Volvo Trucks uudistaa 11- ja 13-litraiset moottorit10.11.2021 11.30
Volvo Trucks esittelee useita tärkeitä uusia päivityksiä 11- ja 13-litraisiin Euro 6 -moottoreihinsa. Samalla esitellään automatisoidun I-Shift -vaihteiston uusin G-sukupolvi. Uudistuksilla pyritään vähentämään polttoaineenkulutusta ja lisäämään ajettavuutta. Alhaisesta polttoaineenkulutuksestaan tunnettu I-Save-toiminnolla varustettu Volvo FH saa samat päivitykset myös moottoriin ja voimansiirtoon. Vuonna 2020 polttoainetestissä Green Truck Award -testireitillä Münchenin pohjoispuolella Saksassa se saavutti kaikkien aikojen parhaan tuloksen polttoaineenkulutuksella 22,7 litraa 100 km:llä ja keskinopeudella 80,35 km/h. Useat riippumattomat ammattilehdistötestit Ranskassa ovat tänä vuonna vahvistaneet johtavan aseman polttoainetehokkuudessa. Nyt ennätyslukuja voidaan parantaa entisestään. Kun I-Shift lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 2001, Volvo Trucks vahvisti vahvan uskonsa kytkinpohjaiseen vaihteistojärjestelmään tehokkaimpana automaattisen vaihteenvaihdon mallina. Sittemmin yli miljoona kuorma-autoa on myyty maailmanlaajuisesti I-Shift-teknologialla. Nyt lisättävät merkittävät ajettavuuden parannukset saavutetaan uudella tavalla, jolla I-Shift-vaihteisto on vuorovaikutuksessa moottorin kanssa. Päivitetyssä I-Shiftissä käytetään uutta vaihteenvaihtostrategiaa, joka ei ainoastaan takaa nopeampaa vaihtamista, vaan myös tasaisemman ja harmonisemman ajokokemuksen. Moottorin tuottamaa vääntömomenttia ohjataan älykkäästi päivitetyn I-See-ominaisuuden avulla, joka optimoi moottorin suorituskyvyn ottamalla huomioon edessä olevan tien pinnan ja ajoneuvon painon. Volvo Trucksin tavoitteena on, että sähköautot muodostavat puolet sen myynnistä vuonna 2030 ja kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2040, kaikkien myytävien Volvo-kuorma-autojen tulee olla fossiilivapaita. Polttomoottori jatkaa rooliaan, ja näiden voimansiirtojen uusien edistysaskelten ansiosta parantunut tehokkuus on yksi tärkeä tapa vähentää CO2-päästöjä. |