Kasvaneiden massojen ja mittojen vaikutukset puutavaraperävaunujen komponenttivalintoihin

13.12.2019 17.00

krz1.jpg

Suomessa on maantiekuljetusten massoja ja mittoja kasvatettu viime vuosina merkittävästi. Tällä on tietenkin suuri vaikutus yhdistelmien rakenteeseen ja erilaisten komponenttien kestävyyteen, sillä niihin kohdistuvat rasitukset ovat entistä kovempia.

(kuva yllä: BPW Kraatz tarjoaa tyyppiväksytyt ja turvalliset VBG -vetokytkimet, mitkä ylittävät nykyisten suurten kokonaispainojen asettamat vaatimukset kestävyydelle.)

Perävaunutekniikan alan markkinajohtaja BPW Kraatz Oy on seurannut tarkasti järeämmän kaluston kehitystä, tehden työtä sen eteen, että perävaunuvalmistajille ja kuljetusliikkeille on käytössään ajotehtävään ja käyttöolosuhteisiin nähden tarkoituksenmukaiset komponentit ja järjestelmät, mitkä tuovat tehokkuutta kuljetuksiin sekä takaavat liikenneturvallisuuden.

- Kasvaneet massat ja näiden vaikutus perävaunujen alustarakenteisiin ja eri komponentteihin tiedostettiin jo alkuvaiheessa mutta nyt tämä näkyy ihan käytännössäkin, komponenttivalinnoissa. Jotkut toimivat ovat tietyissä komponenttivalinnoissa siirtyneet käyttämään järeämpiä tuoteratkaisuja, kuitenkin huomioiden mahdollisemman alhaiset omamassat. Komponenttipuolella esimerkiksi kuulakehissä on siirrytty aiempaa järeämpiin malleihin, mikä varmistaa niiden kestävyyden ja pitkän käyttöiän suurilla massoja ajettaessa. Taustalla on myös muuttuneet huolto- ja korjauskäytännöt kentällä ja näiden vaikutus ratkaisujen elinkaaren pituuteen - tätä asiaa ei kaikki toimijat välttämättä ole huomioineet, kertoo BPW Kraatz Oy:n toimitusjohtaja Henrik Danielsson.

Oikein mitoitetut vetolaitteet kestävät nykyiset massat - huoltoon tulee kiinnittää huomiota

Perävaunu kytketään kuorma- autoon vetokytkimellä, mikä tulee olla vaatimusten mukaan tyyppihyväksytty.

- Aiemmin kun ajettiin normaalilla varsinaiselle yhdistelmällä 60 tonnin massoilla, niin puutavara-auton standardi vetokytkimen suoritusarvovaatimus, eli D-arvo oli noin 150 kN. Kun siirryttiin 76 tonnin kokonaispainoihin niin D-arvon vaatimus nousi 188 kN:iin. Puutavara-autokäyttöön tarkoitettujen VBG -vetokytkinten D-arvo oli jo alempien massojen aikana 190 kN eli niiden suoritusarvossa oli reippaasti turvamarginaalia. Yli- mitoituksen ansiosta ne olisivat täyttäneet suoraan 76-tonnisten yhdistelmien vaatimukset, mutta BPW Kraatz halusi varmistaa turvallisuuden, jolloin virallisessa tyyppihyväksyntämenettelyn puitteessa korotettiin vetokytkimien suoritusarvoja ja D-arvoksi saatiin 200 kN. Näin ollen markkinoiden järeimmissä kytkimissä on hieman turvareserviä nykymassoillakin mutta kuljettajien tulee tiedostaa, että suuret voimat laittavat yhdistelmien rakenteet todella lujalla rasituksella, ja vetolaitteiden osalta esim. yhdistelmän ”ylilinkuttaminen” on todellinen vaaratekijä, sanoo Danielsson.

krz3.jpg

(kuva: - Uuden VBG -vetokytkimen mukana asiakkaalle menee jatkossa autossa säilytettävä laatikko missä on spray-purkissa oleva mekanismi öljy, mittatulkki ja pikahuolto-opas, esittelee BPW Kraatz Oy:n toimitusjohtaja Henrik Danielsson.) 

BPW Kraatz haluaakin muistuttaa siitä, että vetolaitteet tulee huoltaa säännöllisesti ja niiden kuntoa tarkkailla jatkuvasti, normaalina päivittäisenä toimenpiteenä.

- Kuorma-autojen huoltovälit ovat kasvaneet ja vaikka huollossa käydään jostain syystä, niin aina ei muisteta tarkistaa ja huoltaa vetolaitteita. Niinpä uuden VBG -vetokytkimen mukana asiakkaalle menee jatkossa autossa säilytettävä laatikko missä on spray-purkissa oleva mekanismi öljy, mittatulkki ja pikahuolto-opas. Tulkilla voi mitata mm. sen että kytkimen tapin paksuus edelleen on yli 47 mm (uutena 49 mm), mikä on katsastuksessa hylkyraja sekä mitata vetosilmukan helan halkaisijan mikä tulee olla alle 52 mm (uutena 50 mm). Lisäksi olemme teettäneet korjaamoiden käyttöön täydellisen vetokytkimen huoltolaukun momenttiavaimineen ja työkaluineen, sanoo Danielsson.

krz2.jpg

(kuva: Vetokytkinten lisäksi perävaunujen vetoaisat ovat lujilla uusilla massoilla ajettaessa. VBG ja BPW aisat täyttävät kaikki vaatimukset.)

Suurille massoille hyväksytyt vetoaisat

Vetokytkinten lisäksi perävaunujen vetoaisat ovat lujilla uusilla massoilla ajettaessa.

- Vetoaisan rakenteessa vetosilmukka on heikoin ja kriittisin lenkki ja ISO-standardinmukaiselle vetosilmukalle ei saada yli 190 kN tyyppihyväksyttyä D-arvoa. BPW tarjoaa aisan 190 kN arvolla ja VBG:n aisan arvo on 188 kN, mitkä molemmat riittävät 76 tonnin massoille sekä myös moneen HCT-yhdistelmään, joissa on usein moniperävaunurakenne missä vetolaitteiden rasituksen laskentamenetelmä on erilainen kuin auton ja yhden perävaunun yhdistelmässä. Moniperävaunullisissa yhdistelmissä vetolaitteiden ajonaikainen rasitus jakaantuu useammalle kytkentäpisteelle ja voimat liikkuvat viiveellä kytkentäpisteiden läpi, joten ne eivät rasita samalla tavalla, kerralla yhtä ainoata kohtaa, toteaa Danielsson. 

Vuodesta 2018 eteenpäin on ollut voimassa omat viralliset laskentasäännöt moniperävaunu yhdistelmien vetolaitteille, joita noudattamalla päästään turvalliseen lopputulokseen. 

- Suomessa kuitenkin tehtiin viimeisin mittamuutos 2019 alussa, mikä mahdollistaa sellaisten yhdistelmien käytön joita ei vielä tunnisteta EU-tason vaatimuksissa. Niinpä BPW Kraatz on tehnyt yhdessä VBG:n kanssa valmiit määritelmät, joilla suomalaisia kalustovalmistajia tällä hetkellä ohjeistetaan tarvittaessa näidenkin yhdistelmätyyppien osalta, kertoo Danielsson.

Kasvaneet akselimäärät mahdollistaneet uudet valinnat 

Puutavaraperävaunujen akselivalintoihin uudet suuremmat massat ovat tuoneet myös muutoksia mutta ehkä kuljetusalan ulkopuolisille toimijoille yllättävään suuntaan.

- Kun ennen 76 tonnisten tuloa käytettiin 4-akselisia vaunuja, niin niihin toimitimme pääasiassa 10 - 12 tonnin BPW -akseleita. Kun akselimäärä kasvoi yhdellä niin painot jakautuvat nykyisissä 5-akselisesissa tasaisemmin, mikä on mahdollistanut siirtymisen myös kantavuuden osalta 9 tonnin akseleiden käytön. Toki samaan aikaan akselinnostojärjestelmien määrä on kasvanut aiemmasta yhdestä kahteen ja joskus jopa kolmeen, mikä on muuttanut akseleihin, jousitukseen ja perävaunun runkoon kohdistuvia rasitusvoimia, hieman vaihdellen, nostojärjestelmien eri ohjausperiaatteista johtuen, opastaa Danielsson ja jatkaa:

- Yleisesti ottaen puutavaraperävaunuissa ilmajousitus alkaa olla yleinen valinta samoin kuin levyjarrut ja EBS-jarrujärjestelmäkin; toki asiakkaille toimitetaan edelleen myös rautajousisia vaunuja rumpujarruilla, mille on paikkansa silloin kun ajetaan jatkuvasti haastavissa Off-road olosuhteissa. Hieman ehkä yllättäen voin todeta, että rumpujarrut eivät ole perävaunupuolella vielä häviävä trendi. Euroopankin tasolla BPW:n tuotannosta merkittävä osuus on edelleenkin rumpujarrullista tuotevalikoimaa.

krz4.jpg

(kuva: Korjaamoiden käyttöön BPW Kraatz tarjoaa täydellisen vetokytkimen huoltolaukun momenttiavaimineen ja työkaluineen.)

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen

Näytä lisää »