AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas14.03.2020 16.00
Nyt jo muutaman vuoden ikään ehtinyt neljännen sukupolven Iveco Daily päivittyi tälle vuodelle. Merkittävimmät uudistukset tehtiin tekniikkaan ja ohjaamopuolelle sekä auton keulailmeeseen, jota nuorennettiin nyt ensimmäistä kertaa. (kuva yllä: Iveco Dailyn mallipäivityksessä merkittävimmät uudistukset tehtiin tekniikkaan ja ohjaamopuolelle sekä auton keulailmeeseen, jota nuorennettiin nyt ensimmäistä kertaa. Tehokkaat led-ajovalot saa nyt lisähinnasta.) Koeajoimme Daily-malliston kantavuuskuninkaan eli kuorma-autoksi rekisteröitävän 7,2-tonnisen alustamallin. Fokor kevytkorilla ja DHollandia takalaitanostimella päällerakennetun auton kantavuudeksi ilmoitetaan lähes 3,2 tonnia. Iveco Daily -malliston historia ulottuu 40 vuoden ajalle. Tuona aikana Daily on vakiinnuttanut asemansa Euroopan suurikokoisten pakettiautojen markkinoilla. Onnistuneesta mallistosta kertoo myös korimallisukupolvien pitkäikäisyys. Ensimmäinen Daily esiteltiin 1978 ja toinen 1990. Kolmannen, vuonna 2006 markkinoille tuodun ja vuoteen 2014 asti valmistetun Daily-sukupolven autoja näkee yhä päivittäin katukuvassa. Nykyinen korimalli tuotiin markkinoille sopivasti Euro 6 päästötason tekniikkaan siirtymisen yhteydessä vuonna 2014. Toki Dailya on päivitelty ajoittain myös korimalliuudistusten välissäkin. Nyt koeajettava Iveco Daily 70C21H A8 -kuorma-auto sisältää valmistajan tuoreimmat, tänä vuonna Dailyyn tuodut uudistukset ja päivitykset. Iveco Daily tavara-automalliston joustavuudesta kertoo pitkälti se että mallia on saatavana yhteensä yli 8000 eri tehdasmallivaihtoehtona, mistä epäilemättä löytyy sopiva vaihtoehto lähes kaikkiin ajateltavissa oleviin työtehtäviin. Uudistuksen jälkeen sekä umpi- että alustamallivaihtoehdot pysyvät pitkälti entisellään. (kuva: Uusi monitoimiohjauspyörä on pienennetty painos Iveco S-Wayn vastaavasta. Italialaiset taitavat muotoilun ja ergonomian. Uusi mittaristo on merkittävästi edeltäjäänsä selkeämpi ja monipuolisempi.) Kantavuutta ja vaihtoehtoja Perinteitä noudattaen Daily on yhä mallista riippumatta taka- tai nelivetoinen. Pakettiautomallien tavoin myös kuorma-autovaihtoehtoja tarjotaan sekä umpikorilla että alustamallina, tavallisella tai miehistöohjaamolla varustettuna. Daily alustakuorma-auton voimanlähteenä hyödynnetään nelisylinteristä, tilavuudeltaan 3 litran Euro 6 d -päästötason dieselmoottoria, jota on saatavana Suomessa 180- tai 210 hv teholla. Pakettiautomallia saa myös 2,3 litran Euro 6 step d -päästötasolle yltävänä vaihtoehtona sekä biokaasukoneella. Sekä paketti- että kuorma-autovaihtoehtojen vaihteistovalikoima sisältää 6-vaihteisen manuaalin ja 8-vaihteisen Hi-Matic -automaattivaihteiston. - New Daily on segmenttinsä ensimmäinen ajoneuvo, joka noudattaa Euro 6D / Temp -päästöstandardeja, mikä tuo kestävyyden yhdessä suuremman tehon ja polttoainetalouden kanssa asiakkaiden kannattavuuden eduksi, kertoo Iveco Finland Oy:n markkinointipäällikkö Raimo Haavikko. Kuorma-autojen suurimmat kokonaispainot ovat 5.2, 6.0 tai 7.0 tonnia. Muutaman sadan euron lisähinnasta 7-tonnisen kokonaispainon voi korottaa 7.2 tonniin. Sellainen on valittu myös nyt esiteltävään autoon - Syy miksi asia on näin, johtaa juurensa monissa Euroopan maissa käytössä oleviin tienkäyttömaksuihin, Haavikko toteaa. (kuva: Kuorma-autoalustaan saa yhä edellisen sukupolven sivupeileillä, missä on markkinoiden paras näkymä.) Pakettiautoissa kokonaispainovaihtoehtoja on kaksi 3.3 ja 3.5 tonnia. Paripyörillä varustettu ohjaamoalusta on saatavilla jopa 6190 mm runkopituudella, jolloin akseliväli on 5100 mm. Suurin kantavuus Daily kuorma-autossa on 4900 kg, mikä saavutetaan lyhyimmällä eli 3316 mm runko- pituudella. Nyt koeajettavan auton runkopituus on 5340 mm ja akseliväli 4350 mm. Forssalaisen Fokorin valmistaman, 1000 kg nostavalla Dhollandia takalaitanostimella täydennetyn, kevytkorin ulkomitat ovat: pituus 5300 mm, leveys 2350 mm ja sisäkorkeus 2200 mm. Tukevasta päällerakenteesta huolimatta Dailyn kirkkaasti valaistulle ja runsain kuormankiinnitysmahdollisuuksin täydennetylle rahtiosastolle saa sovittaa jopa 3180 kg edestä kuormaa. Pakettiautovariantissa kantavuuslukemat jäävät tuhannen kilon alapuolelle. Lisäksi kuormakori on kapeampi ja takalaitanostin nostaa tonnin asemesta 750 kilon kuormat. Keula ja konttori uusiksi Päivitetyn Dailyn ulkoisiin tuntomerkkeihin lukeutuu uusi etumaski ja ajovalot, jotka saa nyt lisähinnasta myös tehokkaina LED-vaihtoehtoina. Ledeille löytyy Suomessa järkiperusteet. Sellaiset on valittu myös nyt koeajettavaan ”pullakori-Dailyyn”. (kuva: Kojelaudassa on nyt kaksi uutta katkaisijaa, toinen city-ohjaukselle ja toinen elektroniselle vetopitoavustimelle.) Konttoripuolen uutuuksiin lukeutuvat täysin uusi ohjauspyörä ja mittaristo sekä lisähinnasta tarjottava sähköinen käsijarru. Sen käyttökytkin on nostettu kojelautaan, mikä mahdollistaa vaikkapa ympäri kääntyvän ”kapteenin-istuimen” asentamisen esimerkiksi retkeilyautoon. Lisäksi seisontajarru voidaan ohjelmoida kytkeytymään joko manuaalisesti tai automaattisesti. Ajoavustimet tähän päivään Uudistunut Daily sisältää täydellisen valikoiman edistyksellisiä kuljettajaa avustavia apujärjestelmiä. Näistä hyvinä esimerkkeinä uusi hätäjarrutusjärjestelmä ja City Brake PRO, mitkä estävät törmäyksiä alle 50 km/h nopeuksilla ja lieventävät törmäyksiä suuremmilla nopeuksilla. (kuva: Dailyyn on asennettu Fokorilla korkealaatuinen Brigade peruutuskamerajärjestelmä erillisellä näytöllä. Vaihtoehtoisesti kameran voi kytkeä myös auton multimedialaitteeseen.) Uusi Queue Assist eli jonoavustin puolestaan auttaa kuljettajaa seuraamalla eteenpäin kulkevaa ajoneuvoa hitaasti liikkuvissa jonoissa ja pysähdyksissä. Lisäksi yhdessä adaptiivisen eli mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa jonoavustin ylläpitää asetettua nopeutta ja turvaetäisyyttä eri ajonopeuksilla, kun taas ProActive Lane Keeping Assist eli PALK -avustiin estää auton tahatonta ajautumista ulos kaistasta aktiivisen ohjauksen avulla. Asiallisesti toimivan kaistallapitoavustimen terävyyden ja herkkyyden säätö sujuu näppärästi ajotietokoneen kautta. Iveco-uutuuksiin lukeutuu myös sivutuuliavustin, joka auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon vakaana kaistalla. Tekniikkapuolen uudistuksista puhuttaessa ei voida jättää mainitsematta uutta sähköistä ja erityisellä City-toiminnolla täydennettyä ohjaustehostinta, joka on kaikin puolin onnistunut. City-toiminto kytkettynä, joka toimii alle 40 km/h nopeuksilla, Dailyn ohjausvaste kevenee noin kolmannekseen vakioasetuksesta. (kuva: Nyt myös Dailyyn saa sähköisen seisontajarrun.) Valinnaiset LED-ajovalot paljastivat koeajossa nopeasti etunsa; led-valoilla on merkittävästi parempi ja terävämpi säde, kuin perinteisillä halogeenivaloilla. Myös kuorma-auton ohjaamon molempiin ylänurkkiin viedyt äärivalot ovat nyt led-tekniikkaa. New Daily auttaa kuljettajaa myös haastavissa ajo-olosuhteissa, kuten Hill Descent Controlin -alamäkiavustimen ja kojelaudan napista kytkettävän Traction Plusin, joka pitää tiukasti kiinni liukkailla pinnoilla, kuten hiekalla, mudassa tai lumessa. Lisäpitoa havittelevalle on tarjolla valinnaisvarusteiden puolella taka-akselin lukko. Ja isommilla rahtiautoilla ajaville löytyy samalta listalta hydraulinen hidastin. Asiallisen, joskin hinnakkaan lisävarusteen toiminnasta otimme tuntumaa taannoin Daily linja-autokoeajon myötä. Digtalisaatio Liitettävyys maksimoi käyttöajan ja avaa uusien palveluiden maailman. New Daily -yhteys tuo ajoneuvon suoraan kosketukseen Ivecon ohjaamoon, joka tarjoaa reaaliaikaisia tietoja. Näin valmistajan asiantuntijat voivat maksimoida ajoneuvon käyttöajan tekemällä ennakoivaa diagnostiikkaa ja ottamalla ennaltaehkäiseviä toimia, suunnittelemalla huolto- ja huoltotoimenpiteitä tehokkaasti huoltopisteen käyntien määrän optimoimiseksi. Lisäksi innovatiivinen etätukipalvelu mahdollistaa tietokannan muutosten, diagnostisten istuntojen ja jopa ohjelmistopäivitysten tekemisen etänä, välttäen pysähdyksiä huoltopisteelle. Uudessa mittaristossa on TFT -korkearesoluutioinen värinäyttö, joka tarjoaa erittäin käyttäjäystävällisen, intuitiivisen käyttöliittymän kaikkien ajoneuvon keskeisten asetusten ja toimintojen kanssa. Uudessa Hi-Connect -tieto- ja viihdejärjestelmässä on puheentunnistus, ja 7-tuumainen näyttö, Suomessa yhä tarpeeton DAB -radio, takakameran näyttö ja navigointijärjestelmä sekä Ivecon ajotyylin arviointijärjestelmä, mikä tarjoaa reaaliaikaisia neuvoja kuljettajalle. Multimediajärjestelmä pelaa musiikin osalta odotetusti. Etäyhteydet kytketään käyttöön asiakaskohtaisesti, joten niiden toimivuus jää nyt valmistajan sanan varaan. Uuden Dailyn huoltoväli on jopa 60.000 km, mikä enteilee kohtuullisia omistamiseen liittyviä kustannuksia. Kevyiden kuorma-autojen kysyntä lisääntyy Kokonaispainoltaan alle 10 -tonnisten kuorma-autojen markkinat ovat olleet viimeisien vuosien aikana varsin haasteelliset. Taustalla vaatimus ammattipätevyydestä ja monille aloille sopimattomat ajoaikasäädökset, mitkä ovat kääntäneet monien asiakkaiden päät pakettiautojen puoleen. Ivecon markkinointipäällikkö Raimo Haavikko sanoo kevyiden kuorma-autojen myyntimäärien kääntyneen pienoiseen kasvuun. - Monissa yrityksissä on huomattu että laillisissa rajoissa toimittaessa pakettiauton pienempi kantavuus ei välttämättä sittenkään riitä, vaan on palattava takaisin kuorma-autoon. Katsaus Ivecon hinnastoon paljastaa Daily paketti- ja kuorma-auton hintaeron marginaaliseksi. - Pakettiauton hintaan lisätään autovero, joka tasaa hintaeron. Suuremman kantavuuden lisäksi kuorma-autovariantin kuormakori on leveämpi ja siinä on tehokkaampi takalaitanosturi, Haavikko toteaa lopuksi. (kuva: Dhollandia takalaitanostimen käyttö sujuu näppärästi kauko-ohjaimesta käsin.) (kuva: Fokorin kevytkori edustaa tinkimätöntä laatua. Korin mitat ovat: pituus 5300 mm, leveys 2350 mm ja sisäkorkeus 2200 mm.) |