AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trafic 170 dCi L2H1 EDC NAVI EDITION: Mallipäivitys toi automaatin Traficiin08.03.2020 16.00
Mallipäivitys toi Renault Traficiin kaivatut uudistukset: EDC-automaattivaihteiston ja kirkkaat led-ajovalot. Tiukentuneiden päästömääräysten johdosta myös moottorit päivitettiin. Tällä kertaa niiden litratilavuutta ja huipputehoja kasvatettiin. Lopputulemana kaikkien aikojen paras Trafic. (kuva yllä: Uuden, tyylikkään näköisen Renault Traficin tärkeä parannus ovat ledivalot, joiden avulla valoteho on parantunut lähivaloilla kolmanneksen ja kaukovaloilla 50 prosenttia aiempiin halogeenivaloihin verrattuna.) Pian kuusi vuotta markkinoilla ollut kolmannen sukupolven Renault Trafic uudistui loppuvuodesta. Ulkoisesti päivitetyn mallin erottaa etusäleikön kromilistasta sekä täys-led -ajovaloista, mitkä ovat vakiona Suomen tuontiohjelmaan ainoana vaihtoehtona tuotavassa Navi Edition varustelussa. Entistä kattavampaan vakiovarusteluun kuuluvat nyt myös suomenkielinen navigointi, peruutustutka ja -kamera sekä ajastettava lisälämmitin. Ohjaamon puolella merkittävin päivitys on verhoilumateriaalien uudistaminen. Koripituudet ja korkeudet ovat ennallaan. Kuormatilassa on nyt uusi tehokas ledivalaistus. Lukitusta on muutettu entistä vahvemmaksi ja uudella kauko- ohjaimella ovet saa lukittua ja avattua yksitellen. Tavaratilan viimeistelee lattian uusi polypropyleenipinnoitus, joka on aiempaa helpompi puhdistaa. (kuva: Uudessa Traficissa on päivitetty valikoima 2,0 dCi-moottoreita, joiden pakokaasupäästöt ovat alhaisemmat kuin ennen ja kulutus on pudonnut enimmillään 0,6 litraa sadalla.) Kuutioita koneeseen Tehokkaat ja taloudelliset 1,6 litran turbo- ja tuplaturbodieselit jäivät, pitkälti syksyllä myös pakettiautoja koskevan WLTP-mittaustavan myötävaikutuksesta, yhdeksi virstanpylvääksi Renaultin menestysmallin historiassa. Jatkossa Traficin, ja sen sisarmallien, voimanlähdevalikoiman sydämenä toimivat täysin uudet muuttuvasiipisillä ahtimilla varustetut Euro 6 Step d -päästötasolle yltävät 2,0 dCi-moottorit, mistä on tarjolla 120-, 145- ja 170 hv tehovaihtoehdot. Moottorikoon kasvusta huolimatta polttoaineenkulutuksen kerrotaan pysyneen entisellä tasollaan, tai jopa pienentyneen teholtaan 145 hv moottorilla. Ehkäpä kaivatuin ja odotetuin uudistus on 6-vaihteisen ja EDC -kaksoiskytkin automaattivaihteiston tuonti Trafic mallistoon. Saksalaisen vaihteistojätti Getragin valmistama EDC-vaihteisto pelaa ajossa esimerkillisesti ja on tarjolla sekä 145 että 170 hv tehoisen moottorin yhteyteen. Traficin ohjaamoergonomia ja ajettavuus on ollut alusta alkaen kiitettävällä tasolla. Koeajettava, kuuden kuution rahtitilan omaava(L2H1) Trafic edustaa tekniikan ja varusteiden puolesta malliston kärkipäätä. Jos entinen 1,6-litrainen moottori ansaitsi kiitosta vahvasta ja laajasta vääntömomenttialueesta, niin uusi 2-litrainen ja teholtaan 170 hevosvoimainen moottori yhdessä uuden EDC-automaatin kanssa on vieläkin vaikuttavampi. Liikkeelle lähtö sujuu viiveettömästi ja vaihtotapahtumat ovat täysin saumattomia. Myös polttoaineenkulutus on hyväksyttävällä tasolla. Sekalaisessa, pääosin pääkaupunkiseudun alueella ajetussa koeajossa Traficin ajotietokone asettui koeajorupeaman päätteeksi 7,3 litraan, mikä on tasan sama mitä valmistaja ilmoittaa. Kesäkelissä, kesärenkain ja säästäväisesti ajaen lukema epäilemättä laskee tästäkin matalammaksi. (kuva: Ohjaamoon on tehty huolella suunniteltuja parannuksia, jotka helpottavat ajajan tehtävää ja lisäävät sekä hänen että matkustajan mukavuutta. Kokonaisuus on aiempaa korkeatasoisempi, mihin on päästy harmonisella kojelaudalla ja uusilla verhoilumateriaaleilla.) Onnistunut päivitys Kokonaisuutena Traficiin tehdyt päivitykset ovat onnistuneita ja kohdistuivat usean asiakkaan toivomiin kohtiin. Erinomaisen EDC-kaksoiskytkinvaihteiston myötä runsaat ja toimivat sisätilat omaava ja 1+8 hengelle rekisteröitävä Renault Trafic Passenger saavuttanee nykyistä laajemman suosion henkilökuljetuspuolella. Moitteen sanan Trafic saa lasinpesujärjestelmästään. Lasinpyyhkimien automatiikka ja pesunesteen annostelu toimi joulukuun harmaudessa ajoittain satunnaisella menestyksellä. Rahalle vastinetta WLTP:n myötä miltei kaikkien pakettiautojen hinnoissa nähtiin maltillista nousua, niin myös Renault Traficin kohdalla. Edullisimman Traficin verollinen hintapyynti on hieman päältä 32 500 euroa. Hinnaston toinen pää, jota nyt koeajettava auto edustaa, mahtuu reilun 38 000 euron hintapyynnillään poikkeuksellisesti samalle kymmenelle tuhannelle hinnat alkaen mallin kanssa. Huomion arvoista on se että kaikissa autoissa on poikkeuksellisen kattava vakiovarustelu, eli rahalle tarjotaan nyt todellista vastinetta. (kuva: Tavaratilan puolen uudistuksiin lukeutuu uusi lattiapinnoite ja led-valaistus. Koeajettavassa autossa on lisäksi Suomessa asennettu seinävanerointi, lisä-ledit ja vetokoukku sekä lattian liukuestemuovimatto. Kantavuutta on 1160 kg ja suurin vetopaino on 1650 kg.) |