AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Citan 112 AT BlueEFFICIENCY - Kätevä automaatti25.07.2017 9.30
Keskipitkiin bensiinimoottorilla varustettuihin Mercedes- Benz Citan 112 paketti- ja tila-autoihin on tarjolla 6- vaihteinen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto. Automaatti-Citanin Euro 6b -päästötasolle yltävä 1,2-litrainen moottori on varsinainen voimapesä. Polttoaineen suorasuihkutuksella ja turboahtimella varustetun moottorin parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 84 kW(114 hv) / 4500 r/min ja vääntömomentiksi 190 Nm / 2000-4000 r/min kierrosalueella. Ohitustilanteissa moottori antaa 20 sekunnin ajan vielä ylimääräiset 15 Nm lisävääntöä 2-, 3- ja 4 -vaihteilla. Ajossa 6-vaihteinen 6G-DCT -kaksoiskytkin-automaatti yltää parhaimpien markkinoilla olevien automaattien tasolle. Vaihtotapahtumat sujuvat nopeasti ja lähes huomaamattomasti. Hiljainen puurtaja Koeajettava Citan tila-auto tarjoaa asialliset oltavat kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle. Matkustamon jatkeena on avoin, noin metrin mittainen tavaratila, jota voi kasvattaa penkkien selkänojia kaatamalla jopa 2,8 metriin. Renault Kangoosta jatkojalostetun Citanin sisämelutaso on avaroista sisätiloistaan huolimatta matala. Polttoaineenkulutus nousi sekalaisessa ajossa BlueEFFICIENCY -pakettiin sisältyvistä Start/Stop- ja älykkäästä latausjärjestelmästä huolimatta suurimmillaan yli 8-litraan, joka on jonkin verran valmistajan lupauksia enemmän. Olkoonkin että kyydissä oli suurimman osan ajasta lähes 500 kg painoinen kuorma. Taipuu moneen Hieman yli 4,3-metrin pituinen ja asiallisen maavaran omaava Citan on yllättävänkin oivallinen kulkupeli myös silloin, kun tarkoituksena on kuljettaa ihmisiä ja kuormaa tavallista vaikeakulkuisempien taipaleiden päähän. Ohjausvaste on hyvä ja koneen voimavarat riittävät tarvittaessa ripeään etenemiseen. Automaattivaihteiston ja luistonesto- ajonvakautusjärjestelmien sekä jousituksen toiminta oli kaikissa kohtaamissamme olosuhteissa johdonmukaista ja auton käyttäytyminen hyvin ennakoitavissa. Haastajaksi Automaattivaihtoehto täydentää Mercedeksen kevyen pään hyötyautomallistoa ja nostaa Citanin varteen otettavaksi haastajaksi Volkswagen Caddy DSG -mallille. Bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustetun Mercedes-Benz Citan -malliston verolliset hintapyynnit alkavat umpipakettiautona reilusta 30 000 eurosta, keppivaihteisena vajaasta 27 400 eurosta. Tila-autoa havittelevan tulee varautua n. 2500 euroa korkeampiin lähtöhintoihin. Valmistajalle ominaiseen tapaan myös Citan -malleihin on tarjolla runsaasti erilaisia lisävarustevaihtoehtoja. Tänä kesänä Citanista tulee myyntiin myös dieselautomaatti kun 6G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on saatavana 111CDI -malliin keskipitkään A2- ja pitkään A3-korimalliin tila- ja pakettiautoon. |