DAF-kuorma-autot - 90 vuotta innovatiivisia kuljetusratkaisuja

22.03.2018 11.33

1. huhtikuuta 1928 hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti pienen metallipajan Eindhoveniin. Vaatimattomasti alkaneesta yrityksestä on kasvanut maailman johtava kuorma-autojen valmistaja, jonka toimintaa ohjaavat innovaatio, laatu ja tehokkuus.

Hub van Doorne avasi pienen metallipajansa paikallisen Coolen-panimon nurkkaan Eindhovenissa. Lahjakkaan yrittäjän palveluihin kuuluivat aluksi hitsaus- ja taontatyöt kaupungille ja paikallisille yrityksille, kuten valaisin- ja radiovalmistaja Philipsille. Suuri lama – ja Wim-veli – saivat Hub van Doornen laajentamaan toimintaansa. Metallipaja siirtyi perävaunujen ja puoliperävaunujen valmistukseen vuonna 1932, ja yrityksen nimeksi vaihdettiin Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornen puoliperävaunutehdas), jonka lyhenteeksi vakiintui kirjainyhdistelmä DAF. Pienen tehtaan perävaunuissa ja puoliperävaunuissa oli hitsatut alustat, minkä ansiosta ne erottuivat kilpailijoiden tuotteista suuremmalla kantokyvyllään. Perävaunujen valmistuksessa käytetty hitsaustekniikka oli aikanaan ainutlaatuinen innovaatio, joka säästi merkittävästi painoa. Toinen merkittävä innovaatio oli vuonna 1936 esitelty DAF-konttiperävaunu, joka oli suunniteltu konttien nopeaan lastaamiseen junanvaunuihin ja pois niistä. Kyseessä oli varhainen sovellus suuryksikkökuljetuksesta, ja DAFista tuli yksi maailman ensimmäisistä konttiperävaunujen valmistajista.

Uuden kuorma-autoyhtiön synty

Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja. Tuntemamme kuorma-autoyhtiö oli saanut alkunsa.

Moottorikehityksen edelläkävijä

Alkuaikoina DAF käytti Herculesin ja Perkinsin bensiini- ja dieselmoottoreita, mutta vuonna 1957 yritys suunnitteli ja valmisti ensimmäiset omat DAF-moottorit. Kaksi vuotta myöhemmin DAF lisäsi DD575-dieselmoottoriin turboahtimen, mikä oli jälleen uraauurtava saavutus. Vuonna 1973 DAF esitteli alan ensimmäisen turbon ahtoilman jäähdyttimen. Tekniikka kehitettiin vastaamaan suuremman moottoritehon ja pienemmän polttoaineen kulutuksen tarpeisiin, mutta se osoittautui korvaamattomaksi myös tavoiteltaessa puhtaampia pakokaasupäästöjä. Vuonna 1980 DAF toi markkinoille ATi (Advanced Turbo Intercooling) -jäähdytystekniikan, jonka ruiskutustekniikkaan ja palokammion muotoon liittyvät edistysaskeleet toivat lisätehoja ja paransivat hyötysuhdetta entisestään.

Vuonna 2005 DAF julkisti PACCAR MX -moottorin, jota käytetään nyt kaikissa DAFin raskaissa kuorma-autoissa ja yli 40 prosentissa Kenworth- ja Peterbilt-kuorma-autoista. Uusimman sukupolven MX-13- ja MX-11-moottorit tuottavat yhdessä älykkään voimansiirron ja tehokkaiden taka-akselien kanssa erinomaisen vääntötehon erittäin alhaisilla kierrosnopeuksilla, mikä parantaa polttoainetehokkuutta ja parantaa ajomukavuutta. Kun huomioidaan myös edistyneet ajoneuvo-ohjelmiston algoritmit, erinomainen aerodynamiikka ja uusi kompakti pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, DAFin uudet innovaatiot tuottavat yhteensä 7 prosentin polttoainesäästön. Tämä on suurin polttoainesäästö yrityksen historiassa.

Uusi standardi ohjaamoille

Ensimmäisissä 40- ja 50-luvun vaihteen DAF-kuorma-autoissa oli tehtaalta lähtiessä vain alusta, kromisäleikön peittämä moottori ja tilapäinen puupenkki. DAF-alustat ajettiin paikalliselle koriverstaalle, missä niihin rakennettiin haluttu ohjaamo. Vuonna 1951 DAF esitteli oman ohjaamonsa, jonka kulmat oli pyöristetty ja etusäleikkö viistottu aerodynamiikan parantamiseksi. Ajomukavuutta lisäsi jousitettu istuin.

1960-luvulla DAF paransi kuljettajien oloja entisestään esittelemällä ensimmäisen kansainväliseen liikenteeseen suunnatun ohjaamon. DAF 2600:ssa oli kaksi sänkyä ja ikkunat joka suuntaan, mikä loi tilan tuntua ja takasi optimaalisen näkyvyyden tielle. Jarru- ja ohjaustehostin helpottivat kuljettajan vaativaa työtä. 2600-mallia pidetään nykyään yhtenä ensimmäisistä varta vasten kansainväliseen liikenteeseen suunnatuista kuorma-autoista. Vuonna 1969 DAF oli yksi ensimmäisistä valmistajista, joka esitteli moottorin huoltotöitä helpottavan ohjaamon kallistusmekanismin.

Vuonna 1988 esitellyn Space Cab -konseptin myötä DAF vankisti johtavaa asemaansa kuorma-autojen valmistajana, joka huomioi sekä käyttökustannukset että kuljettajan tarpeet. Space Cab asetti jälleen uudet standardit ohjaamon koolle ja mukavuudelle kansainvälisessä kuljetusliikenteessä. Yhdessä vuonna 1994 esitellyn vielä suuremman Super SpaceCabin kanssa DAFin ohjaamot ovat edelleen yleinen vertailukohta mukavuuden ja tilavuuden suhteen.

DAF – PACCAR-yhtiö

Vuonna 1996 DAFista tuli PACCAR-yhtiö. Tämän jälkeen DAF on jatkanut asemansa vankistamista globaalina teknisenä edelläkävijänä, joka pyrkii ottamaan merkittäviä edistysaskeleita kuorma-autojen, moottorien ja tuotantotilojen suunnittelussa.

Erinomainen mallivalikoima

DAF toi markkinoille uudet LF-, CF- ja XF-sarjat vuosina 2001 ja 2002, palkitun XF105-mallin vuonna 2005 ja Euro 4 ja 5 -mallit vuonna 2006. Uusien erittäin ympäristöystävällisten Euro 6 -mallien tuotanto alkoi vuonna 2013. Vuonna 2017 uusi CF-malli ja uusi XF-malli palkittiin kansainvälisellä Vuoden kuorma-auto 2018 -palkinnolla luokkansa johtavasta kuljetustehokkuudesta ja vaikuttavasta 7 prosentin parannuksesta polttoainetehokkuudessa. Samana vuonna uusi LF-malli sai Isossa-Britanniassa Commercial Fleet -lehden Vuoden kuorma-auto -tunnustuksen.

DAFin sitoutuminen laatuun on tuonut yhtiölle viisi kansainvälistä Vuoden kuorma-auto -palkintoa. Seuraavat mallit ovat saaneet tämän alan arvostetuimman tunnustuksen:

  • 1988 – DAF 95
  • 1998 – DAF 95XF
  • 2002 – DAF LF
  • 2007 – XF105
  • 2018 – CF ja XF

Teknologiaa tulevaisuuden turvaamiseksi

Vuonna 2015 DAF esitteli uudenlaista kuorma-autolaivuekonseptia. EcoTwin-järjestelmässä takana tulevat ajoneuvot seuraavat automaattisesti johtoautoa, mikä alentaa polttoaineen kulutusta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa liikenteen sujumista. EcoTwinin menestyksen ansiosta DAF valittiin ainoana yrityksenä osallistumaan Englannin kuorma-autolaivueiden kokeiluun vuonna 2017. DAF on mukana johtavissa eurooppalaisissa teknologiaprojekteissa, joissa tutkitaan vaihtoehtoisia sähkö- ja hybridiratkaisuja.

Globaalia osaamista

DAF on 2000-luvulla globaali toimija. Yhtiö valmistaa luokkansa johtavia kuorma-autoja Alankomaissa, Belgiassa, Isossa-Britanniassa ja Brasiliassa, ja 1 100 itsenäistä jälleenmyyjää myy DAFin tuotteita viidellä mantereella.

DAF-kuorma-autojen tukipalveluista vastaavat alan johtavat palveluntuottajat PACCAR Parts ja PACCAR Financial. Kuorma-autojen omistajien tukena ovat myös Euroopan paras tiepalvelu International Truck Service (ITS) sekä DAFin edistynyt kalustonhallintajärjestelmä DAF Connect.

”DAF tarjoaa laajan valikoiman erinomaisia kuorma-autoja, joiden vahvuuksia ovat alan alhaisimmat käyttökustannukset, suurin kuljetustehokkuus ja paras ajomukavuus”, DAFin pääjohtaja Preston Feight sanoo. ”Yli 10 000 suunnittelussa, tuotannossa, myynnissä ja tukipalveluissa työskentelevää omistautunutta työntekijää varmistavat, että DAFilla on hyvät edellytykset jatkaa kansainvälistä kasvuaan.”

DAFin historia

1928 Hub van Doorne Machinefabriek en Reparatie-inrichting perustetaan Eindhovenissa

1933 Perävaunujen valmistus alkaa

1949 Hyötyajoneuvojen valmistus alkaa

1955 10 000. kuorma-auton alusta valmistetaan

1957 DAF-moottoritehdas avataan

1958 Akselituotanto alkaa

1959 Ensimmäinen turboahdettu DAF-moottori esitellään

1964 50 000. kuorma-auton alusta valmistetaan

1965 Westerlon ohjaamo- ja akselitehdas avataan Belgiaan

1972 DAF aloittaa kansainvälisen tiepalvelun – ensimmäisenä Euroopassa

1973 DAF esittelee ensimmäisenä kuorma-autovalmistajana turbomoottorin ahtoilman jäähdytyksen

1979 Perävaunujen tuotanto lakkautetaan

1984 250 000. kuorma-auto valmistetaan

1985 ATi (Advanced Turbo intercooling) -tekniikka otetaan käyttöön

1987 95-sarja esitellään

1987 DAF 95 saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 1988 -palkinnon

1993 DAF aloittaa toimintansa uudelleen DAF Trucks N.V. -nimellä

1994 Ensimmäinen Super Space Cab -ohjaamo esitellään

1996 DAF Trucksista tulee PACCAR-yhtiö

1997 DAF 95XF -sarja esitellään

1997 DAF 95XF saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 1998 -palkinnon

1999 500 000. kuorma-auto valmistetaan

2001 CF-sarja esitellään

2001 LF-sarja esitellään

2002 XF-sarja esitellään

2001 DAF LF saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2002 -palkinnon

2005 XF105-sarja esitellään

2006 LF- ja CF-sarjan Euro 4- ja 5 mallit esitellään

2006 DAF LF -hybridijakeluauton prototyyppi esitellään

2006 XF105 saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2007 -palkinnon

2007 DAFin moottorikehitys ja -tuotanto täyttää 50 vuotta

2007 DAF Enhanced Environmentally friendly Vehicles (EEV) -ajoneuvot esitellään

2008 DAF Engine Test Center avataan virallisesti

2011 Brasiliaan avataan uusi kuorma-autotehdas

2011 Westerlossa valmistetaan 2 000 000. DAF-akseli

2012 LF-, CF- ja XF-sarjan Euro 6 -mallit esitellään

2013 Taiwanissa valmistetaan 2 000. kuorma-auto

2015 DAF Trucksilla Eindhovenissa valmistetaan 1 000 000. kuorma-auto

2016 Ohjaamotuotanto Belgian Westerlossa täyttää 50 vuotta

2017 Uusien LF-, CF- ja XF-sarjojen esittely

2017 DAF valitaan Isossa-Britanniassa valtion kuorma-autolaivueiden kokeiluun

2017 Uusien maalaustilojen viralliset avajaiset Westerlossa

2017 CF ja XF saavat kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2018 -palkinnon

2018 DAF 90 vuotta

Nordic Truckcenter Oy on osa Royal A-Ware –yhtiötä, joka toimii Hollannissa ja on perheomistuksessa. Yhtiön toimialoihin kuuluu elintarvikkeiden valmistus, varastointi ja kuljetus. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 1,2 miljardia euroa. Juustoa yhtiö varastoi kypsytykseen yli 200 000 tonnia. Kuljetuskalustoa yhtiöillä on noin 1000 kuorma-autoa ja 1800 perävaunua. Henkilökuntaa yhtiöillä on yli 2400 henkeä.

DAF Trucks N.V. on osa PACCAR Inc. –yhtiötä, joka on yksi maailman suurimmista raskaiden kuorma-autojen valmistajasta. DAF mallisarja kattaa koko kuorma-auto markkinan aina jakoautoista raskaisiin kuorma-autoihin, tarjoten aina parhaan ratkaisun jokaiseen kuljetustehtävään. DAF tarjoaa tuotteisiinsa myös monipuoliset huolto- ja korjaussopimukset. Varaosat toimittaa maailmanlaajuisesti toimiva PACCAR Parts. Lisäksi DAF kehittää ja valmistaa komponentteja kuten moottoreita ja akseleita linja-autoteollisuudelle. DAF Trucks N.V. tehtaat sijaitsevat Eindhovenissa Hollannissa, Westerlossa Belgiassa, Leylandissa Englannissa ja Ponta Grossassa Brasiliassa. DAF jälleenmyyjä verkosto kattaa yli 1000 toimipistettä maailmanlaajuisesti.

16.04.2018 19.01Asko Piirainen Vuokatista: Yrittäjäelämää ja pysyvää muutosta
16.04.2018 14.09Puutavarapankkosivut internetissä - tutustu !!!
16.04.2018 14.01Äänekoskelle maailman suurin biotalouden kohtauspaikka - Plänet B
16.04.2018 12.41Swedish Steel Prize 2018 -finalistit erottuvat joukosta uraauurtavalla suunnittelulla
16.04.2018 11.43Energiatehokkuus ja taloudellisuus paranevat polttamalla tuorepuuta
16.04.2018 10.50Mercedes-Benz: Uusi Sprinter määrittelee vaatimukset pakettiautoille
15.04.2018 14.01Puunkuormaajamestari 2018 -kiertue lähti matkaan - Markku Mäkelä Tampereen alkukilpailun nopein - KATSO TÄSTÄ KUVAT!
15.04.2018 9.11KATSO TÄSTÄ KUVAT! Mansen Mörinöillä aurinko paistoi ja väki viihtyi
15.04.2018 7.00Kevään ja kesän Ponsse Collection -uutuustuotteet nyt verkkokaupasta
14.04.2018 9.00Power Truck Show - vuoden tärkein kuljetusmessu- ja autonäyttelytapahtuma
13.04.2018 7.40Luke rakentaa metsäbiotalouden näyteikkunaa
13.04.2018 7.11Uusi laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä eduskunnan käsiteltäväksi
12.04.2018 20.11Rovaniemellä juhlitaan Hydroscandin 20-vuotistaivalta huomenna perjantaina 13.4.2018
12.04.2018 12.11Ponsselta uutta voimaa kuormatraktorin kuormankäsittelyyn
12.04.2018 11.09Komatsu Forest ostaa Oryx Simulations -yhtiön
12.04.2018 9.00Volvo Trucks julkistaa ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton
12.04.2018 8.34Puunkuormaajamestari 2018 kilpailun startti nyt perjantaina ja lauantaina 13.-14.4. Mansen Mörinöillä - tervetuloa kisaamaan ja katsomaan!
12.04.2018 8.00Metsäalan Ammattilehti yhteistyössä skotlantilaisen Forest Machine Magazinen kanssa - sivun mainos uusimmassa numerossa
12.04.2018 6.00Metsä-Rimali Ky tuntee pohjoisen olosuhteet - Rovaniemen Komatsu XC -näytöksen yhteistyökumppani nyt perjantaina 13.4.
11.04.2018 16.00Pohjoisen metsissä on potentiaalia - Veljekset Vaara ja Vaaran Metsä uskovat Lapin metsien tulevaisuuteen
11.04.2018 14.31UPM myy Myllykosken tehdasalueen ja kiinteistöt Redeve Oy:lle
11.04.2018 14.22Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää työnäytöksen Rovaniemellä huomenna perjantaina 13.4.
11.04.2018 14.15LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - 260 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
11.04.2018 8.11Uusien John Deere 1170G -harvesterien kevätkiertue jatkuu nyt perjantaina 13.4. Kalajoella - tervetuloa koeajamaan!
11.04.2018 8.11Ammattilehti vahvistaa markkinointiaan - Reppumedia yhteistyökumppaniksi ilmoitusmyyntiin
10.04.2018 17.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uusi MAN TGE 4x4 pakettiauto - testissä lehtijakelussa viikonloppuna Mansen Mörinöillä
10.04.2018 11.11ISUZU D-MAX Roadshow 2018 kiertue 4.4.-17.5.2018 - katso tästä aikataulu ja lähde koeajolle!
10.04.2018 8.11KATSO VIDEO TUNNELMISTA! Scanian kevätkiertue starttasi matkaan eilen Nurmijärveltä - jatkuu 28.5. saakka
09.04.2018 11.30Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailu alkaa
08.04.2018 18.01Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
08.04.2018 17.11Arto Lampinen nimitetty Metsä Groupin teknologiajohtajaksi
08.04.2018 12.22Mercedes EQ aloittaa yhteistyön sähköisen Formula E -kilpasarjan kanssa
08.04.2018 10.11Maaliskuussa 2018 ensirekisteröitiin 11 721 uutta henkilöautoa
08.04.2018 9.41Kevättalven "Sadan Pankon Savotta" aloitettiin tänään - tilaa omasi !!!
07.04.2018 17.01Lapin Kumi uusiin tiloihin Kemissä - 3,5 miljoonan euron investointi
07.04.2018 9.11Traktorikuljetuksiin liittyviä rajoituksia poistetaan
06.04.2018 13.00Uusi PONSSE Fox - ketteryyttä ja tehokkuutta harvennuksille
06.04.2018 10.00Mercedes-AMG toimitti F1-sarjaan kaikkien aikojen voimakkaimman turva-auton
06.04.2018 9.07Käytäväharvennus on lupaava menetelmä nuorten männiköiden harvennukseen
05.04.2018 19.11Anders Gustafson ruotsalaisen metsäkonevalmistaja Eco Log Groupin uusi toimitusjohtaja
05.04.2018 15.00PSA-yhtymä perustaa tavara-autojen kehityskeskuksen Saksaan
05.04.2018 13.36Gasumin vastuullisuuden edistymisaskeleet vuonna 2017
05.04.2018 12.44Volkswagen pakettiautomarkkinan selvä ykkönen alkuvuonna 2018
05.04.2018 8.52Scania pihein saksalaisessa kulutustestissä
05.04.2018 8.33VEHO: Huhut dieselin häviämisestä ovat vahvasti liioiteltuja
05.04.2018 8.03Siemens ja VTT kiihdyttämään metsä- ja kuituteollisuuden digitalisaatiota
04.04.2018 14.25Mallinnuksella tietoa metsäojitusten vesistöhaittojen hallintaan
04.04.2018 12.00Fixus-ketjulle on myönnetty Avainlippu
04.04.2018 10.02Scania sitoutuu puolittamaan hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2025 mennessä
04.04.2018 8.54Uusien autojen keskihinta on tänä vuonna laskenut 1,2 prosentilla
04.04.2018 8.49Hyundain historiallisen hyvä alkuvuosi 2018
04.04.2018 8.43Dacia tekee ennätyksiä - 10 000 Daciaa Suomessa
04.04.2018 8.38Sokerijuurikkaan kuljetustukea voi hakea 30.4. saakka
04.04.2018 8.38Arto Lampinen Metsä Groupin teknologiajohtajaksi
03.04.2018 18.10ProSilva tähtää voimakkaaseen kasvuun
03.04.2018 13.54Volvo Trucks varaosat ja raskaiden kuorma-autojen koeajokiertue käynnistyy 13.4.
02.04.2018 15.01Ponsse menestyy hyvin Britteinsaarilla - lue tästä mielenkiintoinen artikkeli Walesin metsäkoneyrittäjien kuulumisista
02.04.2018 12.11Veho rakentaa uuden hyötyajoneuvokeskuksen Vantaalle
02.04.2018 10.11Finlandia by Forest Machines -kampanja mahdollistaa työttömille liikkumista 400 000 kilometrin edestä - lisätavoitteena auttaa 100 takaisin työelämään
02.04.2018 8.11Uusi energiapuun mittauslaskuri käyttää paikallisia säähavaintoja
01.04.2018 16.22Ponssen markkinapäivä Iisalmessa ensi perjantaina 6.4. klo 9-15
01.04.2018 16.11John Deeren uudet harvesterimallit kiinnostivat Etelä-Pohjanmaalla
01.04.2018 12.00Valmet toimittaa monipolttoainekattilan Kipas Holdingin uudelle paperitehtaalle Turkkiin
01.04.2018 11.11Volvo toimittaa kolmisenkymmentä 90-tonnista malminkuljetusyhdistelmää Kaunisvaaran kaivoksen ajoon
01.04.2018 10.11Valtion metsien lumituhojen arvioinnit valmistuivat lentäen
01.04.2018 9.10Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
31.03.2018 19.21Metsäalan Ammattilehti yhteistyöhön skotlantilaisen Forest Machine Magazinen kanssa
31.03.2018 14.11Suomen vanhin käynnissä oleva paperitehdas, Tervakoski Oy, viettää tänä vuonna 200-vuotisjuhlaansa
31.03.2018 12.00Suomi hakee EU:n rahoitustukea liikennehankkeille
31.03.2018 9.11Puun modifiointitiedolla on kysyntää - Luke kokosi laajan analyysin yksiin kansiin
30.03.2018 14.35Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 5100 tykkääjää!
29.03.2018 17.00SISU Polar Hybridin myynti käyntiin
29.03.2018 11.30Länsisataman liikenteellisiä pullonkauloja availlaan
29.03.2018 10.00Huawei julkisti P20 -sarjan
29.03.2018 9.11Puupellettejä tuotetaan ja käytetään ennätystahtiin
28.03.2018 21.11Skotlannin haastavissa korjuuolosuhteissa metsäkoneilta vaaditaan paljon
28.03.2018 20.55Ruotsissa hakkureita rakennetaan myös kuormatraktoreiden päälle
28.03.2018 17.01Voita Traktori Pääsiäiseksi - osallistu Pääsiäismunan metsästykseen Mascuksen sivuilla
28.03.2018 14.11Maatilakoneiden uusi superöljy - Teboil Monitra Super 10W-40
28.03.2018 8.11Metsäkoneen kuljettajan mieltä lämmittäisi kevään sijasta pakkanen - Luke ratkoo puunkorjuun ongelmia
28.03.2018 8.05Savonlinja valitsi puhtaamman liikkumisen - tankkaa Neste MY uusiutuvaa dieseliä omalta asemaltaan
27.03.2018 13.40Selvitys: Kivihiilikiellosta vuonna 2030 vaikutuksia vain muutamalle energiayhtiölle, kielto vuonna 2025 toisi merkittäviä kustannuksia usealle
27.03.2018 11.43Maailmankuulu arkkitehtiyliopisto osallistuu Metsä Woodin hankkeeseen
27.03.2018 10.20Tutkimus: verkkokauppa muuttaa B2B-liiketoimintaa
27.03.2018 10.10JAK Metalli Oy Swedish Steel Prize 2018 -kilpailun finaaliin
27.03.2018 10.08Nokian uutuuspuhelimien ennakkomyynti käynnistyi
27.03.2018 9.48Kenestä vuoden yrittäjä? Ilmianna ehdokas palkinnon saajaksi!
27.03.2018 9.40Baltian Peugeot-liiketoiminta siirtyy Bassadone -konsernin omistukseen
27.03.2018 9.37Finlandia by Forest Machines -kampanja mahdollistaa työttömille liikkumista 400 000 kilometrin edestä - lisätavoitteena auttaa 100 takaisin työelämään
26.03.2018 18.11Ponssen huoltoauton viikonloppupäivystys alkaa Iisalmessa
26.03.2018 13.33Scania uusiin tiloihin Keminmaalla
26.03.2018 12.34Puukkosahauutuus Milwaukeelta
26.03.2018 11.33Skoda Auton uusi ennätys tuotantomäärissä ja tuloksessa 2017
26.03.2018 10.11Mercedes-Benz SL-klassikot loistavat pääsiäisenä Messukeskuksessa
26.03.2018 9.20Viheralan koulutukset koottu yhteen nettisivustoon
26.03.2018 8.11Autoliiton Operaatio Pajunkissa pääsiäisliikenteen turvana
25.03.2018 14.01Amerikassa kuljettaja elää autossaan - uusi Peterbilt 579 UltraLoft vie mukavuuden aivan uudelle tasolle
25.03.2018 13.11Olofsfors AB investoi kymmeneen uuteen robottiin tuotantoonsa Nordmalingissa
24.03.2018 14.21Junaliikenteelle avautuu uusittu terästeollisuuden reitti
24.03.2018 11.11Puuta käytetään energiaksi aiempaa enemmän

Näytä lisää »