Mukavuutta ja tehokkuutta autohakkuri työskentelyyn

19.06.2022 13.40

mipe12.jpg

Mi-Pe Oy Kiteeltä otti maaliskuussa käyttöön jo kolmannen Eschlböck Biber -autohakkurin. Itävaltalaismerkki on osoittautunut yli vuosikymmenen aikana erittäin luotettavaksi ja tehokkaaksi koneeksi.

Mi-Pe Oy:n yrittäjä Mikko Luukkaisella on todella pitkä kokemus hakkuriyrittämisestä:

- Hakkuria lähdin ajamaan vuonna 1986 isäni Pentin yrityksessä; hän aloitti urakoinnin laikkahakkurilla jo 1976, joten kyllä tässä on jotain matkan varrella alasta ja hakkureiden sielunelämästä opittu. Mi-Pe perustettiin 1992 ja muutama vuosi myöhemmin rakennettiin tytäryhtiön Kiteen LT-Hitsauksen kanssa Suomen ensimmäinen auton päälle asennettu ympäripyörivä rumpuhakkuri sahalla käytössä olleesta kehikkorungosta ja rummusta.

mipe42.jpg

(kuva: Mi-Pe Oy:n Mikko Luukkainen on tyytyväinen uuteen työpaikkaansa: - Jo muutaman viikon autosta ajamisen jälkeen olen huomannut että olo ei ole flunssainen eikä niska ja selkä jumiudu, kun saa työskennellä lämpöisessä autossa missä Recaron valmistama ilmapenkki pyörii joka suuntaan ja työskentelyasento on rennompi. Ja näkyvyys on hyvä työskentelyalueelle, ainoastaan korkeimmat puupinot pitää ottaa nosturilla vähän varovaisemmin.)

Kokonaisurakointia itärajan tuntumassa

Tänä päivänä Mi-Pe kokonaisurakoi haketta Metsä Groupille ja Stora Ensolle sekä muille lämpölaitoksille - lisäksi tehdään jonkin verran haketusta maataloillekin. Käytössä on kolme Eschlböck Biber autohakkuria.

- Liikumme itärajan alueella Kiteen kulmilta aina Luumäelle saakka, joten ajomatkat ovat välillä aika reippaita. Niinpä autohakkurin pitää olla maastokelpoinen mutta myös mukava ajaa maantiellä. Tuotettu hake kuljetetaan neljällä hakeyhdistelmällämme pääasiassa Joensuuhun Fortumille, Varkauteen Stora Ensolle ja Simpeleeseen Metsä Groupille. Suurin osa hakkeesta tehdään tienvarsikasoista mutta toki välillä ollaan myös terminaaleissa, kertoo Luukkainen. 

mipe32.jpg

(kuva: Eschlböckin tehdasvalmiissa autohakkuripaketissa näkyy vuosikymmenten kokemus ja sarjatuotantolaatu. Asiakkaita on kuunneltu tarkalla korvalla myös päällerakenteen yksityiskohdissa.)

Eschlböck vakuuttanut luotettavuudellaan

Ensimmäisen Eschlböck autohakkurin, malliltaan Biber 80 RM  Mi-Pe hankki Salo-Machineryn Pertti Salolta vuonna 2011:

- Kyseessä oli Majoisen Esalta vapautunut käytetty hakkuri vuosimallia 2009. Omalla Mercedes-Benzin moottorilla varustettu ympäripyörivä hakkuri on asennettu MAN kuorma-auton päälle ja sillä on nyt työskennelty reippaasti yli 20 000 tuntia. Erittäin luotettava kone on edelleen iskussa ja alkuperäisellä täysteräisellä rummulla syntyy hyvää haketta, missä ei ole jauhoa eikä tikkuja, erityisesti pienlaitosten tarpeisiin.

Astetta järeämpi hakkuri, vähän käytetty Eschlböck Biber 84 RM varustettuna omalla Scanian moottorilla ja asennettuna ympäripyöriväksi Mercedes-Benz Actros 8x6:n päälle, ostettiin Salo-Machineryltä vuonna 2015.

- Yli 10 000 tuntia mittariin kerännyt Biber 84 RM on sekin pelannut odotusten mukaan ja ehkä jopa paremmin kovassa käytössämme. Nyt talvella vaihdoimme siihen rummun ja koneella haketetaan tehokkaasti toivottavasti vielä vuosikausia. Haketustehoa löytyy ja hake lentää pöllyttämättä kauas mikä on tärkeä asia erityisesti terminaalissa isoja kasoja tehtäessä. Hakeheittäjän siivikon halkaisija on 154 cm ja siinä on 8 järeää heittosiivikkoa mitkä on käännettävissä kaksi kertaa. Jos haketetaan hyvää risukasaa niin nuppikuorman täyttää vartissa ja 70 kuution kärryn reilussa parissakymmenessä minuutissa, kertoilee Luukkainen.

mipe22.jpg

(kuva: Biber 84 RBZ hakkurissa on suuri järeä syöttöpöytä, 122 cm leveä syöttöaukko ja aggressiivinen iso syöttörulla, joten nosturilla saa pitää kiirettä mitä tahansa materiaalia syötettäessä.)

Uusi autohakkuri löytyi todella nopeasti

Haketusmäärien kasvaessa Mi-Pe:lle tuli tarvetta kolmannelle autohakkurille.

- Hyvien kokemusten perusteella en oikeastaan edes miettinyt muita vaihtoehtoja Eschlböckin rinnalle. Hakkurin rakenne on tullut tutuksi ja kun samat kulutusosat ym. sopii kaikkiin koneisiin niin huoltohommat helpottuu, vielä kun Salo-Machineryn varaosapalvelukin pelaa kiitettävästi. Kun tehtaalta vapautui nyt talvella uusi Biber 84 RBZ heti toimitukseen, niin kaupat käteltiin Salon Pertin kanssa samantien ja saimme täysin valmiin autohakkuripaketin Suomeen reilussa viikossa joten hyvää tuuriakin oli matkassa, ilmoittaa Luukkainen.

Hakkurin käyttö autosta on hyväksi terveydelle

Uusi sivusyöttöinen Biber 84 RBZ ottaa voimansa MAN TGS 26.510 6x6 alustasta ja nosturina on Epsilon Palfinger M100LD. Myös kaksi muuta Mi-Pe:n hakkuria on varustettu itävaltalaisnosturilla, eikä niihin ole pitkän historian aikana tehty muuta isompaa remonttia kuin vaihdettu ylettimen ketjut ja kulutuspalat - rakenteita ei ole hitsailtu kertaakaan. 

- Tämä on meidän ensimmäinen hakkuri mitä käytetään auton ohjaamosta kun kahdessa muussa kiipeillään nosturiohjaamoon. Toki korkeat puupinot näkee paremmin nosturista mutta autosta käsin työskentely on paljon mukavampaa ja näkyvyyskin on yllättänyt. Varsinkaan risukasojen kanssa ei ole mitään ongelmia ja jos kohdalle osuu isoja puupinoja niin sitten korkeimmat kohdat pitää ottaa nosturilla vähän varovaisemmin.Ja kun käytössä on useampi hakkuri niin voimme suunnitella haketuskohteet niille parhaiten sopivaksi, pohtii Luukkainen.

Auton tasokkaasta ohjaamosta Recaron ilmapenkistä työskentely on osoittautunut myös terveydelle paremmaksi:

- En enää ihan nuori ole joten yrittäjän oma terveys pitää laittaa etusijalle. Jo muutaman viikon autosta ajamisen jälkeen olen huomannut että olo ei ole flunssainen eikä niska ja selkä jumiudu, kun saa työskennellä lämpöisessä autossa missä hakkurinkäyttö penkki pyörii joka suuntaan ja työskentelyasento on rennompi. Ja kun nosturiohjaamoon ei tarvitse kiipeillä monta kertaa päivässä niin liukastumisen riskikin poistuu.

mipe6.jpg

(kuva: Eschlböckin tehdasvalmis ohjaamomuutos on toteutettu laadukkaasti, tarjoten kuljettajalla tasokkaan työpaikan.)

Rumpu vahvistunut

Uuden Biber 84 RBZ hakkurin rummun rakenne on muuttunut aiempaan malliin verrattuna.

- Rumpu on nyt kasattu pulteilla kun aiemmin se oli hitsattu. Myös kitkaliitosholkkeja on akselissa moninkertainen määrä joten uskon että kestävyys on entistäkin parempi, Luukkainen toteaa.

Haketta syntyy pienellä polttoainemäärällä

Kuorma-autosta voiman ottava Biber 84 RBZ käyttää vähemmän polttoainetta kuin omalla moottorilla varustetut mallit.

- Esimerkiksi kun teimme lumppitukkia terminaalissa niin kulutus oli 0,35 litraa per tuotettu hakekuutio, mikä on hyvä tulos, vaikka toki näillä polttoaineen hinnoilla hintaa hakkeelle syntyykin. Myös haketustehossa päästään lähes samalle tasolle kuin erillismoottorisilla Bibereillämme, kommentoi Luukkainen.  

Myös ensikokemukset uudesta MAN TGS 26.510 6x6 autosta ovat oikein positiiviset:

- Maasto-ominaisuudet ovat niin hyvät että tämä on oikea tunarin työkalu, sillä pahastakin paikasta pääsee varmasti pois vaikka kuski vähän hömöilisikin, naurahtaa Mikko Luukkainen.

mipe5.jpg

(kuva: MAN TGS 26.510 6x6 kuorma-auto on todella maastokykyinen ja maavaraa löytyy pahimmissakin haketuspaikoissa liikkumiseen.)

21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon

Näytä lisää »