JM-Forest Oy: Ergonominen Logset-koneketju tehostaa työntekoa23.03.2020 13.00
Metsähallitukselle puunkorjuuta tekevä JM-Forest Oy ajaa puuta kahdella koneketjulla, joista toinen koostuu vuosimallin 2019 Logset-koneista. Logset 8H GTE hybridiharvesteri (kuvassa yllä), jossa on Logset TH65 harvesteripää, toimitettiin yritykselle lokakuussa 2019 ja Logset 6F GT kuormatraktori, jossa on Smooth Ride -ohjaamojousitus, saapui toukokuussa 2019. - Tätä koneketjua edeltävä ketju koostui myös Logset-koneista. Meillä oli Logset-konetaustaa ennestään ja oltiin tyytyväisiä, joten päädyttiin uusien hankinnassa hybridiin ja ohjaamojousitettuun ajokoneeseen, kertoo yrityksen toinen perustaja Juha Neste. Hän ja Marko Soukkala perustivat JM-Forestin vuonna 2001. Yrityksellä on yhteensä kuusi työntekijää. Juha itse ajaa hybridiharvesterilla noin 8–10 tunnin työpäiviä ja tähän mennessä koneeseen on kertynyt 1 029 ajotuntia. - Hybridistä ei lopu teho. Kone ei kyykkää, vaikka teen järeitä runkoja. Työnteko tuntuu helpolta ja mukavalta. Ohjaamossa pidän erityisesti siitä, että mahdun suoristamaan jalat. TOC-ohjausjärjestelmää on myös nopea käyttää, koska voin selata valikkoa sauvalla, enkä tarvitse erillistä näppäimistöä, Juha kuvailee. Logset-hybridiharvesterin sähkömoottori antaa harvesterille lisävoimaa silloin kun työkuorma sitä vaatii. - Näytöllä oleva vihreä palkki näyttää sähkömoottorin latauksen. Kun palkki putoaa, kone käyttää hybridijärjestelmää. Sen huomaa sahatessa ja puiden syötössä, erityisesti isojen puiden kanssa. Kone käy tasaisesti koko ajan. (kuva: Juha Nesteen mielestä Logset 8H GTE hybridiharvesterilla työskentely on helppoa ja mukavaa.) Nuoret metsäkonekuljettajat oppivat nopeasti JM-Forestin kuudesta työntekijästä neljä on äskettäin valmistunut metsäkonekuljettajiksi ja kaksi heistä on tällä hetkellä armeijassa. Juhan mukaan työnteko nuorten kanssa on sujunut hyvin ja he oppivat nopeasti. - Metsäkonekoulujen opetus on kehittynyt paljon siitä ajasta, kun perustimme yrityksen ja saimme ensimmäiset työharjoittelijat meille. Nuorten perustason osaaminen on hyvällä tasolla ja työelämässä opitaan sitten eri firmojen omat tavat. Ehkä käytännön työn vähyys näkyy vielä jonkun verran, Juha sanoo. Logset 6F GT kuormatraktorin kuljettaja Valtteri Kaltti aloitti työt JM-Forestilla syksyllä 2017 työharjoittelun kautta. Kun koulu loppui keväällä 2018, Valtteri sai työpaikan yrityksestä. Hän kävi välillä armeijan ja palasi töihin tammikuussa 2020. - Olen viihtynyt töissä hyvin ja tyytyväinen alan valintaan, kun saan ajaa näin hienoja koneita. Kuormatraktorin ohjaamojousitus on erittäin kätevä. Ohjaamossa ei paukuta ja rysky vaikka maasto olisi kivikkoinen. Koneessa on mukava olla, hän kertoo. Työpäivän aikana ohjaamossa kuunnellaan usein radiota ja tauot pidetään työkavereiden kanssa yhdessä. - Jos harvesteri ja ajokone sattuvat lähelle, pidämme tauot yhdessä. Onhan tämä metsäkoneenkuljettajan työ kuitenkin sellainen työ, jossa pitää tulla itsensä kanssa toimeen, Juha hymyilee. (kuva: Logset 6F GT kuormatraktorin kuljettaja Valtteri Kaltti kuvailee koneen Smooth Ride ominaisuutta kätevänä.) |