AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi

05.10.2019 17.00

chevy1.jpg

Chevrolet Silveradon neljäs mallisukupolvi on rantautunut Suomeen. Uutuusmalliston keihäänkärkenä on aluksi vain bensiinimoottorilla tarjottava Silverado 1500. Raskaammat 2500 ja 3500 sekä HD mallit esitellään syksyn kuluessa; dieselmoottorien vuoro on vuoden vaihteessa. 

(kuva yllä: Chevrolet Silverado 1500 kasvoi malliuudistuksessa kaikissa suunnissa; lopputulosta voi luonnehtia hyvin onnistuneeksi. Merkkifanaatikot huomaavat että pyörien kaaret ovat nyt muodoltaan kantikkaiden asemesta pyöreähköt.)

Silverado on yli 550 000 vuotuisella myynnillään ollut jo pitkään USA:n toiseksi myydyin automalli. Edellään vain Ford F-sarja, kolmatta paikkaa pitää RAM. USA:ssa myytiin vuonna 2018 yhteensä yli 17 miljoonaa autoa, mistä noin 2,7 miljoonaa lava-autoja. Se tarkoittaa noin 7400 uuden lava-auton kauppaa vuoden jokaisena päivänä. Suomen koko automyynti, ilman raskaita kuorma-autoja ja linja-autoja jäi alle 140 000:n, tästä lava-autojen osuus noin 1000 auton luokkaa. Siinä noin aluksi mittakaavaa ja mietittävää, miksi ”Jenkki” panostaa niin paljon Pick-upien kehitystyöhön.

Chevrolet Silverado 1500 on nyt aiempaa suurempi. Akseliväli kasvoi 100 mm ja kokonaispituus 41 mm ja leveys 30 mm, mikä mahdollistaa sekä suuremman kuormatilavuuden että antaa enemmän sisätilaa kaikille ohjaamon pituuksille. Kasvaneiden korimittojen vastapainoksi neliovisella Crew Cab -ohjaamolla ja V8 moottorilla varustettuna auton massa on nyt jopa 204 kg entistä kevyempi.

Ovet, konepelti ja takaluukku ovat nyt alumiinia. Korikehikko, lokasuojat, katto ja lava ovat seos- ja suurlujuusterästä. Koko pituudeltaan koteloitu eli boksattu erillisrunko on valmistettu erittäin lujasta teräksestä, jonka paksuus vaihtelee välillä 2-5 mil- limetriä. Rakenne on 40 kg kevyempi ja tarjoaa 10 prosenttia suuremman vääntöjäykkyyden. 

Painon säästöä on haettu myös jousituksesta, joka on täysin uusi. Taotusta alumiiniseoksesta valmistetut etuakseliston ylätukivarret ovat entistä jäykemmät ja kevyemmät, tarjoten paremman jousitusmukavuuden. Takajousitus toteutetaan edelleen leh- tijousin. Tiettyihin malleihin saa nyt komposiittijousia jotka säästävät painoa noin 5 kg per puoli, teräsjousiin verrattuna. Lisäksi ylellisimpään High Country -varustelutasoon saa tehokkaimman 6,2 litran moottorin yhteydessä tehdasasenteiset lisäilmajouset taka-akselille.

Suomessa Silveradon kevyt kuorma-automuutos vaatii lisäilmajousien sekä nopeudenrajoittimen asennusta. Sellaiset löytyvät myös nyt koeajettavasta Americar Oy:n maahantuomasta autosta. Edellämainittujen asennukset tehtiin Suomessa.

chavy2.jpg

(kuva: Kojelauta on nyt entistä selkeämpi. Vaihdevipu on entisellään lämmitettävän monitoimiohjauspyörän yhteydessä.)

Kehittynyttä tekniikkaa

Silverado 1500:sta on saatavana kuutena eri moottori-/vaihteistoyhdistelmänä, alkaen nelipyttyisestä ja tilavuudeltaan 2,7 litran dieselistä ja päättyen tulevan talven kuluessa markkinoille tuotaviin V8 dieselvaihtoehtoihin, joiden tekniset tiedot paljastettaneen syksyn aikana raskaiden lava-autojen julkistamisen yhteydessä. Bensiinivaihtoehdoista suomalaisittain kiinnostavia ovat uudet, täysalumiiniset ja 16 venttiliset 5,3 litran 355 hv / 519 Nm ja 6,2 litran 420 hv / 621 Nm V8 vaihtoehdot. Pienempi vaihtoehto on vakiona LTZ- ja High Country -varustelutasoissa. Sellainen on kehrää myös nyt koeajettavan Silveradon konehuoneessa. Suuremman saa lisähinnasta. 

Mielenkiintoisin uusiin bensiinimoottoreihin liittyvä kehitysaskel on polttoainetaloutta kohentava DFM (Dynamic Fuel Management), joka sekin lukeutuu paremmin varusteltujen mallien varusteisiin. Perusmallien moottoreissa on vanhempi AFM (Active Fuel Management) järjestelmä, joka sallii myös E85 -polttoaineen käytön.

Dynaaminen polttoaineenhallinta määrittää ajotilanteen mukaan tarvittavien sylinterien määrän ja kytkee hydarulisiin venttiilin nostimiin liitetyn automatiikan avuin sylinterit pois käytöstä. Oppivassa järjestelmässä on kaikkiaan 17 erilaista kaaviota. Ajossa järjestelmä toi- mii täysin huomaamatta, mikä on hatun noston arvoista, sillä tilanteen mukaan käytössä on kahdesta kahdeksaan sylinteriä. Valmistajan mukaan DFM:n avuin on mahdollista yltää merkittäviin polttoainesäästöihin. 

LTZ -mallissa on vakiona 8-portainen automaatti. Matalammissa varustelutasoissa on tyytyminen 6-vaihteiseen. 6,2 litraisen jatkeena on aina uusi 10-vaihteinen Hydra Matic automaatti, joka on vuosimallista 2020 eteen päin tarjolla myös 5,3 litraisen moottorin yhteyteen.

chevy3.jpg

(kuva: 5,3 litran V8:sta (L84) irrotetaan tehoa 355 hv. Lohko ja kannet ovat alumiiniä. Venttileitä on perinteiseen tapaan kaksi per sylinteri ja nokka-akseli on lohkoryhmän välissä. Perinteisen tekniikan yhteyteen on sovitettu moderneinta moottoriosaamista, kuten muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus sekä älykäs, sylintereiden lepuutusjärjestelmä (DFM).)

Polttoainekulutuksesta

Valmistajan lupaukset kohentuneesta polttoainetaloudesta on osin allekirjoitettava, sillä maantieajossa auton ajotietokone näytti 10,9 litraa satasella. Kevyemmän kaasujalan omaava alittaa helposti 10 litran lukeman.

Uusi Silverado pistää siten vahvasti jauhoja Jenkki-autoja polttoainetalouden osalta sorsivien suuvärkkeihin. Toki taajamassa ja kärryn kanssa ajettaessa kulutusmittariin tulee kummasti eloa, mutta niin käy muillakin kamppeilla ajettaessa.

Täysin uusi ohjaamo

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Crew Cab sai miltei 8 senttiä lisää pituutta, mikä kohdistettiin takajalkatilaan. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. 

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty - toki kuljettaja voi edelleenkin päättää näytettävän informaation laadun ja määrän.

Kaikissa malleissa on nyt va- kiona 7-tuuman kosketusnäyttö. Koeajettavaan autoon on valittu optiolistalta kehittyneempi variantti, jossa 8-tuuman näyttö ja laajat liitettävyyspalvelut Wi-fi -yhteyksineen yms. Suurikokoisesta näytöstä on helppo katsella eri puolille autoa asennettujen kameroiden näyttämää. Saatavilla olevien katselukulmien määrä hipoo jo ennätystä. 

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevy4.jpg

(kuva: Lyhyimmän lavaversion tilavuus kasvoi 1,5 kuutiometristä lähes 1,8 kuutioon. Se on entistä leveämpi ja korkeammilla laidoilla.)

Automaattinen 4-veto

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Uutena toimintona järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle, mutta hiekkatiellä on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Moottorissa on sen verran jerkkua, että pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu. 

Jousitus entistä parempi

Kuten toisaalla tässä lehdessä koeajettavan RAM lava-autossa myös Silveradossa on tehty hyviä edistysaskelia jousitusmukavuuden ja ohjaustuntuman puolella. Etenkin jousitusmukavuudessa Eurooppalaisilla ja Japanilaisilla valmistajilla on vielä runsaasti tekemistä. Jäykästä taka-akselista ja lehtijousituksesta huolimatta kuormaamaton auto on lähes tunnoton nimismiehen kiharoille. Toki osa tästä herkusta kuuluu auton Z71 -varustepaketille, joka sisältää alustan 2 tuuman eli 5 cm korotuksen, tukevat kaasuiskunvaimentimet ja moottorin, vaihteiston ja polttoainesäiliön suojauksen. Lisäksi pakettiin sisältyy paremmin hengittävä ilmanpuhdistin, pakoputkien tuplaulostulo takapuskurin alle ja 20 tuuman kevytmetallivanteet renkaineen.

Chevrolet Silverado lava-autoja Suomessa myyvän mäntsäläläisen Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkaisen mukaan Z71 -paketin sisältö on laajentunut uuden mallin myötä entistäkin kattavammaksi. 

Monikäyttöinen auto

Uudistunut Chevrolet Silverado 1500 on vastaus moniin eri kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään reilun 80 000 euron auto sopii niin maastoon kuin maantiellekin, arkeen ja juhlaan. Ainoan haasteen tekee auton massiivisuus. 

Jo lyhyellä, noin 175 cm pituisella lavalla auton pituus lähentelee kuutta metriä ja pidemmällä noin parin metrin lavalla kuu- si metriä ylittyy jo kirkkaasti. Se yhdistettynä yli kahden metrin leveyteen ja reilun 1,9 metrin korkeuteen kysyy Silveradon kuljettajalta hyvää arviontikykyä suomalaisilla parkkipaikoilla ja mökkiteillä ajettaessa.

chevy5.jpg

(kuva: Silveradossa on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili.)

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista

Näytä lisää »