AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Citan 112 AT BlueEFFICIENCY - Kätevä automaatti

25.07.2017 9.30

citsi1.jpg

Keskipitkiin bensiinimoottorilla varustettuihin Mercedes- Benz Citan 112 paketti- ja tila-autoihin on tarjolla 6- vaihteinen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto.

Automaatti-Citanin Euro 6b -päästötasolle yltävä 1,2-litrainen moottori on varsinainen voimapesä. Polttoaineen suorasuihkutuksella ja turboahtimella varustetun moottorin parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 84 kW(114 hv) / 4500 r/min ja vääntömomentiksi 190 Nm / 2000-4000 r/min kierrosalueella. Ohitustilanteissa moottori antaa 20 sekunnin ajan vielä ylimääräiset 15 Nm lisävääntöä 2-, 3- ja 4 -vaihteilla. 

citis5.jpg

Ajossa 6-vaihteinen 6G-DCT -kaksoiskytkin-automaatti yltää parhaimpien markkinoilla olevien automaattien tasolle. Vaihtotapahtumat sujuvat nopeasti ja lähes huomaamattomasti.

citsi2.jpg

Hiljainen puurtaja

Koeajettava Citan tila-auto tarjoaa asialliset oltavat kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle.

citis32.jpg

Matkustamon jatkeena on avoin, noin metrin mittainen tavaratila, jota voi kasvattaa penkkien selkänojia kaatamalla jopa 2,8 metriin. Renault Kangoosta jatkojalostetun Citanin sisämelutaso on avaroista sisätiloistaan huolimatta matala. 

Polttoaineenkulutus nousi sekalaisessa ajossa BlueEFFICIENCY -pakettiin sisältyvistä Start/Stop- ja älykkäästä latausjärjestelmästä huolimatta suurimmillaan yli 8-litraan, joka on jonkin verran valmistajan lupauksia enemmän. Olkoonkin että kyydissä oli suurimman osan ajasta lähes 500 kg painoinen kuorma.

citsi3.jpg

Taipuu moneen 

Hieman yli 4,3-metrin pituinen ja asiallisen maavaran omaava Citan on yllättävänkin oivallinen kulkupeli myös silloin, kun tarkoituksena on kuljettaa ihmisiä ja kuormaa tavallista vaikeakulkuisempien taipaleiden päähän. 

Ohjausvaste on hyvä ja koneen voimavarat riittävät tarvittaessa ripeään etenemiseen. Automaattivaihteiston ja luistonesto- ajonvakautusjärjestelmien sekä jousituksen toiminta oli kaikissa kohtaamissamme olosuhteissa johdonmukaista ja auton käyttäytyminen hyvin ennakoitavissa. 

Haastajaksi

Automaattivaihtoehto täydentää Mercedeksen kevyen pään hyötyautomallistoa ja nostaa Citanin varteen otettavaksi haastajaksi Volkswagen Caddy DSG -mallille.  

Bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustetun Mercedes-Benz Citan -malliston verolliset hintapyynnit alkavat umpipakettiautona reilusta 30 000 eurosta, keppivaihteisena vajaasta 27 400 eurosta. Tila-autoa havittelevan tulee varautua n. 2500 euroa korkeampiin lähtöhintoihin. Valmistajalle ominaiseen tapaan myös Citan -malleihin on tarjolla runsaasti erilaisia lisävarustevaihtoehtoja.

Tänä kesänä Citanista tulee myyntiin myös dieselautomaatti kun 6G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on saatavana 111CDI -malliin keskipitkään A2- ja pitkään A3-korimalliin tila- ja pakettiautoon.

citis6.jpg

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »