Metsäteho: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi useita keinoja05.10.2019 10.11
Metsätehon selvityksessä kartoitettiin korjuun ja kuljetusten päästöt, EU:n ja Suomen päästövähennystavoitteita sekä keinoja päästöjen vähentämiseksi. Kotimaisen puun korjuun, kaukokuljetuksen ja tehdasvastaanoton CO2-ekv.-päästöt vuonna 2017 olivat yhteensä 640 000 tonnia. Tästä sekä korjuu että kaukokuljetus kattoivat kumpikin 48 %, ja tehdasvastaanoton osuus oli 4 %. Keskeisin maantiekuljetuksia koskeva tavoite EU-tasolla on uusien raskaiden autojen CO2-päästöjen vähentäminen (vuoden 2019 tasoon verrattuna) keskimäärin 15 % vuoteen 2025 mennessä ja keskimäärin 30 % vuodesta 2030 lähtien. Suomessa tavoitellaan koko liikenteen osalta kasvihuonepäästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on myös työkoneiden energiatehokkuuden parantaminen. Sekä kuljetusten että työkoneiden käytön osalta keskeisiä keinoja päästötavoitteiden täyttämiseksi ovat biopolttoaineiden nykyistä suurempi hyödyntäminen, vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotto (kuljetuksissa hybridit, biokaasu, vety ja tehdasympäristössä täyssähkö), kuljetusten ja kaluston käytön tehostaminen sekä kuljettajatyön ohjausjärjestelmät. Selvityksen jatkotutkimustarpeena on puuhuollon kannalta potentiaalisimmiksi tunnistettujen keinojen yksityiskohtaisemmat tarkastelut (keinojen hyödynnettävyyden laajuus sekä päästö- ja kustannusvaikutukset puuhuollon kannalta tyypillisissä tilanteissa). Tiedotteeseen liittyvä julkaisu: Metsätehon tuloskalvosarja 12/2019: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen nykytila ja vähennyskeinot |