Urakointi Harry Utter Oy: V-Kranin parallel-puomistorakenne tarjoaa hyviä ominaisuuksia kuormaamiseen31.01.2020 18.10
Urakointi Harry Utter Oy Kristiinankaupungista on ottanut käyttöön mielenkiintoisen parallel-puomistoisen puutavaranosturin. (kuva: Urakointi Harry Utter Oy hankki uuden parallel-puomistoisen Z-mallin V-Kran V11PZ -puutavaranosturin. Kuvassa ollaan tekemässä kuitupuukuormaa joulun välipäivinä Kauhajoella.) Ruotsalainen V-Kran valmistaa perinteisten L-puomisten puutavaranostureiden lisäksi Z-nosturia, jossa on ainutlaatuinen parallel-rakenteinen ww-puomisto. - Puutavaran kuormaamisen helppus on saatu uudelle tasolle ainutlaatuisten liikeratojen avulla. Lisäksi ulottuma yhdellä teleskoopilla on peräti 10 metriä. Asiakkaiden kokemukset kertovat, että V11PZ -nosturin ulottuvuus ja ominaisuudet ovat omaa luokkaansa. Nosturin liikeratojen tuomat vahvuudet ovat nopea ja helppo lastaus, hyvä tarkkuus sekä pitkä ulottuma. Lisäksi nosturi taittuu nätisti auton perään kuljetuksen ajaksi, kertoo V-Kran nosturimyynnistä Suomessa vastaavan FID Engineerin Oy:n Pekka Huikko; maahantuontiohjelmaan kuuluu lisäksi itävaltalaiset Penz -nosturit.
(kuva: - Puutavaran kuormaamisen helppus on saatu uudelle tasolle ainutlaatuisten liikeratojen avulla, kehuu Harry Utter.) Uutta ajatusta puutavaranosturiin Urakointi Harry Utter Oy kuljettaa puuta kahdella yhdistelmällä ja lisäksi yrityksen ajossa on yksi rahtiauto. - Toimin aikanaan ensin puutavara-auton kuljettajana kunnes vuonna 2005 aloitin metsäkoneyrittäjänä ja muutamaa vuotta myöhemmin hankin myös puutavara-auton. Metsäkoneurakoinnin lopetin vuonna 2015 jonka jälkeen keskityin puutavaran maantiekuljetuksiin. Ajamme puuta Westas Groupille Pohjanmaan alueelta ja rannikkoseudulta; tukit menee Pihlavan sahalle ja massapuu Metsä Groupin laitoksiin Kaskisiin ja Raumalle. Vuodessa 76-tonnisten yhdistelmien mittareihin kertyy noin 200 000 kilometriä keski- ajomatkan ollessa jotain sadan kilometrin luokkaa, kertoilee Harry Utter. (kuva: Parallel-puomistossa nosturin pystypuomi liikkuu eteen ja taakse, joten jatketta tarvitsee käyttää harvoin. Kuormaaminen tapahtuu nopeasti ja liikkeet ovat jouhevat.) Utterin Scanioissa on aiemmin ollut Keslan nosturit kuten on edelleen toisessa autossa. - Kun nosturin vaihto tuli ajankohtaiseksi, päätin siirtyä Z-malliin koska se tarjoaa selkeitä etuja kuten suuremman kuormatilan ja tehtailla purku on helpompaa kun auton perässä taitettuna olevaa nosturia ei tarvitse siirrellä purkukoneen tieltä. Pohdin eri nosturivaihtoehtoja ja keskusteltuani Pekka Huikon kanssa päädyin parallel-puomiseen sähköohjattuun V-Kraniin sillä halusin kokeilla jotain uutta. V-Kran on pitkät perinteet omaava nosturivalmistaja ja aikanaan niitä myytiin paljon myös Suomeen. On hyvä että V-Kranin maahantuontiin ja varaosapalveluihin taas panostetaan joten asiakkaille on tarjolla yksi hyvä nosturivaihtoehto lisää, toteaa Utter. (kuva: Parallel-puomistoinen Z-mallin nosturi taittuu nätisti kuljetusasentoon tarjoten lisää kuormatilaa autoon.) Nopea ja mukava kuormata Kuukauden käytön jälkeen Utter on tyytyväinen valintaansa - toki kestävyyden näyttää vain aika mutta odotukset senkin suhteen ovat korkealla. - Ensimmäistä kuormaa tehdessäni ajattelin että mitähän tästä tulee mutta yllättävän nopeasti aloin tottua Z-malliin ja parallel-puomistoon. Nosturin liikkeet ovat hyvät ja kuormaaminen tapahtuu tosi nopeasti koska jatketta ei tarvitse käyttää juuri ollenkaan sillä eteen ja taakse liikkuvalla pystypuomilla ylettyy todella kauas. Ja jos jatketta tarvitaan kulkee sen letkut siististi suojassa joten ne eivät tarttuile mihinkään. Tämä on meillä toinen sähköohjattu nosturi ja se on luonteva rat- kaisu koska ajoin aikanaan paljon metsäkoneella. Ja suomalaista valmistusta oleva NTcab ALi ohjaamo on kaikin puolin viihtyisä työpaikka. Kouraksi valitsin HSP Gripenin mikä vakuutti jo aikanaan kuormatraktoreissa, kertoo Utter. (kuva: Urakointi Harry Utter Oy ajaa puuta Westas Groupille kahdella Scanialla, joiden perässä kulkee Kilafors Karlavagnenin vaunut.)
|