Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta31.05.2022 12.00
Ford julkaisi tänään täysin uuden Ford Ranger Raptorin ensimmäiset hinnat Suomessa. Erittäin paljon jo ennakkoon kiinnostusta herättäneen uuden sukupolven Ford Ranger Raptorin valmistus käynnistyy toukokuun lopussa malliston tehokkaimmalla, 288 hv V6-mallilla Fordin Rayongin tehtaalla Thaimaassa. Suomessa Ranger Raptor V6-mallin hinnat alkavat 129 165,59 eurosta täydellä autoverolla (Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6 EcoBoost 288 hv A10 4x4). Mallissa on erittäin kattava vakiovarustetaso.Dieselmallien valmistus alkaa vuoden 2023 alkupuolella Silvertonissa Etelä-Afrikassa, ja niiden hinnat julkaistaan myöhemmin tämän vuoden aikana. Ranger Raptorin 3.0-litrainen 288 hv V6 bensiinimoottori on kehitetty nimenomaan täysin uuteen Raptor-malliin. Moottori on uusin versio Nano-moottoriperheestä ja siinä on öljyjäähdytetyt männät, muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, matalakitkaiset laakerit, teräksinen, taottu kampiakseli, kaksi sähköisesti ohjattua turboa, ketjukäyttö nokka-akselille, grafiittivalurainen lohko ja alumiiniset sylinterinkannet. Moottorin 250 barin suorasuihkutus parantaa polttoainetaloutta ja pienentää päästöjä. Maksimivääntö on huimat 491 Nm. Mallin viralliset WLTP-kulutus- ja päästöarvot julkaistaan elokuussa. Ranger Raptorissa olevan vaihteiston logiikka on erilainen kuin muissa Ranger-malliston A10-vaiheistoissa, minkä ansiosta myös Ranger Raptorin ajokokemus on täysin erilainen verrattuna dieselmallien A10-vaihteistoon. Vaihteistossa on kolme erilaista tilaa:
Uudistunut Live Valve Fox 2.0 –iskunvaimennus 3.0 V6 -moottorin kanssa tarjoaa huomattavan parannuksen off-road-suorituskykyyn koko nopeusalueella. Vaimentimet joustavat 30 % enemmän kuin tavallisessa Rangerissa. Ranger Raptorissa on myös uusia ominaisuuksia, joita kuljettaja ei voi valita:
4H tai 4L nelivedon tilassa jakovaihteisto on kokoajan kytkettynä, ja toimitila on tarkoitettu off-road ajoon tai liukkaille pinnoille kuten syvä lumi, hiekka tai muta. 4L-tilassa jakovaihteiston välityssuhde muuttuu ja tarjoaa renkaille suuremman vääntömomentin. Toimitilaa voi hyödyntää esimerkiksi syvässä hiekassa, jyrkissä nousuissa tai hinatessa raskaita kuormia vaikeissa olosuhteissa. Haastavissa olosuhteissa ajettavuutta parantaa myös uuden Ranger Raptorin sähköisesti lukittavat tasauspyörästöt, joita voi ohjata Off-road-valikon kautta. Toiminto on uusi ja erittäin hyödyllinen muun muassa tilanteessa, jossa auto jää jumiin esimerkiksi hiekkaan tai lumeen. Terrain Management System (TMS) mahdollistaa ajamisen erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita ohjauspyörässä olevan Mode-painikkeen avulla kuudesta eri ajotilasta Auton sisätiloissa uutta ovat kojelauta, keskikonsoli, mittaristo, keskikonsolin näyttö ja oviverhoilut. Uuden Ford Ranger Raptorin myyni on käynnistynyt ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen loppukesällä. |