Säiliöperävaunu on tehokas ratkaisu työkoneiden polttoainehuoltoon01.02.2020 10.00
Polttoaineen kuljettaminen työmaalle on osa urakoinnin arkea. INFRALINE on esitellyt uuden TENDEX+ säiliöperävaunumalliston, mikä helpottaa polttoainehuoltoa oleellisesti verrattuna perinteiseen säiliöiden kuljettamiseen. Riveria Valtimon koulutusyksikkö on erikoistunut metsäkoneen- ja puutavara-autokuljettajien koulutukseen. Metsäkoneita on noin 30, kaivinkoneita viisi ja puutavara-autoja neljä. Autokouluautona on nosturilla varustettu kuorma-auto - koneiden kuljetusautoa käytetään myös ajo-opetukseen. Opiskelijoiden käytössä on lisäksi noin 20 metsäkonesimulaattoria ja neljä puutavara-autosimulaattoria. - Operoimme jatkuvasti maastossa koneilla, joten polttoainehuollon toimivuus on tärkeä asia opetuksessa ja työhön oppimisessa. Käytämme metsäkoneiden mukana kulkevia periteisiä polttoainesäiliöitä mutta lisäksi olemme hankkineet käyttöömme kaksi kappaletta TENDEX+ -säiliöperävaunuja jotka tuovat tehokkuutta ja turvallisuutta tankkauksiin erilaisissa arjen muuttuvissa tilanteissa kuten leimikolta toiselle siirryttäessä. Nykyisin kun toimimme ajokonetyössä aliyrittäjänä, on monesti sellaisia tilanteita että konetta tarvitsee tankata uudella työmaalla eikä säiliötä ole matkassa tai vanhalla työmaalla mistä säiliö on jo siirtynyt toisen koneen kyydissä pois, sanoo Riveria Valtimon koulutuspäällikkö Mikko Saarimaa. Riverian käyttökokemukset säiliöperävaunuista ovat olleet oikein hyviä. - Niitä on näppärä liikutella pakettiauton tai pick-upin perässä eikä mopeasti vaihtuville työmaille tarvitse kuljettaa erikseen säiliötä koneen mukana; tämä korostuu erityisesti kaivinkonetyömailla. Perävaunusäiliön saa myös otettua mukaan yöksi koululle. Ja kun vaunussa on oma pumppu niin tankkaaminen on kätevää suoraan koneen tankkiin. Perävaunusäiliötä saa vetää pakettiautolla BE-kortilla ja kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla tarvitaan C1E-kortti, kertoo Saarimaa. Säiliöperävaunut kaikkiin tarpeisiin Uusi säiliöperävaunumallisto perustuu täysin uudistuneeseen kaksoisvaippaiseen teräksiseeen TENDEX+ IBC-säiliömallistoon. - Säiliöperävaunuissa voidaan käyttää 500 l, 700 l, 995 l, 1150 l, 1600 l, 2200 l tai 3000 litran tasapohjaisia TENDEX+ säiliöitä intergroituna perävaunuun. Pikakiinnitys mahdollistaa tarvittaessa säiliön nopean irroituksen perävaunusta. Suosittu 995 litran säiliö jää alle VAK-rajan ja 2200 litraisesta saadaan vielä ison lavettikärryn kanssa alle 3500 kilon kokonaisuus, mikä on yleinen suurin vetokyky pick-up ja pakettiautoille, opastaa Korin Oy INFRALINE:n Jukka Rantamäki. TENDEX+ säiliöperävaunusta on tarjolla neljä eri perusversiota: mallit Basic, XL, K ja KD. - Niissä on eri kokoinen tekninen tila ja pumppukaukalon pituus asiakkaan tarpeen mukaan. KD-malli on ovilla varustettu takakäyttöinen ja muut perinteisesti yläkäytettäviä. TENDEX+ säiliöiden sisään voidaan myös haluttaessa integroida 60-200 litran rosterinen AdBlue -säiliö, jolloin urealiuos pysyy polttonesteen lämpöisenä. Ja meiltä löytyy tietenkin myös sähkömatot ureapumpun, letkun ja pistoolin lämmitykseen talvikäytössä, sanoo Rantamäki. |