Kotimainen JST Prohook -koukkulaite raskaimpiin työtehtäviin21.10.2022 14.00
Kotimainen JST Prohook koukkulaite on tukevarakenteinen ja kustannustehokas ratkaisu hake-, purku- ja maarakennusurakoinnin monipuolisiin käyttötarpeisiin. Neliakselisiin kuorma-autoihin tarkoitetun koukkulaitteen liikeradat ovat matalia ja tapahtuvat hydraulisylinterien voimin. (kuva yllä: Monipuoliseen käyttöön soveltuvan JST Prohook koukkulaitteen kehityksessä toimintavarmuus ja kestävyys ovat olleet ykkösprioriteetit.) Tutustuimme Volvon alustalle sovitettuun ja yrityksen omien käyttökokemusten perusteella kehittämään ja valmistamaan JST Prohook koukkulaitteeseen Tawastia Truck Weekendin näyttelyosastolla Hämeenlinnassa. - No joo, tässä meillä on varsin mielenkiintoinen ja rakenteeltaan hyvin erilainen kuin perinteiset koukkulaitteet. Tämä on liki 100 prosenttisesti omaa ja suomalaista tuotantoa, aloittaa JST Kuljetuspalvelut Oy:n koukkulaitemyyjä Janne Salonen. Poikkeukselliseksi kauko-ohjattavan JST Prohookin tekee sen rakenne, jota voi luonnehtia jär- kevän yksinkertaiseksi. Ominaisuus, joka tapaa olla vaativaan ammattikäyttöön tarkoitetuissa kamppeissa pelkästään positiivinen asia. - Töitä me tällä tehdään ja laite on kehitetty toimintavarmuus ja kestävyys prioriteetteina; ensimmäinen valmistettu laite on ollut käytössämme jo yli viiden vuoden ajan. JST Kuljetuspalvelut Oy:n päätoimialana purku ja kierrätysalan palvelut sekä betonin murskaus, mitä tarjotaan JST Kierrätys- ja ympäristöpalvelut aputoiminimen alla. Jos palataan tähän koukkulaitteeseen, niin laite on rakennettu tunnettujen valmistajien hyvin saatavilla olevista komponenteista ja rakenteet ovat nykypäivän erikoislujia teräksiä, Salonen kertoo. (kuva: - JST Prohookin rakenne on selkeän yksinkertainen ja laite on todella nopea toiminnaltaan. Tukeva rakenne tekee kippauksista ja koukuttamisista turvallista, esitteli Tawastia Truck Weekendissä koukkulaitemyyjä Janne Salonen.) Työmailla jalostunut JST Prohook pohjautuu taannoin RKP:n suunnittelemaan rakenteeseen. - Kyllä, jäljet johtavat RKP:n vuosiin. Paljon on kyllä muuttunut siitä ajasta. Tuotekehitystä on tehty reilusti rakenteeseen ja tietysti ennen kaikkea materiaalit ovat kehittyneet ihan huimasti, ja sehän on auttanut monissa asioissa. Eikä voimasta ole puu- tetta. Parinkymmenen tonnin painoiset lavat nousevat mukisematta kyytiin, toteaa Salonen. Salosen mukaan on tärkeää että JST Prohookin valmistuksessa hyödynnetään mahdollisimman paljon kotimaista osaamista ja komponentteja: - Hydrauliikan puolella venttiilit ja sen sellaiset ovat tietenkin tunnettujen valmistajien, kuten esimerkiksi Danfossin, HAWEn ja Parkerin valikoimista, mutta muuten puhutaan liki sadan prosentin kotimaisuusasteesta. Alihankinnasta aina asennukseen ja viimeistelyyn saakka. Pirkanmaalla, Hämeenkyrössä nämä sitten asennetaan asiakkaille. Ja meillä on hyvä määrä viimeistelyä vailla olevia laitteita varastossa odottamassa asiakkaita. Asennus sujuu nopeimmillaan parissa viikossa yhteydenotosta. Mutta kuinka JST Prohook sitten eroaa toiminnoltaan ja käytöltään kilpailevien valmistajien koukkulaitteista? - Kuten aikaisemmin mainitsin me tehdään itse noita purkuhommia sun muuta, ja siellä on joskus kuormana semmoisia hanakasti lavan pohjaan kiinni jääviä materiaaleja sekä muuta mielenkiintoista. Niin kippausvakaus on tällöin kaiken a ja o. Soralavan kanssa tällä luonnistuu myös maton veto, mikä kysyy kamppeelta vakautta. Ja lavoja kyytiin vetäessä koukku ei tee korkeaa lenkkiliikettä, vaan lava paremminkin liukuu kyytiin kasettilaitteen tavoin. Kenelle tällainen JST Prohook sitten sopii tai millaisessa käytössä se on parhaimmillaan? - Tyypillinen käyttäjä voisi olla monipuolista urakointia ja kuljetuspalveluita tarjoava yrittäjä, joka kenties ajaa viikossa päivän tai kaksi soraa ja kolmantena vaikkapa vaihtolavoja. Ja sitten siihen vielä päälle työkoneiden siirtoa sopivalla lavalla. Ja kaikkea siltä väliltä; esimerkiksi hakkeen ajoon tämä sopii vallan mainiosti. Joten ei muuta kuin soitto tai Emailia meille päin, niin katsotaan yhdessä mihin kaikkeen tällaista voisi käyttää. Ja hinnoittelun osalta olemme taatusti kilpailukykyisiä, ilmoittaa Janne Salonen. TEXTI: ERKKI HUTTELA |