Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:7914916 kpl

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.2.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi RuotsissaLue lisää »23.2.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonuksetLue lisää »23.2.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuuLue lisää »

Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

23.2.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi RuotsissaLue lisää »23.2.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonuksetLue lisää »23.2.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuuLue lisää »

LVM: EU:n maantieliikennepaketilla halutaan pitää toimiala kilpailukykyisenä

Share |
08.07.2017 15:01

Euroopan komission maantieliikennettä koskevissa asetuksissa linjataan muun muassa tiemaksuista, liikenteen markkinoille pääsystä ja työaikaa koskevista säädöksistä.

Valtioneuvosto kannattaa pääosin ehdotuksia, joiden tavoitteena on auttaa toimialaa pysymään kilpailukykyisenä ja siirtymään kohti digitaalista ja vähäpäästöistä liikennettä. Samalla pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta, vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa sekä turvaamaan työntekijöiden sosiaaliset oikeudet.

Euroopan komissio julkaisi 31. toukokuuta 2017 ehdotuksensa maantieliikennettä koskevaksi paketiksi. Paketti sisältää lainsäädäntöehdotuksia koskien tieliikenteen markkinoillepääsyä, sosiaalisia kysymyksiä, liikenteen hinnoittelua sekä raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen seurantaa ja raportointia. 

Komissio esittää lukuisia muutoksia tiemaksuja koskevaan lainsäädäntöön (eurovinjettidirektiivi). Muutosten tavoitteena on edistää vähäpäästöisempää ja tehokkaampaa liikennettä sekä turvata liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittävä rahoitus. 

Tavoitteiden toteuttamiseksi komissio esittää, että aikaperusteisista käyttäjämaksuista luovuttaisiin ja ne korvattaisiin siirtymäajan kuluessa ajettuun matkaan perustuvilla kilometrimaksuilla. Edistääkseen kilometrimaksun käyttöönottoa komissio ehdottaa myös, että raskaan liikenteen pakollisesta ajoneuvoverosta luovuttaisiin. Lisäksi komissio esittää, että maksut voitaisiin laajentaa koskemaan kaikkia ajoneuvoja ja koko tieverkkoa, koska hiilidioksidipäätöt syntyvät alueesta ja ajoneuvon tyypistä riippumatta. Direktiivin peruslähtökohta ei kuitenkaan muutu, sillä jäsenvaltiot voisivat edelleen itse päättää ottavatko ne käyttöön tiemaksuja.

Valtioneuvoston näkemyksen mukaan on hyvä, että tiemaksujen käyttöönotto jää jokaisen jäsenvaltion itsensä päätettäväksi. Direktiiviehdotus jättää jäsenvaltioille pääasiassa riittävästi joustoa ja valinnanvapautta. Suomi on kuitenkin harvaan asuttu ja pinta-alaltaan suuri maa, jossa kilometrimaksut voivat nostaa liikkumiskustannuksia. Tämän vuoksi valtioneuvosto katsoo, että vaikka aikaperusteinen maksu ei toteuta käyttäjä maksaa -periaatetta yhtä tehokkaasti kuin kilometrimaksu, tulisi raskaan liikenteen aikaperusteinen maksu sallia pidemmälle ajanjaksolle kuin vuoden 2023 loppuun. Valtioneuvosto pitää myös tärkeänä, että lainsäädäntö ei rajoita uudenlaisten rahoitusmallien tai liikenteen palvelupakettien kehittämistä.

Komission muut ehdotukset, jotka koskevat tieliikenteen markkinoille pääsyä sekä kabotaasia, noudatettavia ajo- ja lepoaikoja sekä ajopiirturia ja maantieliikenteen lähetettyjä työntekijöitä sekä sosiaalisäännösten valvontaa, ovat pääasiassa valtioneuvoston näkemyksen mukaan oikean suuntaisia.  

Kabotaasin osalta komissio ehdottaa siirryttäväksi siihen, että kabotaasia saadaan harjoittaa yhdessä jäsenvaltiossa viiden päivän ajan, kun tällä hetkellä sallitaan kolme kuljetusta seitsemän päivän aikana. Valtioneuvosto katsoo, että ehdotuksissa on kuitenkin useita jatkotyössä tarkennettavia seikkoja, jotta lainsäädännöllä saavutettaisiin sille asetetut tavoitteet. 

Komissio esittää myös uusia markkinoillepääsyehtoja kevyille tavarankuljetusajoneuvoille, lähinnä pakettiautoille. Komission ehdotuksessa ei esitetä liikennelupaa, mutta näitä ajoneuvoja käyttävillä yrityksillä olisi oltava toimitila liikenteenharjoittamisvaltiossa ja niiden tulisi täyttää tietyt vakavaraisuusvaatimukset. 

Suomessa liikenteen palveluista annetulla lailla kevennetään pakettiautoja koskevia vaatimuksia niin, että nykyisen luvanvaraisuuden sijasta palveluntarjoajan tulee jatkossa rekisteröityä Liikenteen turvallisuusvirastoon. Valtioneuvosto katsoo, että myös EU-tasolla tulisi pyrkiä ratkaisuun, joka huomioi eri maiden olosuhteet ja joka ei aseta tarpeettomia esteitä alalle tuloon kevyiden tavarankuljetusajoneuvojen osalta.  

Valtioneuvosto kannattaa maatiepaketin hiilidioksidipäästöjen seurantaa ja raportointia koskevia ehdotuksia. Ehdotukset auttavat EU:n jäsenvaltioita pääsemään kansallisiin päästövähennystavoitteisiinsa, helpottavat ympäristöystävällisten valintojen tekemistä ja kannustavat ajoneuvojen valmistajia kehittämään vähäpäästöisiä ratkaisuja.

Valtioneuvosto toimitti EU:n maantiepakettia koskevan kirjelmän eduskunnalle 5. heinäkuuta 2017.

23.02.2018 17:20Gasumille investointitukea tankkausasemaverkoston laajentamiseksi Ruotsissa
23.02.2018 9:30Metsä Group maksaa omistajajäsenten kuitupuille tuplabonukset
23.02.2018 9:06Volkswagen Touareg uudistuu
22.02.2018 23:16Alumiinipankon paras ominaisuus on vaikutelma ruostumattomuudesta - teräspankolla huonoin ominaisuus on ruostuminen.
22.02.2018 17:44Tervetuloa huomenna perjantaina ja lauantaina! Komatsu 901XC -hakkuukone saapuu Sotkamoon perjantaina ja lauantaina 23.-24. helmikuuta
22.02.2018 13:00TM: Opel Insignia on Vuoden Talviauto 2018
22.02.2018 12:30Volvo Trucks entistäkin vahvemmin mukana Puunkuormaajamestari 2018 -kisassa
22.02.2018 9:25Mercedes-Benz: vuoteen 2022 mennessä, luvassa yli uutta 50 sähkö- ja hybridimallia
22.02.2018 9:20Vuoden arktinen muotoiluyritys 2018 -palkinto on myönnetty Aurora eMotionin sähkökelkalle
22.02.2018 9:15Puukauppa kävi vilkkaana vuonna 2017

Siirry arkistoon »