verolliset hinnat lähtevät 30 993 eurosta. Nyt koeajetun L2H1 -korisen auton hintapyynti on varusteineen noin 35 500 euroa. |