Tässä ovat Vuoden Auto Suomessa 2023 -finalistit09.11.2022 11.52
Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimestä kilpailevat Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.(Kuva Auli ry / Jari Kohonen) Vuoden Auto Suomessa 2023 -valinnassa on edetty toiselle kierrokselle. Kuudesta finalistista puolet on sähköautoja, mutta suuri osa suomalaisista ostaa edelleen polttomoottorisia autoja. Siksi on hyvin luontevaa, että yksi finalisti on saatavissa vain perinteisellä bensiinimoottorilla. Vuoden Auto Suomessa 2023 paljastetaan 16.12. kello 19 Tampere-talolla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa. Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt yhdeksännen kerran. Voimalinjojen moninaisuus näkyy hyvin kilpailuun tänä vuonna osallistuvissa 30 ehdokkaassa, joista kolmasosa eli kymmenen on sähköautoja. Kolmeen ehdokkaaseen sähkömoottori tulee vaihtoehdoksi viimeistään 2024. Toisaalta neljä ehdokasta on saatavissa vain polttomoottorilla. Niistä yhden kohdalla tilanne muuttuu vuonna 2023, kun hybridi tulee valinnaiseksi voimalinjaksi. Tuttuun tapaan valikoima on todella laaja, sillä halvimmat ehdokkaat saa omakseen alle 20 000 eurolla. Toisaalta kalleimmat ehdokkaat maksavat vähän suuremmalla moottorilla ja hyvällä varustelulla yli kymmenkertaisen summan. Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet ovat noudattaneet tuttua linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta. Kolmasosa eli kymmenen ehdokasta erottui äänestyksessä omaksi joukokseen. Mutta sääntöjen mukaan vain kuusi pääsee jatkoon eli finaaliin. Vuoden Auto Suomessa 2023 -arvonimestä kilpailevat Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz. Aivan hivenen riman alapuolelle jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra / Toyota bZ4X. Kaiken kaikkiaan äänet jakautuivat tasaisesti melkein kaikille 30 ehdokkaalle, sillä vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä. Toisaalta ääniharavoista puolet ei kuulunut yhdenkään tuomarin suosikkikuusikkoon. Automerkeistä eniten ääniä sai Volkswagen (4 ehdokasta) ennen Toyotaa (3 ehdokasta) ja Kiaa (2 ehdokasta). Nyt tuomaristolla alkaa haastava tehtävä arvioida finalistien ominaisuuksia. Niitä tutkitaan vielä konkreettisesti Nummelassa 16.11. järjestettävässä toisessa koeajopäivässä. Sen jälkeen jokaisen tuomariston jäsenen on päätettävä, miten jakaa toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille niitä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi. Vuoden Auto Suomessa 2023 julkistetaan perjantaina 16.12. kello 19 alkaen. Tampere-talolla järjestettävää Auto- ja Liikennegaalaa voi seurata suorana lähetyksenä IS-TV:ssä. |