AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uudistunut Renault ZOE - Suurempi akku, enemmän latausvaihtoehtoja ja tehoa05.02.2020 16.40
Renault ZOE oli viime vuosikymmenellä Euroopan eniten myyty sähköauto. Nyt mallista tuodaan markkinoille ulkoisesti ja tekniikalta päivitetty kolmannen sukupolven ZOE, jolla pääsee entistä pidemmälle ja vaivattomammin. Kova juttu on pikalatausmahdollisuus, minkä Renault tuo ensimmäisten joukossa pienten perheautojen luokkaan. Ammattilehti tutustui uutuuteen tuoreeltaan Suomessa. Kymmenen vuotta sitten Renault esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiin ZOE Conceptin ja nyt on edetty ZOE:n kolmanteen sukupolveen. Päättyneen vuosikymmenen aikana ZOE oli Euroopan ykkönen. Peräti 178 405 asiakasta ympäri Eurooppaa valitsi ZOE:n omaksi sähköautokseen ja Renaultin sähköauton rekisteröinnit ovat kasvaneet vuosi toisensa jälkeen. Uuden Renault ZOE:n ajoakun energiasisältö on nyt 52 kWh eli yli neljänneksen enemmän kuin aikaisemmin(41 kWh). Suuremmasta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan. Eikä akun paino noussut kuin parikymmentä kiloa. Valmistajan mukaan ZOE:n toimintamatka on uuden WLTP mukaan enimmillään 395 kilometriä, mikä on noin neljänneksen pidempi kuin ennen(noin 300 km). Renaultilta kerrotaan mahdollisimman vähäiseen energiankulutukseen on päästy monella tavalla, kuten käyttämällä lämmityksessä ja viilennyksessä ilmalämpöpumppua sekä jarrutusenergian talteenotolla. Lisäksi ajajaa ohjataan aktiivisesti taloudelliseen ajotapaan. Luokkansa kärkeä myös latausvaihtoehdoissa Latausaika täyteen on kotona 7 kW seinälaturia käyttäen yhdeksän tuntia ja 25 minuuttia eli akun saa täyteen yön aikana. Yleisillä paikoilla 120 kilometrin ajoon tarvittavan virtamäärän saa ladattua 22 kW tehoisella laturilla tunnissa. Lisävarusteena saatavalla pikalaturilla saa pidemmillä matkoilla 50 kW:n teholla 150 kilometrin ajoon tarvittavan energian ladattua puolessa tunnissa.
Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat vuonna 2018 esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Väkevämmän uutuusmoottorin suurin vääntömomentti on 245 Nm. Uudella R135-moottorilla varustettuna ZOE kiihtyy nollasta sataan sähäkästi 9,5 sekunnissa ja 80 - 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.
Mukavuutta ja varusteita ZOE:n perusrakennetta on muokattu kasvaneen tehon vaatimuksien mukaiseksi. Ajettavuus on entistä tarkempaa uusien takaiskunvaimentimien ja alustaan tehtyjen säätöjen myötä. Lisäksi ZOE:ssa on nyt takanakin levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru. ZOE käynnistyy napin painalluksella ja nyt perinteisen vaihteenvalitsimen tilalla on kevyesti toimiva e-shifter. Se välittää kuljettajan komennot sähköisesti eteenpäin ja säästää yhdessä automaattisen käsijarrun kanssa tilaa keskikonsolissa.
Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri 10-tuumainen digitaalinen ja mukauttettavissa oleva mittaristo. Kojelaudan keskellä on varustelutason mukaan 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöliittymänä ZOE:ssa on uusimpien Renault-mallien tapaan valmistajan EASY LINK, joka toimii aiempaa nopeammin ja on samalla helppo käyttää. Järjestelmään voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.
Ranskalaisuutta edustaa Zen-varustetasosta alkaen kojelaudan RecyTex -kangas ja istuinverhoilut, jotka on tehty sekoituksesta, jossa puolet on mm. turvavöitä ja toinen puoli käytettyjä muovipulloja. Mukavuutta lisää erinomaisen ergonomian lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso. Siihen on päästy ZOE:ssa muun muassa ottamalla vakiovarusteeksi akustinen tuulilasi. Myös perusrakenteen kehityksellä on vähennetty melua etenkin takaistuimella.
ZOE:ssa istutaan ryhdikkäästi ja korkealla. Etuistuimissa ei ole lainkaan korkeussäätömahdollisuutta, sillä akusto on sijoitettu auton pohjarakenteeseen, suoraan etuistuimien alle. Tila-automainen ajoasento sopii useimmille ja tekee autoon kulun vaivattomaksi. Etuistuimien mukavuus on asiallisella tasolla. Vantterampi tai pidempi kuljettaja saattaa kaivata hieman nykyistä enemmän jalkatilaa. ZOE:ssa ei ole tilaa ylenpalttiseen rentoiluun.
Pykälää silmään Koeajoimme tehokkaamman eli 136 hevosvoimaisen vaihtoehdon. Kasvatettua tehoa ei voi olla huomaamatta. ZOE kiihtyy kokoisekseen rivakasti. Kiihtyvyyden tunnetta lisää äänettömyys ja katkoton voiman tuotto. Ja äänettömyydestä puhuttaessa on mainittava, että se on sitä myös ulkopuolisille. Siksi Renaultin sähköautoissa on erityinen ”humina-toiminto”, jolla tuotetaan autoon ääntä alle 30 km/h nopeuksilla. Huminan voi halutessaan kytkeä pois käytöstä. Vastaava toiminto on myös Renault Master Z.E. hyötyautoissa. Kokonaisuutena ZOE on positiivinen tuttavuus. Ajettavuus ja viimeistely on kuin kokoluokkaa suuremmassa autossa. Etenkin kaupungissa ajettaessa on iloa uudesta B-mode ajotilasta, joka tehostaa moottorijarrutusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Sen ansiosta ZOE:a voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella siirtämättä jalkaa jarrulle. Valinta tavallisen ajon (D-mode) ja uuden B-moden välillä sujuu vaivattomasti keskikonsoliin viedystä vaihdevivusta. Valmistajan mehustelusta huolimatta eroja D- ja B-ajotilojen välillä voi luonnehtia maltillisiksi, joskin havaittaviksi. Raskaista kuorma-autoista tuttua moottorijarrutustehoa ei ole tarjolla, vaikka tekniikka sen mahdollistaisi. Uusia avustimia Renault suunnitteli ZOE:en täysin uuden sähköjärjestelmän, jonka avulla siihen lisättiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä täysin automaattisia järjestelmiä. Kaupungissa on iloa Auto-Holdista, joka pitää auton paikallaan kun jalka nostetaan jarrulta aina siihen saakka kunnes painetaan uudelleen kaasupoljinta. ZOE tunnistaa nyt nopeusrajoitusmerkit ja näyttää ne kuljettajalle reaaliajassa. Ylinopeussakkojen saamista vähentää myös mittaristaan tuleva varoitus, jos ajetaan suuremmalla nopeudella kuin liikennemerkin osoittama. Toiminto on varsin hyödyllinen lähes äänettömästi etenevässä autossa. Katvealueen varoitusjärjestelmästä on iloa niin kaupungissa kuin maantiellä ja pimeällä auttaa kaukovaloassistentti, joka vaihtaa automaattisesti lähi- tai kaukovaloille. Turvallisuutta lisääviin järjestelmiin kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista avustin. Myös pysäköinti on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä saatavilla ovat niin pysäköintiavustin, jota käytettäessä tarvitsee vain valita suunta ja painaa kaasua tai jarrua sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.
Edistyksellisempi ja tyylikkäämpi Suurimmat ulkoiset parannukset ZOE:n korin muotoiluun on tehty keulaan. Uusimpien Renault-mallien tapaan myös ZOE:ssa on nyt edessä ledivalot, joissa on tunnusmerkkinä päiväajovaloissa C-kuvio. Etusäleikössä sekä uudelleen muotoiltuun puskuriin upotettujen sumuvalojen kehyksissä on kromia kertomassa aiempaa paremmasta laadusta.
Keulamerkki on kasvanut ja sen takaa paljastuvat paikat latauspistokkeille. Takana suurin muutos on siirtyminen ledivaloihin. Niissä on lisäksi dynaamiset suuntavalot, jotka korostavat ZOE:n teknistä edistyksellisyyttä. Muita parannuksia aiempaan verrattuna ovat värien määrä, joita on nyt yhdeksän sekä entistä tyylikkäämmät vanteet.
Tavaratilaan sopii enemmän kuormaa, kuin auton koko antaa ymmärtää. Kolmen kympin molemmin puolin Perusmalli on nyt ZOE Z.E. 50 R110 Life 29 390 euroa. Vakiona ovat automaattinen ilmastointi, lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä, täys-LED-ajovalot, älyavainkortti ja paljon muuta. Zen-varustetaso nostaa hintaa vain 1 600 eurolla ja se tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaukovaloavustimen, kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja pysäköintitutkan taakse. Uuden ZOE huippumallissa on tehokkaampi R135-moottori ja lntens-varustelu. Sen hintapyynti on 32 990 euroa. Tässä mallissa on kaikkien edellä mainittujen varusteiden lisäksi suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla, jonka ohjeet näytetään myös mittaristossa, aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera, katvealueen varoitin ja tummennetut takalasit vain muutama mainiten. Myynti on jo käynnissä ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille kevään aikana. |