AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Van - Sesam aukene!

18.06.2022 15.01

kangoo1.jpg

Renault tuo uuteen Kangoo Vaniin tarjolle ensimmäisenä autovalmistajana innovatiivisen Easy Side Access -sivuoviratkaisun, mikä vie mallin käytännöllisyyden osalta suoraan kokoluokkansa kärkeen. 

(kuva yllä: Renault Kangoon kolmas mallisukupolvi ensiesiteltiin viime vuoden puolella. Suomessa myynti käynnistyy kuluvan vuoden syksyllä.)

Viime vuonna tarjolle tuodun Renault Express Vanin vanavedessä ranskalaisvalmistaja on tuomassa Suomen markkinoille myös palkitun kolmannen sukupolven Kangoon. Aikaisempaa linjakkaampi sekä pituus että leveyssuunnissa kasvatetun Kangoon keulailmeeseen on tuotu valmistajan henkilöautoista ominaisia piirteitä. Mallisarjan valmistus käynnistyi lyhyen eli 3,3-3,9 kuution tavaratilan tarjoavan koripituusvaihtoehdon voimin. Samalta tuotantolinjalta valmistuvat myös sisarmalli Mercedes-Benz Citanit, joiden toteutuksessa on nyt aikaisempaa selvemmin esillä valmistajakohtaiset ominaisuudet. 

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat tutut 1,5 litran diesel ja 1,3 litran bensiinimoottorit, useina eri tehovaihtoehtoina. Täyssähköistä Kangoo E-Tech mallia voidaan odotella saapuvaksi kesän aikana. Suomessa Kangoon myynti on tarkoitus käynnistää vuoden toisella puoliskolla pidemmän akselivälin (4,2-4,9 m3) malleilla. Suomen Renault maahantuonnista kerrotaan että pidemmän akselivälin Kangoo asemoituu paremmin meidän markkinoillemme.

kangoo2.jpg

(kuva: Uuteen Kangooseen on tarjolla lisähinnasta uusi ja innovatiivinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, mikä helpottaa kuormausta merkittävästi. Uutta ovat myös 90 astetta avautuvat ovet.)

Vallankumouksellinen

Nyt koeajettavassa ”stumppi- mallissa” on Renaultin kehittämä ja kenties jopa vallankuomouksellinen Easy Side Access eli kylkilastaus-aukko, jossa apumiehen puolella ei ole lainkaan B-pilaria kuormatilan ja matkustamon välissä. Maahantuojan mukaan alle tuhannen euron lisähinnasta tehdastilauksena tarjottava kyljen avoin tila on peräti 1,4 metriä eli yli kaksinkertaisesti edellisen sukupolveen Kangoohon verrattuna. Perusmallissa lastausaukko on leveimmillään 70 cm luokkaa. Etuistuin alas kännettynä ja verkkomallin väliseinä sivuun taitettuna kylkilastausaukosta saa soviteltua vaikkapa Euro-lavan kyytiin. Renault toi rahtitilan perään pariovet vuonna 1997, sittemmin niistä on muodostunut standardi pienten pakettiautojen kokoluokassa. Metsurit ja muut ulkona työskentelevät arvostavat perinteistä ja tarvittaessa jonkinmoisen sateensuojan virkaa tekevää läppämallin luukkua. Se on tarjolla myös uuteen Kangoohon, joskin pienestä lisähinnasta. 

Kantavuutta ”stumppi-Kangoo” tarjoaa rapiat 500 kg, mikä tuntuu auton joustitusominaisuudet huomioon ottaen pieneltä. Uudelleen suunnitellun jousitusgeometrian ja kelvollisen maavaran ansiosta Kangoolla kelpaa taivaltaa myös pääteiden ulkopuolella. Sähköisen ohaustehostimen myötä Kangoon ohausvaste on saatu aikaisempaa täsmällisemmäksi, mutta petrattavaakin vielä olisi. Etenkin maantienopeuksilla tuntuma jää ohueksi. Samalta tuotantolinjalta valmistuvassa sisarmalli Mercedes-Benz Citanissa ohjauksen puutteet ovat korjattu. 

Voimalinjan perustana on luo- tettavan ja polttoainetaloudellisen moottorin maineen saavuttanut 1,5 litrainen dCi diesel. Teräsmännillä ja pakokaasuahtimella varustetusta polttomoottorista irrotetaan huipputehoa maltillisesti, versiosta riippuen 86, 95 tai 115 hevosvoimaa. Maahantuojan esittelyautossa on näistä keskimmäinen eli 95 heppainen variantti. Sen kanssa pärjää mainiosti muun liikenteen seassa. Alkuvaiheessa kaikissa vaihtoehdoissa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka päivitettiin malliuudistuksessa uusimpaan kehitysversioonsa. Suosittu EDC -kaksoiskytkinvaihteisto tuodaan tarjolle kaikkiin vaihtoehtoihin myöhemmin tämän vuoden aikana. 

Ajossa Kangoo tarjoaa yllätyksetöntä matkantekoa. Polttoaineenkulutus pysyttelee moottorille tyypillisellä noin 5,5 litran tasolla sekalaisella ajotavalla. 

Kylkilastausaukosta johtuen matkustamon ja rahtitilan jakava väliseinä on vänkärin paikalta verkkoseinää, joten sisämelu nousee ajoittain korkeaksi. Samaisesta syystä auton lämmityslaite joutuu pakkaskeleillä koetukselle. Miellyttävän lämpötilan saavuttaminen kestää ilman lisälämmitintä hyvän tovin. Muutoin ajettavuudessa ei ole sanottavaa. Tehoa piisaa ja vaihteet soljuvat paikoilleen sujuvasti.  Myös jarrutuntuma on asiallinen, vaikka taka-akselilla onkin perinteiset rumpujarrut.

kangoo3.jpg

(kuva: Täysin uusi kojelauta on asiallinen. Säilytystiloja on hyvin ja viihdejärjestelmä integroituine peruustuskameranäyttöineen ja liitettävyyspalveluineen on tätä päivää.)

Sisusta tähän päivään

Kangoo sai malliuudistuksessa täysin uuden kojelaudan ja istuimet. Samalla kuljettajaa avustavien järjestelmien määrää kasvatettiin.

Ohjaamossa korostuvat vaakasuorat linjat ja runsaat säilytystilat, mitä on kaikkiaan 60 litraa. Kokonaan uudelleen suunnitellut istuimet tarjoavat aiempaa enemmän mukavuutta. Istuinlämmityksessä on nyt kaksi tehoaluetta. Soisi olla useampikin, sillä nyt vaihtoehdot ovat kuuma tai tosikuuma. Käyttökytkin on sentään saatu nostettua istuimen rungosta kojelautaan. Kilpailussa asiakkaista Renault jää pienoiselle takamatkalle siinä, ettei Kangoohon ole lainkaan tarjolla tuulilasilämmitystä tai ratinlämmitystä. 

Kangoo Vanin varusteisiin kuuluu Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä ja kuljettajaa avustaviin järjestelmin kuuluu mm. Kaistallapitoavustin, perävaunun ajonvakautus, jarrutuksen vakautus sekä hätäjarrutusavustin.

Hinnat avoinna

Pari pientä harmittavaa seikkaa muutoin niin onnistuneen Kangoon suunnittelusta löytyy. Ensimmäinen ja perustavanlaatuinen suunnittelun kukkanen ovat näköesteen kuljettajan eteen jättävät paksut A-pilarit. Toinen ja täysin korjattavissa oleva häiriötekijä on täysin ala- arvoinen lasinpesunesteen annostelu. On vain ihmeteltävä kuinka järjestelmä on saatu nykyisellään läpi valmistajan laadunvalvonnasta. Muuten niin asialliset avustimetkin toimivat vain kun auton keula on lumesta puhdas. Jo vähäinen auton keulaan tarttuva lumi tukkii tutkat ja herättävät mittariston eloon, eri avustimien toimimattomuudesta kertovien varoitusvalojen merkeissä. Hyvän ajettavuuden ja nerokkaiden kuormatilan käytettävyysratkaisujen vastapainoksi Kangoon uusimmasta malliversiosta löytyy yhä petrattavaa.  

Suomen hinnastoa tai saatavuutta Renaultia maahantuova Renault Nordic ei ole tätä kirjoitettaessa Kangoolle julkistanut. Markkina pitää huolen että pyyntihinnat pysyttelevät kilpailijoiden tasolla.    

kangoo42.jpg

(kuva: Takaovet avautuvat perusmallissa 60/40 -suhteessa. Läppämallin luukku on tarjolla lisähinnasta.)

18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa

Näytä lisää »