Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon29.09.2019 15.00
Ruotsinkielisellä läntisellä Uudellamaalla, Tenholassa toimivan puutavarakuljetuksiin erikoistuneen Br. Holmberg Transport Ab:n näyttävästi rakennetut Sisu puutavaraydistelmät ovat jo vuosikymmenten ajan kiertäneet kapeita ja mutkaisia rannikkoteitä. (kuva yllä: Br. Holmberg Transport Ab:n Sisu Polar Timber -puutavara-autot ovat näyttävä pari; uusin toukokuun lopulla ajoon otettu Sisu (oik.) on nimetty”Timber Limousineksi” ja muutaman vuoden hyvin palvellut auto ”Timber Expressiksi”. Vuodessa molempien mittareihin kertyy noin 150 000 - 180 000 kilometriä. Rekisterinumerot ovat BHT-1 ja BHT-2.) Raakapuuta yritys on ajanut aina 1950-luvun taitteesta lähtien. Ensin Staffanin isän Brorin ja myöhemmin veljesten Store, Stefan ja Staffan Holmergin toimesta. Sittemmin Stefan perusti oman kuljetusyrityksen ja Sture ilmoitti jäävänsä eläkkeelle kuljettajan tehtävistä. Tänäpäivänä Br. Holmberg Transport Ab:n arjesta vastaa Staffan Holmberg yhdessä poikansa Nicholaksen kanssa. - Nicke valmistui reilut puolitoista vuotta sitten yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi Närpiön ammattioppilaitoksesta ja on ollut siitä lähtien mukana toiminnassa. Staffanilta vapaaksi jääneen paikan täyttää Kenneth Grahn, joka tunnetaan muun muassa mopoharrastuksestaan, kertoilee Staffan Holmberg. (kuva: Br. Holmberg Transport Ab ajaa raakapuuta kahden Sisu puutavarayhdistelmän voimin. Kuljettajinaan Tenholan mättäjät Staffan Holmberg (vas.), Nicholas ”Nicke” Holmberg ja Kenneth Grahn.) Suurimmillaan yritys oli 1990-luvun taitteessa, jolloin puuta ajettiin parhaimmillaan neljän yhdistelmän voimin. - Silloin tehtiin pitkää päivää ja kuormia ajettiin paljon Veitsiluotoon menevään proomuun. Laman myötä sekin sitten loppui. Nyt ajamme kolmeen pekkaan kahdella yhdistelmällä Metsä Gropin lukuun mitä olemme tehneet katkeamatta jo yli 50 vuotta; tarkalleen vuodesta 1966 alkaen, muistelee Staffan. Kuormat kerätään pääsääntöisesti Uudenmaan rannikoseudun leimikoilta. Purkupaikkoina ovat muun muassa Renko ja Kirkniemi. - Välillä ajetaan Raumallekin. Meillä on yhteistyösopimus erään toisen kuljetusyrityksen kanssa. Sen myötä voimme ajaa usein kuormattuna molempiin suuntiin, jos vain ajoaika riittää. Kuljetamme pitkät keikat aamusta ja loppupäivästä ajetaan kotinurkilla, sanoo Nicke Holmberg. (kuva: Br. Holmberg Transport Ab:n uusi Sisu Polar Timber ”Timber Limousine” on varustettu, nyt jo muutaman vuoden ikään ehtineen ”Timber Expressin” tavoin 625 hv moottorilla, Fuller-vaihteistolla ja trippeliakselilla. Vauhdissa autot erottaa toisistaan erilaisista lisävaloista ja etupuskurista.) Luotettavalla kalustolla Toukokuussa 2019 yritykseen hankittiin järjestyksessään jo 15. kotimainen Sisu. Kuten kaikki aikaisemmat, myös uusimman ”Timber Limousineksi” nimetyn Sisu Polar Timberin vaihteistoksi valittiin vaativimpiin työtehtäviin tarkoitettu manuaalinen ja synkronoimaton Eaton-Fuller vaihteisto. - Ensimmäinen Sisu hankittiin maaliskuussa 90-luvun alussa ja yhteiselo Fullerin kanssa käynnistyi sopivasti pahimpien kelien aikaan. Fulleri tulee olemaan myös seuraavissa autoissa, niin kauan kuin niitä vain saa, yrittäjä Staffan Holmberg lisää ja jatkaa: - Eipähän ole tarvinnut autoja vaihteistoharmien takia koskaan seisottaa. (kuva: Uuden Sisun ohjaamon kylkiin on ikuistettu vuoristomaisemassa komisteleva saksanhirvi ja karhu. Tarkkasilmäinen havaitsee maalaukseen piilotetun myös yrityksen pitkäaikaisen yhteistyökumppani Metsä Groupin logon.) Staffan sanoo uuden auton olevan pitkälti samoin varustein kuin muutama vuosi sitten hankittu Sisu. Moottori on 625 hevosvoimainen varustettuna tehokkaalla moottorijarrulla ja vaihteistona Eaton-Fuller RTLO 22918. Trippeliakseli valittiin muun muassa siksi että rakenteeseen sopii suurempi polttoainesäiliö. Ohjaamo on tasalattiainen. Auton Staffan sanoo valmistuneen Karjaalta pari viikkoa etuajassa. - Otettiin alustana, kun on tykätty, että varustellaan auto Alucarilla. Samalla auto käytettiin Teerijoella, Simon Ahlsvedillä, missä se sai ylleen meidän toisen, ”Timber Express” Sisun mukaisesti metsä-teemaan sovitetut kynäruiskumaalaukset. Hyvin onnistui, Nicke lisää. Punasävyisen auton monet muutostyöt on toteutettu tyylikkäästi ja hyvällä maulla. Lukuisin yksityiskohdin viimeistellyt rosteri- ja kromiosat sekä valoasennukset ovat Custom Partsin käsialaa. Ohjaamon verhoilusta ja varustelusta vastasi puolestaan kokkolalainen Westcustoms. (kuva: Korkealuokkainen viimeistelu jatkuu ohjaamon sisäpuolelle. Verhoilumateriaalit on valittu käytännöllisyyden ja kulutuskestävyyden ehdoilla näyttävyydestä tinkimättä.) Nosturina on Logliftin 14 tonnimetrinen 140Z nelivipuisena. - Päätettiin kokeilla pykälää jykevämpää nosturia, ”Timber Expressissä” on puolestaan 12 tonnimetrinen Loglift 120Z, sanoo Staffan. Sisun kotimaiseen ja tukevaan TAV-vetokitaan kytketty 5-akselinen Exte -alumiinipankoin varustettu Briab-Kome -puutavaravaunu on niin ikään uusi. - Otettiin tähän yhdistelmään Alcoa -alumiinivanteet ja langaton TPMS-rengaspaineiden valvontajärjestelmä, joka on toiminut moitteettomasti. Alumiinivanteiden ansiosta hyötykuorma kasvaa noin 550 kilolla, mikä on kaikki kotiiin päin, ilmoittaa Nicke. Huollot ja asennukset Holmbergit teettävät tutuilla huoltopisteillä. - Logliftit käytetään Raisiossa ja autot käytetään määräaikaishuolloissa Raaseporin Veholla. Siellä on hyvä palvelu ja osaava henkilökunta, Staffan Holmberg kehuu. (kuva: Sisun tasokkaaseen ohjaamovarustukseen lisättiin monikamerainen peruutuskamerajärjestelmä, joka näyttää myös apumiehen kyljen tapahtumat.) Tyyväisyys taattu Kilometrejä Br. Holmberg Transport Ab:n Sisuhin kertyy tyypillisesti 150 000 - 180 000 vuodessa, mikä on aika lailla keskiarvo Etelä-Suomen talousalueella toimivien puutavara-autojen kesken. Staffan on tyytyväinen uuden Polarin polttoainetalouteen: - 76 tonnisen yhdistelmän polttoaineenkulutus on samoissa lukemissa, kuin vaihdossa annetun 64-tonnisen V8-Sisun. (kuva: Nicholas ”Nicke” Holmberg jatkaa perheen Sisu-perinnettä. Pihamaalla odottaa entisöintiä vm. 1990 Sisu SM 340 puutavarayhdistelmä. Projektin osahankintaan saatiin apua alan harrastajilta Ammattilehden Facebookin kautta.)
(kuva: 12 metrisen Briab-Kome kärryn ansiosta kyytiin sopii neljä nippua kolmosta. Kevyet, kestävät ja näyttävät Alcoan vanteet ovat taottua alumiinia joilla hyötykuorma kasvaa reilulla 500 kilolla.) |